چرا بعضی افراد از دلقک‌ها اینقدر فوبیا دارند؟
کد خبر: ۲۷۳۶۰۰
تاریخ انتشار: 2023 March 12    -    ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
بعضی فوبیاها اختصاصی هستند و برخی از انها بیشتر محدود به فرهنگ و کشور خاصی می‌شوند. یکی از این فوبیاها که در خارح از ایران بیشتر مشاهده می‌شود و در فیلم‌ها و سریال‌ها هم لابد دیده‌اید، فوبیا از دلقک است. فوبیا داشتن زیاد تابع منطق و قانون خاصی نیست. اما واقعا چرا باید کسی از دلقک فوبیا داشته باشد؟

چرا بعضی افراد از دلقک‌ها اینقدر فوبیا دارند؟(یک پزشک)

چرا بعضی افراد از دلقک‌ها اینقدر فوبیا دارند؟(یک پزشک)«تابناک با تو» - بعضی فوبیاها اختصاصی هستند و برخی از انها بیشتر محدود به فرهنگ و کشور خاصی می‌شوند. یکی از این فوبیاها که در خارح از ایران بیشتر مشاهده می‌شود و در فیلم‌ها و سریال‌ها هم لابد دیده‌اید، فوبیا از دلقک است.

فوبیا داشتن زیاد تابع منطق و قانون خاصی نیست. اما واقعا چرا باید کسی از دلقک فوبیا داشته باشد؟

یک مطالعه جدید گسترده فوبیای دلقک را بررسی کرده است.

ترس از دلقک‌ها – اصطلاح فنی کولروفوبیا coulrophobia – بسیار شایع است و افراد در هر سنی و در فرهنگ‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. اما لازم نیست این دلقک، دلقک بدی باشد که در یک فیلم یا تلویزیون ظاهر می شود. فقط دیدن یک دلقک ساده در سیرک یا جشن تولد کودکان می‌تواند باعث شود برخی از افراد فرار کنند.

چرا بعضی افراد از دلقک‌ها اینقدر فوبیا دارند؟(یک پزشک)

در حالی که کولروفوبیا در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) به عنوان یک بیماری متمایز طبقه بندی نشده است، می‌تواند در دسته یک فوبیای خاص در کلاس اختلالات اضطرابی قرار گیرد. تحقیقات قبلی توضیحاتی را برای فوبیا ارائه کرده‌اند، اما هیچ‌کدام بر ریشه‌های این ترس خاص تمرکز نکرده‌اند.

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشکده روانشناسی و مطالعات درمانی در دانشگاه ولز جنوبی، بریتانیا، روانشناسی پس‌زمینه چرایی ترسیدن مردم توسط دلقک‌ها بررسی کرده است.

آنها یک پرسشنامه جدید برای بررسی واکنش‌های فردی به دلق‌ ها و رابطه بین کولروفوبیا و عوامل جمعیت شناختی مانند سن و جنسیت ساختند. سوالات مربوط به ظاهر و ویژگی‌های چهره دلقک‌ها، رفتار آنها، تصویر دلقک‌ها در فرهنگ عامه و اینکه آیا فرد تجربه منفی با یک دلقک داشته‌اند یا خیر.

نظرسنجی از ۹۸۷ نفر، در سنین ۱۸ تا ۷۲ سال انجام شد که ۸۰ درصد آنها زن و ۲۰ درصد مرد بودند. کمی بیش از نیمی، ۵۳.۵ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که تا حدی از دلقک‌ها می‌ترسند و ۵ درصد گفته‌اند که «بسیار از دلقک‌ها می‌ترسند».

علاوه بر این، درصدی که ترس شدید از دلقک‌ها را گزارش کردند کمی بیشتر از سایر فوبیاها بودند، مانند حیوانات (۳.۸٪)، خون، تزریقات و جراحات (۳.۰٪)، قد (۲.۸٪) و پرواز (۱.۳٪)..

با توجه به عوامل جمعیت شناختی، مشخص شد که زنان بیشتر از مردان از دلقک‌ها می ترسند، که با تحقیقات موجود در مورد سایر فوبیا مطابقت دارد. همچنین ممکن است به خاطر شرکت بیشتر زنان باشد. مشابه سایر تحقیقات مرتبط با فوبیا، مشخص شد که کولروفوبیا با افزایش سن کاهش می یابد.

اما این مطالعه نتایج جالبی داشت. برخلاف آنچه انتظار دارید، داشتن یک تجربه منفی با یک دلقک به عنوان عاملی برای ترس از دلقک در پایین‌ترین رتبه قرار دارد، که نشان می دهد این به تنهایی توضیح کافی نیست. تصویر منفی دلقک‌ها در فرهنگ عامه، عامل بسیار قوی‌تری بود.

چرا بعضی افراد از دلقک‌ها اینقدر فوبیا دارند؟(یک پزشک)

اما قوی‌ترین عامل شناسایی شده توسط پرسشنامه سیگنال‌های احساسی پنهان بود. آرایش یک دلقک حالات واقعی چهره آنها را پنهان می کند و تفسیر قصد آنها را دشوار می کند. نتایج نشان می‌دهد که ترس از دلقک‌ها به این دلیل است که نمی‌دانند آیا یک دلقک عصبانی است یا پاقعا به چه فکر می‌کند یا در آینده چه کاری ممکن است انجام دهد.

اما این تحقیق به طور طبیعی منجر به سوالات بیشتری می‌شود که ارزش بررسی در مطالعات آینده را دارد.

اگر آرایشی که احساسات را پنهان می‌کند باعث ترس می‌شود، آیا افرادی که صورت‌های خود را به صورت حیوانات نقاشی می‌کنند نیز همین نوع اثر را ایجاد می‌کنند؟ یا چیزی خاص‌تر در مورد آرایش دلقک‌ها وجود دارد که این ترس را تحریک می‌کند؟

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار