اولین آزمایش انسانی واکسن ویروس ماربورگ موفقیت‌آمیز بود
کد خبر: ۲۷۰۲۲۴
تاریخ انتشار: 2023 February 03    -    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
نتایج امیدوارکننده‌ای از اولین آزمایش انسانی واکسن ویروس کشنده ماربورگ، منتشر شده است. به این ترتیب این واکسن وارد فاز ۲ آزمایش انسانی می‌شود.

اولین آزمایش انسانی واکسن ویروس ماربورگ موفقیت‌آمیز بود

نتایج امیدوارکننده‌ای از اولین آزمایش انسانی واکسن ویروس کشنده ماربورگ، منتشر شده است. به این ترتیب این واکسن وارد فاز ۲ آزمایش انسانی می‌شود.

ماربورگ که از خانواده ویروس‌های فیلوویریدا (Filoviridae ) مانند ابولا است و مانند پسر عموی شناخته‌شده‌اش، کشنده است، البته کمی کم‌خطرتر است. این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ ظاهر شد و تعداد موارد ابتلا به آن در اروپا محدود بود. این ویروس باعث بیماری خونریزی دهنده مرگباری می‌شود. مطالعات ژنومی بعدی منشا آن را به اوگاندا و کنیا نسبت داد.

از زمان بروز، بیش از دوازده مورد شیوع در طول ۵۰ سال گذشته وجود داشته. اخیراً هم در سال گذشته برای اولین بار در غنا ظاهر شده. با این حال، نرخ مرگ و میر وحشتناک ماربورگ تا ۹۰٪ است که باعث شده کارشناسان بیماری‌های عفونی در مورد پتانسیل همه‌گیری قابل توجه آینده این ویروس هشدار دهند.

شیوع ویروس ماربورگ در جمهوری دموکراتیک کنگو در بازه زمانی (۱۹۹۸-۲۰۰۰) و در آنگولا در بازه زمانی (۲۰۰۴-۲۰۰۵) نشان داد که در شرایط خاص، مانند مناطق درگیری با زیرساخت های بهداشتی ضعیف، شیوع بیماری می‌تواند ماه‌ها یا سال‌ها کنترل نشده باقی بماند. که معادل از دست رفتن صدها زندگی است.

برخلاف ابولا که هم درمان آنتی بادی مونوکلونال و هم واکسن موثری دارد، هیچ درمان یا واکسن تایید شده ای برای بیماری ویروس ماربورگ وجود ندارد. این امر باعث شده تا موسسه خیریه واکسن جهانی Gavi ماربورگ را به عنوان یک نگرانی بزرگ در آینده برای همه گیری تشخیص دهد.

این واکسن جدید ماربورگ با نام (cAd3-Marburg) از یک ناقل آدنوویروس برای تحویل گلیکوپروتئین ماربورگ استفاده می‌کند. آزمایش واکسن روی پستانداران که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که یک دوز واحد از واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی محافظتی در حیوانات تا یک سال می شود.

اما در آزمایش جدید، در یک کارآزمایی انسانی فاز ۱، چهل بزرگسال سالم برای دریافت واکسن آزمایشی ثبت نام کردند. نتایج نشان می‌دهد که واکسن به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی جدی ندارد. پاسخ‌های ایمنی قابل توجهی نیز در ۹۵ درصد افراد مشاهده شده که در ۷۰ درصد در کل دوره ۴۸ هفته پیگیری ادامه داشت.

دولت ایالات متحده اخیراً چندین میلیون دلار برای پیشبرد تحقیقات واکسن ماربورگ سرمایه گذاری کرده است. آزمایشات انسانی بعدی اکنون در غنا، کنیا، اوگاندا و ایالات متحده برنامه ریزی شده است.

یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار