آینده بازار ارز دیجیتال چه خواهد شد؟
کد خبر: ۲۷۱۸۴۴
تاریخ انتشار: 2023 February 20    -    ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

نیمه نخست سال 2022 میلادی برای بازار ارز دیجیتال بسیار بد بود. بسیاری از سرمایه گذاران، مخصوصا افرادی که در قیمت‌های بالا و نزدیک به سقف قیمت رمز ارزها اقدام به خرید کرده بودند، اکنون به شدت در ضرر بوده و امیدشان را از دست داده‌اند. اما آینده بازار ارز دیجیتال چه خواهد شد؟ آیا این پایان کار کریپتو است یا باز هم شاهد اوج‌گیری قیمت رمزارز بیت کوین و آلت‌کوین‌ها خواهیم بود؟

اکنون حتی بیت کوین و اتریوم به عنوان پادشاه و ملکه بازار رمز ارز از اوج قیمت خود بیش از 70 درصد فاصله دارند. این میزان برای برخی آلت کوین‌ها، حتی برترین رمز ارزهای بازار، به بالای 80 درصد می‌رسد. پس طبیعی است افراد سرمایه‌گذار در قیمت‌های بالاتر نسبت به وضعیت کنونی به دنبال تحلیلی از آینده بازار ارز دیجیتال باشند. همچنین افرادی که تا کنون سرمایه گذاری نداشته‌اند، می‌خواهند با پیش‌بینی مسیر پیش رو درباره انجام این کار تصمیم بگیرند.

قبل از پرداختن به مسائل پیش روی مارکت کریپتو و تعیین مناسب بودن یا نبودن خرید و فروش انواع رمز ارزها در حال حاضر، ابتدا باید به نکته‌ای مهم اشاره کنیم؛ این نخستین مرتبه‌ای نیست که بیت کوین (و به دنبال آن دیگر رمز ارزها) بعد از اوج گرفتن تا رقمی نجومی، به شدت سقوط کرده است. نخستین رمز ارز دنیا تا قبل از این سه چرخه صعودی-نزولی را پشت سر گذاشته است. بعد از چهارمین رالی صعودی، اکنون در چهارمین بازار نزولی قرار داریم. اما آیا در آینده بازار ارز دیجیتال رالی صعودی پنجمی هم وجود خواهد داشت؟

پیش‌بینی آینده بازار ارز دیجیتال با نگاهی به گذشته

در نخستین رالی صعودی BTC، قیمت این رمز ارز در بازه زمانی بین اکتبر 2010 (مهر 1389) تا ژوئن 2011 (خرداد 1390) از 0.01 دلار تا 31.91 دلار افزایش یافت. این نشان‌دهنده رشدی 3,200 برابری طی حدود 8 ماه است. اما اصلاح بازار مدتی بعد از ثبت این سقف شروع شد و قیمت بیت کوین تا 1.99 دلار سقوط کرد.

دومین رالی صعودی طولانی‌تر بود، چیزی که برای آینده بازار ارز دیجیتال طی سال‌های پیش رو نیز پیش‌بینی می‌شود. این مرتبه 24 ماه طول کشید تا BTC خود را از 1.99 دلار به 1,242 دلار برساند. این رشدی 624 برابری بود. در ادامه پادشاه رمز ارزها رفته رفته تا 162 دلار سقوط کرد.

در سری سوم، ثبت سقف تاریخی در آخرین ماه سال 2017 حدود 30 ماه طول کشید، اما BTC توانست خود را به 19,804 دلار برساند. بعد از اصلاح بازار، بیت کوین تا 3,124 دلار ریخت. بعد از آن نوبت به رشد تا سقف 68,997 دلار طی 35 ماه رسید که بیشترین قیمت بیت کوین تا امروز محسوب می‌شود.

در اولین، دومین و سومین بازار نزولی، بیت کوین از سقف تاریخی خود به ترتیب 93 درصد، 87 درصد و 84 درصد فاصله گرفت. اگر قرار بر تکرار تاریخ و ریزشی حداقل 80 درصدی باشد، ارز دیجیتال بیت کوین در بازار نزولی کنونی، در آینده دور یا نزدیک، حوالی 13,000 دلار را خواهد دید. همانطور که در بالا گفتیم، بیت کوین در حال حاضر حدودا 70 درصد با سقف 68,997 دلاری فاصله دارد. بیشترین کاهش آن در طول روند کاهشی کنونی تا حوالی 17,500 دلار بوده است.

حرکت بازار ارز دیجیتال به سمت قانون‌گذاری

متاسفانه بیت کوین و در کل دنیای کریپتو از مسیر اولیه خود خارج شده است. نخستین رمز ارز به عنوان یک پول غیرمتمرکز متولد شد، اما اکنون شاهد تسلط نسبی برخی شرکت‌ها، نهادها و حتی دولت‌ها روی آن هستیم. البته، واقعیت این است که دولت‌ها بدون قانون‌گذاری هرگز اجازه پیشرفت این صنعت را نخواهند داد و مثل گذشته به دشمنی شدید با آن خواهند پرداخت.

با وجود مخالفت عده زیادی، برخی دیگر قانون‌مند شدن بازار ارز دیجیتال را اتفاقی خوب برای آینده آن تلقی می‌کنند، اتفاقی که به نفع سرمایه‌گذاران است. یکی از دستاوردهای این اتفاق ثبات بیشتر مارکت است، به طوری که سرمایه‌گذاران از شر استرس نوسان‌های متعدد و گهگاه بسیار شدید رمز ارزها راحت خواهند شد. یک مزیت بسیار مهم دیگر وجود چارچوبی قانونی برای صنعت کریپتو کاهش کلاهبرداری‌ها است، چرا که دستگاه‌های نظارتی مستقیما وارد عمل خواهند شد. متاسفانه نبود کنترل سبب انبوه پروژه‌های کلاهبرداری در فضای کریپتو شده است.

 

توکن غیر مثلی (NFT) و متاورس

در نگاه اول، مفهوم NFT و متاورس چیزی متفاوت از ارزهای دیجیتال هستند و تنها وجه تشابه آن‌ها ایجاد شدن بر بستر بلاک چین‌ها است، اما در عمل، وابستگی آن‌ها بیش از چیزی است که تصور می‌کنید. نخست این که بلاک چین‌های میزبان توکن‌های غیرمثلی و پروژه‌های متاورس خود دارای ارز دیجیتال بومی هستند. بدون شک افزایش میزان استفاده از این شبکه‌ها، به بالا رفتن قیمت توکن بومی آن‌ها ختم خواهد شد. از طرفی دیگر، خرید و فروش NFT و دارایی‌های دیجیتال درون متاورس‌ها با استفاده از رمز ارزها انجام می‌شود. با زیادتر شدن حجم معاملات، این رمز ارزها ارزش بیشتری پیدا خواهند کرد.

البته، خرید و فروش تصاویری ساده مثل عکس میمون‌های خسته (اشاره به کلکسیون بورد ایپ) به قیمت‌های میلیون دلاری عده‌ای را از حوزه NFT و تاثیر مثبت آن روی آینده بازار ارز دیجیتال ناامید کرده است، اما فراموش نکنید کاربرد توکن‌های غیرمثلی فراتر از این عکس‌های خنده‌دار و سرگرم‌کننده است. مشابه آن‌ها را در مارکت رمز ارزها نیز شاهد بوده‌ایم، به طوری که یک توکن ساده، بدون داشتن هیچ‌گونه پشتوانه یا کاربرد، از ارز پروژه‌هایی قدرتمند ارزش بالاتری پیدا کرده است. اما آن‌ها همیشه در اوج باقی نخواهند ماند.

 

آینده روشن بازار ارز دیجیتال به لطف گسترش ETFها

یک صندوق قابل معامله یا ETF بیت کوین، سرمایه‌گذاری روی این رمز ارز را برای افراد بسیار بیشتری امکان‌پذیر می‌کند، چرا که آن‌ها در بازارهای بورس معامله می‌شوند. البته در این روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. به زبان ساده، ETF یک صندوق قابل معامله در بورس است و قیمت یک دارایی را نمایندگی می‌کند.

صندوق‌های قابل معامله جدید نیستند. به عنوان مثالی قدیمی باید به ETF های طلا اشاره کنیم که از چند دهه قبل در بازارهای بورس کشورهای مختلف خرید و فروش می‌شوند. قیمت آ‌ن‌ها تابع ارزش طلا است. یک ETF بیت کوین به خاطر قرار داشتن تحت نظارت ناظران بورس از اعتبار بالایی برخوردار است. همچنین به لطف آن، سرمایه‌گذاران سنتی که با وجود عدم تمایل به ورود به بازار تکنولوژیک رمز ارزها و کار با والت‌های دیجیتال می‌خواهند روی این کلاس دارایی جدید و متفاوت سرمایه‌گذاری کنند، قادر به انجام این کار خواهند بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار