می توان با تزریق سلول‌های بنیادی کل سیستم خونی را جوانسازی کرد
کد خبر: ۲۷۰۵۹۴
تاریخ انتشار: 2023 February 07    -    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۵
اینکه خون افراد جوان را برداریم و با تزریق آن به افراد پیر دستچین شده آنها را برای همیشه جوان نگه داریم، چیزی شبیه داستان‌های پادآرمانشهری علمی تخیلی می‌ماند و شاید هم افسانه‌های کهن فارسی را به شیوه‌ای به یادمان بیندازد!

شاید با استفاده از داروی آناکینرا بتوان عملکرد سلول‌های بنیادی و کل سیستم خونی را جوانسازی کرد

اینکه خون افراد جوان را برداریم و با ازریق آن به افراد پیر دستچین شده آنها را برای همیشه جوان نگه داریم، چیزی شبیه داستان‌های پادآرمانشهری علمی تخیلی می‌ماند و شاید هم افسانه‌های کهن فارسی را به شیوه‌ای به یادمان بیندازد!

اما یک تحقیق جدید نشان داده که یک داروی آرتریت یعنی التهاب مفاصل موجود می‌تواند به طور موثر سلول‌های بنیادی خون را جوان‌سازی کند و همان فواید تزریق خون جوانی را تقلید کند.

از دره سیلیکون تا مکس دیوانه ، ایده افراد مسن قدرتمندی که از جوان‌ها خون می‌گیرند، در فرهنگ عامه ظاهر شده ، اما حالا دیگر این صرفاً داستان نیست.

دانشمندان با آزمایش تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های مسن، دریافتند که این کار توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد ، طول عمر را افزایش می‌دهد و بیماری را به تاخیر می‌اندازد!

اما مزایای تزریق گذرا است و فقط علائم را درمان می‌کند. بنابراین برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه کلمبیا، کمبریج و UC سانفرانسیسکو چگونگی جوانسازی کل سیستم تولید خون را بررسی کردند.

امانوئل پاسگو، می‌گوید: «سیستم خونی پیر، به دلیل اینکه ناقلی برای بسیاری از پروتئین‌ها، سیتوکین‌ها و سلول‌ها است، پیامدهای بد زیادی برای ارگانیسم دارد. یک فرد ۷۰ ساله با سیستم خونی ۴۰ ساله می‌تواند طول عمر همراه با سلامتی بیشتری داشته باشد، حتی اگر طول عمرش افزایش پیدا نکند.»

سلول‌های خونی توسط سلول‌های بنیادی مغز استخوان تولید می‌شوند و تیم تحقیقاتی را با کاوش در مورد این سلول‌های بنیادی و چگونگی تغییر آنها در طول پیری در موش‌ها کارشان را آغاز کردند. آنها دریافتند که با گذشت زمان، توده سازنده این سلول‌ها وضعیتش بدتر می شود و تحت تأثیر التهاب قرار می گیرد، که سلول‌های بنیادی خون را مختل می کند.

با بررسی دقیق‌تر، دانشمندان یک سیگنال التهابی خاص به نام IL-1B را شناسایی کردند که به سلول های بنیادی آسیب می‌رساند. و از آنجایی که همین سیگنال در حال حاضر در سایر شرایط التهابی، مانند آرتریت روماتوئید نقش دارد، پس ما همین حالا داروهایی برای هدف قرار دادن این مسیر داریم.

محققان از یک داروی آرتریت به نام آناکینرا anakinra برای مسدود کردن IL-1B در موش‌های مسن استفاده کردند و دریافتند که سلول‌های بنیادی خون به حالت جوان‌تر و سالم‌تری بازگشتند. این به بهبود وضعیت توده سازنده، عملکرد سلول های بنیادی خون و بازسازی سلول های خونی کمک کرد. این درمان زمانی که این دارو در طول زندگی موش‌ها تجویز می‌شد، بهتر عمل می‌کرد، نه فقط زمانی که آنها دیگر به سن سالخوردگی رسیده بودند.

البته هنوز روزهای اولیه برای این تحقیق است و نتایج آزمایشات حیوانی همیشه برای انسان قابل تعمیم نیست. اما این تیم خوشبین است که آزمایش بالینی می تواند زودتر انجام شود، زیرا این دارو در حال حاضر در انسان استفاده می‌شود.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار