از این ۱۱ عبارت که اعتبارتان را زیر سوال می‌برد هرگز استفاده نکنید
کد خبر: ۲۷۴۹۹۶
تاریخ انتشار: 2023 March 27    -    ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
گاهی زیاد حرف زدن پیام و حضور شما را کمرنگ می‌کند. به جای استفاده از کلمات پرکننده ضعیف، گاهی اوقات سکوت بهترین چیز است.

گاهی زیاد حرف زدن پیام و حضور شما را کمرنگ می‌کند. به جای استفاده از کلمات پرکننده ضعیف، گاهی اوقات سکوت بهترین چیز است. زیرا به شما امکان تامل و فکر کردن می‌دهد و در عین حال به مخاطب اجازه می‌دهد تا آنچه را که می‌گویید پردازش کند. در این مطلب توصیه های یک متخصص سخنرانی عمومی را آورده‌ایم که عباراتی که باعث می‌شود از اعتبار و احترام شما نزد مخاطب کاسته شود بررسی کرده است.

 
از این ۱۱ عبارت که اعتبارتان را زیر سوال می‌برد هرگز استفاده نکنید

کریستینا هلنا (Christina Helena) کارشناس سخنرانی عمومی و سخنران تدکس (TEDx) که بیش از یک دهه با مدیران و رهبران شرکت های بزرگی مانند گوگل، فیس بوک و لینکدین کار کرده این‌طور توصیه می‌کند: «هرچه کمتر، بهتر و غنی‌تر!»

 

او می‌گوید برای ایجاد اعتماد، از این ۱۱ کلمه و عبارتی که باعث می‌شود مردم اعتبار شما را زیر سوال ببرند و کمتر به شما احترام بگذارند، اجتناب کنید:

 
 

۱. امم…

 

این رایج ترین کلمه کمکی است. و نشان می‌دهد آماده نیستید، اعتماد به نفس ندارید، یا نمی‌دانید بعد از این می‌خواهید چه بگویید.

۲. در کمال صداقت

مردم از «در کمال صداقت» یا «نمی‌خواهم به شما دروغ بگویم» برای بیان و القای صداقت استفاده می‌کنند، اما این عبارت ممکن است برعکس تفسیر شود.

مخاطب از قبل می‌داند که قصد شما گفتن حقیقت است. تکرار آن فقط باعث می‌شود آنها از خود بپرسند چرا سعی می‌کنید در مورد صداقتتان به آنها اطمینان دهید.

۳. فکر می‌کنم

این عبارت باعث می‌شود شما نسبت به آنچه می‌گویید نامطمئن به نظر برسید؛ به این معنی که حرفی که می‌زنید یک واقعیت نیست، بلکه یک تصور است. اگر می‌دانید که دارید استدلال خوبی ارائه می‌دهید، با اطمینان و قاطعیت پیش بروید.

۴. کم و بیش

اندازه گیری «کم و بیش» تقریبا غیرممکن است. شنونده شما را در بلاتکلیفی رها می‌کند و از تاثیر پیامتان می‌کاهد. عبارات دیگری که همین تأثیر را دارند «تا حدودی» و «یه جورایی» هستند.

۵. انصافا

ترس از جسور بودن قابل درک است. اما استفاده از کلمات ضعیفی مانند «انصافا» پیام شما را با کم اهمیت جلوه دادن چیزی که بیان می‌کنید کم ارزش می‌کنند.

۶. مثلا

این کلمه هم مانند «اومم» و «آا»، باعث می‌شود به نظر برسد از آمادگی کافی برخوردار نیستید یا اعتماد به نفس ندارید.

۷. من متخصص نیستم، اما…

وقتی از این عبارت استفاده می‌کنید، مستقیما دانش خود را تضعیف می‌کنید. در تلاش برای خونسرد و با اعتماد به نفس به نظر رسیدن، در واقع برعکس عمل می‌کنید.

۸. به نظر من

مطمئنا شما می‌خواهید اختلاف نظرها را بپذیرید و به نظرات دیگر احترام بگذارید. اما زیاده‌روی در آن می‌تواند باعث شود به‌طور کامل در اتخاذ یک موضع قوی نامطمئن یا مردد به نظر برسید.

۹. سعی می‌کنم

اگر بگویید تلاش خواهید کرد آیا کاملا متعهد هستید؟ شاید. اما این عبارت باعث می‌شود که شما فقط تا حدی متعهد به نظر برسید، یا اینکه این‌طور به نظر برسد که اعتماد به نفس لازم برای انجام کار را ندارید.

۱۰. متاسفم، اما

وقتی از عبارات عذرخواهی بیش از حد استفاده می کنید، ممکن است ضعیف یا بیش از حد مطیع به نظر برسید.

و اگر می خواهید عذرخواهی کنید، آن را با قاطعیت انجام دهید. با کلمات پرکننده غیرصادقانه مانند «اما» از اعتبار آن نکاهید.

۱۱. آیا منطقی و مفهوم بود؟

افراد معمولا پس از تلاش کردن برای توضیح چیزی این عبارت را به زبان می‌آورند که احساس می‌کنند کارشان را خوب انجام نداده‌اند. یک عبارت بهتر این خواهد بود: «امیدوارم قابل درک و مفهوم باشد.» به افراد حداقل ۱۵ تا ۳۰ ثانیه فرصت دهید تا هضم کنند، سپس از آنها بپرسید که آیا سؤالی دارند.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار