اثر شگفت انگیز استفاده از داروهای مهارکننده بتا
کد خبر: ۲۷۰۲۱۰
تاریخ انتشار: 2023 February 10    -    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
حدود نیم قرن می‌شود که از داروهای مهارکننده بتا برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی برای کاهش ضربان قلب استفاده می‌شود، اما تحقیق جدیدی که بیش از یک میلیون نفر را پیگیری کرده، نشان داده این داروهای رایج ممکن است پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز را نیز کاهش دهند.

استفاده از داروهای مهارکننده بتا باعث کاهش رفتار خشونت‌آمیز در مصرف‌کنندگان آن می‌شود(یک پزشک)

استفاده از داروهای مهارکننده بتا باعث کاهش رفتار خشونت‌آمیز در مصرف‌کنندگان آن می‌شود(یک پزشک)«تابناک با تو» - حدود نیم قرن می‌شود که از داروهای مهارکننده بتا برای کمک به بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی برای کاهش ضربان قلب استفاده می‌شود، اما تحقیق جدیدی که بیش از یک میلیون نفر را پیگیری کرده، نشان داده این داروهای رایج ممکن است پرخاشگری و رفتار خشونت آمیز را نیز کاهش دهند.

اگرچه مسدودکننده‌های بتا در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ به عنوان درمانی برای درمان آنژین قلبی ساخته شدند، اما از آن زمان این داروها کاربردهای متنوع دیگری هم پیدا کرده‌اند، از درمان آب‌سیاه چشم یا گلوکوم تا میگرن.

اما شاید جالب ترین استفاده از مسدود کننده‌های بتا برای شرایط روانپزشکی مانند اضطراب و PTSD باشد.

از آنجایی که مسدودکننده‌های بتا، روی میزان ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و نورآدرنالین اثر می‌گذارند، تصور می‌شود که داروها در درمان انواع مشکلات رفتاری مفید هستند، اما تاکنون بیشتر تحقیقات فقط بر روی گروه‌های کوچک متمرکز شده‌اند.

پروپرانولول، یک مسدودکننده بتا معروف است و مدت‌هاست که به طور غیر رسمی توسط نوازندگان و سخنران‌ها به عنوان ابزاری برای مدیریت ترس از صحنه استفاده می‌شود.

استفاده از داروهای مهارکننده بتا باعث کاهش رفتار خشونت‌آمیز در مصرف‌کنندگان آن می‌شود(یک پزشک)

در برخی از ورزش‌ها مسدودکننده‌های بتا حتی ممنوع شده‌اند که به دلیل توانایی آنها در کاهش لرزش و افزایش عملکرد است. در سال ۲۰۰۸، جوایز یک دارنده مدال طلای المپیک تیراندازی پس از مثبت شدن تست دارو برای مسدود کننده های بتا از او گرفته شد.

اما در مطالعه جدید با بررسی هشت سالع ۱.۴ میلیون پرونده سلامت بیماران تحت درمان با مسدود کننده های بتا، چیز جالبی مشخص شد. محققان می‌خواستند ببینند مصرف آنها مشکلات روانپزشکی، جنایات خشونت‌آمیز و رفتار خودکشی را کم می‌کند یا خیر.

محققان هیچ ارتباطی بین استفاده از مسدودکننده‌های بتا در کاهش میزان اضطراب، حداقل از دیدگاه پذیرش‌های بیمارستانی مرتبط با اضطراب، پیدا نکردند. اما این داروها می‌توانند ۱۳ درصد رفتارهای خشونت آمیز را کاهش دهند.

سینا فاضل، محققی از دانشگاه آکسفورد که بر روی این مطالعه کار می کند، گفت: “در یک مطالعه واقعی روی ۱.۴ میلیون نفر، بتا بلوکرها با کاهش اتهامات جنایی خشونت آمیز در افراد مبتلا به اختلالات روانی مرتبط بود.”

چشم انداز تحقیقات آینده و استفاده بالینی از آنها باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود که استفاده از مسدود کننده های β برای کنترل پرخاشگری و خشونت بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

اینکه چگونه مسدودکننده های بتا می توانند به طور خاص بر رفتار پرخاشگرانه تأثیر بگذارند هنوز مشخص نیست. محققان تعدادی مکانیسم بالقوه را حدس می‌زنند، از جمله اینکه آنها به عنوان آرام بخش های خفیف عمل می کنند یا فعالیت آدرنرژیک در موقعیت های استرس‌زا را کم می‌کنند.

منبع: یک پزشک

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار