هزینه یک وعده سفره افطاری در سال ۱۴۰۲ چند؟
کد خبر: ۲۷۴۶۹۹
تاریخ انتشار: 2023 March 22    -    ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
 پهن کردن یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده پنج نفره در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان چقدر است؟

 پهن کردن یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده پنج نفره در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان چقدر است؟

مصادف شدن ماه رمضان با ایام تعطیلات نوروز شرایط ویژه‌ای را برای سرپرستان خانوار برای تهیه کالاهای اساسی رقم زده است، اما هزینه یک وعده افطار برای یک خانواده پنج نفره در سال ۱۴۰۲چقدر تمام خواهد شد؟

افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی پیش از شروع ماه رمضان سال‌هاست که به یک سریال تکراری تبدیل شده است. هر چند مسئولان پیش از شروع ماه رمضان وعده کنترل قیمت‌ها را می‌دهند، اما بررسی قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی گویای موضوع دیگری است.

قیمت کالاهای اساسی برای ماه رمضان چند؟

در حال حاضر حدودا قیمت یک بسته پنیر ۳۵۰ گرمی ۳۶ هزار تومان، نیم کیلو سبزی خوردن ۱۵ هزار تومان، خرما عسلی ۸۰۰ گرمی ۵۸ هزار تومان، قیمت نان بربری ۳۰۰۰ هزار تومان، نیم کیلو زولبیا و بامیه ۶۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت یک کیلو گوشت خورشتی گوسفندی به بیش از ۵۲۰ هزار تومان رسیده است. قیمت نیم شقه ران گوسفندی نیز بین ۳۷۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۳۲۰ هزار تومان، سردست گوساله ۲۷۰ هزار تومان است. قیمت مصوب نرخ یک کیلو مرغ نیز ۶۳ هزار تومان است.

از سوی دیگر بررسی‌ قیمت‌ها نشان می‌دهد طبخ یک وعده آش رشته برای یک خانواده پنج نفره بیش از ۱۰۰ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. تهیه یک کیلو حلیم نیز نیازمند بیش از ۹۰ هزار تومان نقدینگی است.

در واقع پهن کردن یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده پنج نفره شامل ۳۰۰ گرم خرما، ۳۰۰ گرم زولبیا و بامیه، نیم کیلو آش، ۳۰۰ گرم پنیر، نیم کیلو سبزی خوردن، چهار عدد نان در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. در کنار این موارد باید هزینه چای، شکر، قند را نیز اضافه کرد.

در واقع سرپرست خانوار برای ماه رمضان باید در حداقل‌ترین حالت چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کند. اما اگر بخواهیم به این سفره افطاری یک وعده غذای گرم مانند زرشک پلو با مرغ و یا یک غذای خورشتی را اضافه کنیم؛ پهن کردن یک سفره افطار کامل برای یک خانواده پنج نفره به بیش از ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید.

حذف لبنیات از سفره افطار

با توجه به اینکه در ماه رمضان تقاضا برای مصرف لبنیات افزایش پیدا می‌کند، اما با توجه به حذف ارز ترجیحی و آزادسازی قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱، محصولات لبنی با افزایش قیمت شدیدی مواجه و در نهایت سفره بسیاری از چند دهک پایین جامعه خالی از محصولات لبنی شد.

اما با این وجود انجمن صنایع لبنی ایران اعلام کرده است که قیمت محصولات لبنی در ماه رمضان افزایش نخواهد داشت. البته این موضوع با گلایه تولیدکنندگان صنایع لبنی همراه شد.

تولیدکنندگان صنایع لبنی در این باره عنوان می‌کنند که دولت با این اقدام یارانه مورد نظر خود را از جیب تولیدکنندگان به مردم پرداخت می‌کنند، از همین رو خواستار بررسی هر چه زودتر قیمت لبنیات با توجه به افزایش شدید هزینه تولید هستند.

 

سلام نو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار