مورچه خوار خارپشت چگونه خودش را در گرمای استرالیا خنک می‌کند؟
کد خبر: ۲۶۸۸۹۴
تاریخ انتشار: 2023 January 26    -    ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
در یک روز گرم در صحراهای استرالیا، یک کوالا شاخه‌های خنک یک اکالیپتوس را در آغوش می‌گیرد، در حالی که یک وومبت در زیر زمین در لانه‌اش پنهان می‌شود و یک کانگورو برای خنک کردن خود، بر روی رگ‌های خونی‌اش روی مچ دستش تف می‌کند. نزدیک‌تر به ساحل، یک فوک خز روی صخره‌ها روی باله‌هایش ادرار می‌کند.

اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب‌های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می‌کند(یک پزشک)

اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب‌های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می‌کند(یک پزشک)«تابناک با تو» - در یک روز گرم در صحراهای استرالیا، یک کوالا شاخه‌های خنک یک اکالیپتوس را در آغوش می‌گیرد، در حالی که یک وومبت در زیر زمین در لانه‌اش پنهان می‌شود و یک کانگورو برای خنک کردن خود، بر روی رگ‌های خونی‌اش روی مچ دستش تف می‌کند. نزدیک‌تر به ساحل، یک فوک خز روی صخره‌ها روی باله‌هایش ادرار می‌کند.

اکیدنه متفاوت است. برای خنک شدن، عرق نمی کند، لیس نمی‌زند و ادرار نمی کند. اما کاری که می تواند انجام دهد این است که حباب‌های خیس پوزه را از بینی خود خارج کند و این چیزی منحصر به فرد است.

محققان دانشگاه کرتین استرالیا نشان داده‌اند که این موجود خونسرد خاردار از بازدم برای پایین آوردن دمای بدن خود استفاده می کند. این یافته‌ها البته در اکیدنه منقار کوتاه ( Tachyglossus aculeatus ) دیده شده، اما این احتمال وجود دارد که روش خنک‌سازی توسط سایر گونه‌های اکیدنه نیز همین باشد.

کریستین کوپر، اکوفیزیولوژیست از دانشگاه کرتین استرالیا ، بیشتر توضیح می‌دهد : «اکیدنه‌ها حباب‌هایی را از بینی خود بیرون می‌آورند و روی نوک بینی می‌ترکانند که آن را خیس می‌کند.»

همانطور که رطوبت تبخیر می شود، خون آنها را خنک می‌کندو پس نوک بینی آنها به عنوان یک پنجره تبخیر عمل می‌کند.

دانشمندان مدت‌هاست به این فکر می‌کردند که چگونه اکیدنه‌ها در آب و هوای گرم استرالیا زنده می‌مانند. مطالعات قبلی در آزمایشگاه نشان داده است که اکیدنه تحمل گرما نسبتاً کمی دارد و نباید در دمای بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد زنده بماند.

چند راه جالب برای خنک شدن این خونسردها وجود دارد. محققان برای بررسی دمای ۱۲۴ اکیدنه منقار کوتاه در طبیعت را با استفاده از دوربین‌های ترموگرافی مادون قرمز اندازه‌گیری کردند. این تیم همچنین دمای محیط اطراف هر اکیدنه را ثبت کرد.

در برخی از زمان‌های سال و در برخی از مناطق استرالیای غربی، دما به ۴۷ درجه می‌رد. اما دمای بدن اکیدنه‌های مورد مطالعه به طور مداوم زیر ۳۰ درجه سانتیگراد باقی ماند.

گوش‌ها معمولاً داغ ترین قسمت بدن آنها هستند. نوک منقار (یا بینی) آنها از همه جالبتر است. در تصاویرفروسرخ، سطوح سرد به رنگ آبی مایل به بنفش خودنمایی می‌کنند، در حالی که داغ‌ترین سطوح از قرمز تا نارنجی تا زرد متغیر است.

اکیدنه (مورچه خوار خارپشت) با استفاده از حباب‌های خیس پوزه، خودش را در گرمای استرالیا خنک می‌کند(یک پزشک)

نقشه حرارتی رنگارنگ نشان می‌دهد که اکیدنه گرما را در ستون فقرات خود حفظ می‌کند و گرما را از نواحی فاقد ستون فقرات مانند شکم و پاهای خود دور می‌کند.

برای دفع گرما، حیوان فقط باید قسمت‌های زیرین خود را به در معرض هوا قرار بدهد یا آن‌ها را روی زمین خنک بکوبد. نوک منقار متفاوت عمل می‌کند. در زیر نور مادون قرمز، تقریباً شبیه بینی کوچک آبی رودلف به نظر می رسد که خنکی نسبی آن را نشان می‌دهد.

درست زیر سطح نوک منقار یک سینوس پر از رگ‌های خونی قرار دارد. تبخیر رطوبت روی بینی، گرمای اضافی بدن دفع می‌شود. پس نوک منقار اکیدنه‌های منقار کوتاه را به عنوان یک نوع پنجره تبخیری منحصر به فرد شناسایی می‌شود.

در دمای بالا هم اکیدنه‌ها حباب‌های مخاطی را منفجر می‌کند و به نوک منقار رطوبت می‌افزاید.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار