هفت پیش‌بینی تاریخی که به حقیقت پیوست
کد خبر: ۲۶۹۲۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2023 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۲
ژول ورن که به خاطر کتاب‌های بیست هزار فرسنگ زیر دریا (۱۸۷۰) و دور دنیا در هشتاد روز (۱۸۷۲) شهرت داشت، کتابی به نام «از زمین تا ماه» را در سال ۱۸۶۵ نوشت. داستان ورن این دستاورد را با دقت شگفت انگیزی شرح می‌دهد. او نه تنها فرود انسان روی ماه را پیش‌بینی کرد، بلکه محاسباتی را نیز انجام داد که بعداً به شکلی باورنکردنی به ارقام واقعی نزدیک بودند.

پیش‌بینی آینده مسئله امروز و دیروز نیست، بلکه قرن هاست مورد بحث و جدال گروه‌های متعدد قرار می‌گیرد. در واقع برخی ادعا کرده اند که بر هنر آینده‌نگری تسلط دارند، این در حالی است که بسیاری از دانشمندان امکان پیش‌بینی آینده را زیر سوال برده‌اند. هر چند طول قرن‌های گذشته برخی این پیش بینی‌ها درست از آب درآمده است. شاید باورش قدری سخت باشد که یک نفر در ۱۲۳ سال قبل پیش‌بینی کند که روزی بشر به وای فای، تلفن‌های همراه و اینترنت دست پیدا می‌کند. اما واقعا این پیش‌بینی‌ها رخ داده و نیکولا تسلا توانسته است این سه اتفاق بزرگ را به درستی پیش کند.

 
هفت پیش‌بینی تاریخی که به حقیقت پیوست

علاوه بر این رابرت بویل سه قرن قبل پیش بینی کرده بود که پیوند اعضا روزی محقق خواهد شد و حالا می‌بینیم که این پیش بینی هم درست از آب درآمده است. البته این بدان معنا نیست که آن‌ها بر هنر آینده نگری تسلط داشته اند، بلکه آن‌ها برخلاف دیگران با درک درست از جهان، مشاهده زیرکانه و آگاهی از وضعیت بشر موفق شده اند که برخی چیز‌ها را حدس بزنند. در ادامه این مطلب از فرادید با ۷ پیش‌بینی خارق‌العاده که درست از آب در آمده‌اند، آشنا خواهیم شد.

۱. الکسیس دو توکویل

تاریخ پیش بینی: ۱۸۴۰ / پیش بینی: جنگ سرد

الکسیس دو توکویل، اشراف زاده و فیلسوف سیاسی فرانسوی در اوایل قرن نوزدهم به آمریکا سفر کرد. او پس از سفرهایش، کتاب تحسین شده De La Démocratie en Amérique (دموکراسی در آمریکا) را نوشت و مشاهدات زیرکانه او منجر به چندین پیش بینی در مورد آینده در کتاب خود شد. یکی از آن‌ها رقابت آمریکا و روسیه بود که می‌گفتند این دو کشورروزی سرنوشت نیمی از جهان را در دستان خود خواهند داشت. این یک عقیده غیرعادی برای آن روز بود، زیرا هم روسیه و هم آمریکا در آن زمان بریتانیا را دشمن می‌دیدند. هر دو کشور نیز در دو سوی جهان قرار داشتند. با این حال، دو توکویل مشکلاتی را دید که ممکن است از ایدئولوژی‌های مختلف ناشی می‌شد و معتقد بود که این دو در مسیری اختراعی قرار دارند. بیش از یک قرن بعد، نفس جهان واقعاً حبس شد، چراکه این دو ابرقدرت در طول جنگ سرد ثابت کردند که دو توکویل جدال روسیه و آمریکا را درست پیش بینی کرده است.

 

 

۲. مارک تواین

تاریخ پیش بینی: ۱۹۰۹ / پیش بینی: مرگ خودش

ساموئل لنگهورن کلمنس که بیشتر با نام مستعار خود مارک تواین شناخته می‌شود، در نوامبر ۱۸۳۵، مدت کوتاهی پس از ظهور ستاره دنباله دار هالی در آسمان به دنیا آمد. در سال ۱۹۰۹ او گفت که «من با ستاره دنباله‌دار هالی در سال ۱۸۳۵  به دنیا آکدک. این ستاره دنباله‌دار سال آینده دوباره می‌آید و من انتظار دارم با آمدن اش از این جهان بیرون بیایم. اگر با دنباله دار هالی از جهان بیرون نروم بزرگترین ناامیدی زندگی من خواهد بود. در ۲۱ آوریل ۱۹۱۰، تنها یک روز پس از ظهور دوباره ستاره دنباله دار معروف، تواین بر اثر حمله قلبی درگذشت و جهان را در شوک فرو برد.

۳. نیکولا تسلا

تاریخ پیش بینی: اوایل دهه ۱۹۰۰ / پیش بینی: وای فای، تلفن‌های همراه و اینترنت

نیکولا تسلا، نه تنها یک دانشمند و مخترع برجسته بود، بلکه یک آینده پژوه ماهر نیز بود، که چندین پیش بینی درست در مورد پیشرفت فناوری فراتر از زمان خود انجام داد. این فیزیکدان تحسین شده در سال ۱۹۰۹ در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز، اختراع وای فای و تلفن‌های همراه را چندین دهه قبل از ایجاد آن‌ها پیش بینی کرد. او گفته بود که «به زودی امکان انتقال پیام‌های بی سیم در سراسر جهان به سادگی وجود خواهد داشت که هر فردی بتواند دستگاه خود را داشته باشد و آن را اداره کند.» تسلا مصاحبه دیگری در سال ۱۹۲۹ انجام داد و ایجاد اینترنت را بیش از ۵۰ سال قبل از به ثمر رسیدن آن پیش بینی کرد. او در مورد وای فای و اینترنت هم گفته بود: «هنگامی که فناوری بی سیم به طور کامل به کار گرفته شود، کل زمین به یک مغز بزرگ تبدیل می‌شود. آن موقع ما می‌توانیم بدون در نظر گرفتن فاصله، فوراً با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم.»

 

 

۴. فردیناند فوش

تاریخ پیش بینی: ۱۹۱۹ / پیش بینی: جنگ جهانی دوم

فردیناند فوش یک ژنرال فرانسوی بود که در طول جنگ جهانی اول به عنوان فرمانده عالی متفقین خدمت کرد. بسیاری از مورخان سهم او در تضمین پیروزی را بزرگ می‌دانند. فوش که یک متفکر نظامی ماهر بود، پس از تسلیم آلمان، مذاکره کننده کلیدی در ورسای بود. او معتقد بود که تنها اشغال کامل راینلند، از فرانسه در برابر تجاوزات آینده آلمان محافظت می‌کند. اما پیش بینی‌های او نادیده گرفته شد. فوش که از نتیجه معاهده ورسای ناراضی بود، در هنگام امضای آن اعلام کرد: «این یک صلح نیست. این یک آتش بس برای بیست سال است.» تقریباً بیست سال بعد از آن روز، تهاجم آلمان ها، جنگ جهانی دوم را آغاز کرد و صحت پیشگویی فوش را ثابت کرد.

۵. جان الفرث واتکینز

تاریخ پیش بینی: ۱۹۰۰ / پیش بینی: فناوری عکاسی رنگی

یک مهندس آمریکایی نسبتاً ناشناخته به نام جان الفرث واتکینز مقاله‌ای به نام " «چه چیزی ممکن است در صد سال آینده اتفاق بیفتد» نوشت. او آن را در دسامبر ۱۹۰۰ منتشر کرد و در آن بسیاری از ایده‌های فوق العاده دوراندیشانه خود را مطرح کرده بود. یکی از این پیش بینی‌ها اختراع فناوری جدید عکاسی بود. او نوشت: «عکس‌ها از هر فاصله‌ای تلگراف می‌شوند. اگر صد سال بعد در چین نبردی رخ دهد، یک ساعت بعد عکس‌های فوری از چشمگیرترین رویداد‌های آن در روزنامه‌ها منتشر می‌شود.. عکس‌ها همه رنگ‌های موجود در طبیعت (عکاسی رنگی) را بازتولید خواهند کرد.» واتکینز در شرایطی مشغول آینده نگری‌های باورنکردنی بود، که در آن زمان نه تنها عکاسی رنگی هنوز در سال ۱۹۰۰ بسیار دور از ذهن بود، بلکه این ایده که یک دوربین می‌تواند تصاویر را به سراسر جهان بفرستد، فراتر از آن چیزی بود که در آن زمان دیگران می‌گفتند. او همچنین به تأسیس انجمن سلطنتی، که اکنون آکادمی ملی علوم بریتانیا است، کمک کرد. این فهرست در ژورنال شخصی او ثبت شده بود و با توجه به این واقعیت که او در زمانی قبل از ابداع کلمه علم می‌نوشت و هنوز به جادو اعتقاد زیادی داشت، کاملاً قابل توجه بود. یکی از پیش بینی‌های برجسته او پیوند اعضا بود. او نوشت: "درمان بیماری‌ها از راه دور یا حداقل با پیوند". اولین پیوند عضو در سال ۱۹۵۴، حدود ۳۰۰ سال پس از پیش بینی بویل انجام شد.

 

 

۶. رابرت بویل

تاریخ پیش بینی: اواسط قرن هفدهم / پیش بینی: پیوند اعضا

رابرت بویل که به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران شیمی مدرن شناخته می‌شود، در دهه ۱۶۶۰ کمک او منجر به تأسیس انجمن سلطنتی شد که اکنون به عنوان آکادمی ملی علوم بریتانیا شناخته می‌شود. او در همین زمان فهرستی از آرزو‌ها و پیش بینی‌های خود را نوشت. یکی از پیش بینی‌های برجسته او پیوند اعضا بود. او نوشت: «درمان بیماری‌ها از راه دور یا حداقل با پیوند انجام خواهد شد. «اولین پیوند عضو در سال ۱۹۵۴، حدود ۳۰۰ سال پس از پیش بینی بویل انجام شد.

۷. ژول ورن

تاریخ پیش بینی: ۱۸۶۵ / پیش بینی: فرود روی ماه

در حالی که اچ. جی. ولز، نویسنده انگلیسی ممکن است بیشترین قابلیت را برای دریافت لقب «پدر داستان‌های علمی تخیلی» داشته باشد، اما نباید ژول ورن، رمان‌نویس فرانسوی را نادیده گرفت. او که به خاطر کتاب‌های بیست هزار فرسنگ زیر دریا (۱۸۷۰) و دور دنیا در هشتاد روز (۱۸۷۲) شهرت داشت، کتابی به نام «از زمین تا ماه» را در سال ۱۸۶۵ نوشت. داستان ورن این دستاورد را با دقت شگفت انگیزی شرح می‌دهد. او نه تنها فرود انسان روی ماه را پیش‌بینی کرد، بلکه محاسباتی را نیز انجام داد که بعداً به شکلی باورنکردنی به ارقام واقعی نزدیک بودند. او همچنین چندین جزئیات دیگر را در کتاب اش نوشت که بسیار دقیق هستند. مثلا در کتاب او، مکان پرتاب موشک در فلوریدا قرار دارد که اکنون محل مرکز فضایی کندی است، جایی که آپولو از آنجا پرتاب شد. ورن همچنین تعداد خدمه را ۳ نفر اعلام کرد و فضاپیمای خود را کلمبیاد نامید. در حقیقت نیز ماژول فرماندهی واقعی آپولو ۱۱ کلمبیا نام داشت و تعداد خدمه آن سه نفر بود. سرانجام، فضانوردان در رمان ورن با چتر نجات در دریا به سلامت به زمین باز می‌گردند و منتظر کمک می‌کنند. در واقعیت نیز خدمه آپولو ۱۱ با کمک چتر نجات در اقیانوس آرام افتادند و به همین ترتیب منتظر نجات ماندند.

 
برترین ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
5
3
در مورد آخر احتمالا سناریوی تخیلی ژول ورن توسط آمریکا دوباره باز نشر شده است!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار