ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا
کد خبر: ۲۶۶۹۲۸
تاریخ انتشار: 2023 January 04    -    ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰

ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا

چین قصد دارد در بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ یک تلسکوپ نوری همه منظوره با بزرگترین دیافراگم در آسیا بسازد تا با تلسکوپ‌های نجومی اپتیکی دیگر کشور‌ها رقابت کند. دانشگاه پکن مسئول این پروژه است. این تلسکوپ به زبان انگلیسی به عنوان تلسکوپ تقسیم شده دیافراگم گسترش یافته (EAST) نامیده می‌شود.

چین قصد دارد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد – جیمز وب زمینی(یک پزشک)

چین قصد دارد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد – جیمز وب زمینی(یک پزشک)«تابناک با تو» - چین قصد دارد در بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ یک تلسکوپ نوری همه منظوره با بزرگترین دیافراگم در آسیا بسازد تا با تلسکوپ‌های نجومی اپتیکی دیگر کشور‌ها رقابت کند.

دانشگاه پکن مسئول این پروژه است. این تلسکوپ به زبان انگلیسی به عنوان تلسکوپ تقسیم شده دیافراگم گسترش یافته (EAST) نامیده می‌شود.

براساس بیانیه دانشگاه پکن، این بنا در دو فاز با قطر‌های ۶ متر و ۸ متر، ساخته خواهد شد که به طور قابل توجهی ظرفیت رصدی نجوم نوری چین را افزایش می‌دهد.

البته تصویر بالا که در ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۵ گرفته شده است، تلسکوپ رادیویی کروی با دیافراگم پانصد متری (FAST) را نشان می‌دهد که در پینگ تانگ، استان گوئیژو در جنوب غربی چین در حال ساخت است. رسانه‌های دولتی گزارش دادند که چین مونتاژ بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان را آغاز کرده است که پس از تکمیل، اندازه‌ای به اندازه ۳۰ زمین فوتبال خواهد داشت.

تلسکوپ نوری همه منظوره

این تلسکوپ برای اطمینان از دستیابی یافته‌های علمی درجه یک ساخته شده است، پیش نیاز‌های رصد اپتیکی را ارائه می‌دهد و تخصص‌ها و مهارت‌ها بسیار ارزشمندی را ایجاد می‌کند که چین ممکن است از آن برای ساخت تلسکوپ‌های نوری زمینی با کالیبر بزرگتر و پرتاب تلسکوپ‌های فضایی عظیم در آینده استفاده کند.

چین قصد دارد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد – جیمز وب زمینی(یک پزشک)

این تلسکوپ نوری همه منظوره ۶ تا ۸ متری که از فناوری آینه اتصالی استفاده می‌کند، در دو فاز در طول هفت سال ساخته شود. یک قفسه و یک گنبد در فاز اول ساخته خواهد شد که به مدت پنج سال از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸ ادامه خواهد داشت.

این تلسکوپ ۱۸ آینه فرعی و آینه اصلی در وسط دارد، چیزی شبیه تلسکوپ فضایی جیمز وب منتها بر زمین. ابعاد آینه حدود ۶ متر (۵.۷۶ * ۶.۲۴ متر) است و دارای کالیبر ۵.۵ متر است.

اندازه آینه اولیه حدود ۸ متری و دیافراگم آن ۷.۸ متر است. در فاز دوم، که دو سال بعد، ۲۰۲۹-۲۰۳۰ تکمیل خواهد شد، ۱۸ آینه فرعی به حاشیه اضافه می‌کند.

دوربین‌های تصویربرداری و طیف‌سنج‌های تصویربرداری با وضوح پایین و متوسط بخشی از فاز اول هستند، در حالی که طیف‌سنج‌های با وضوح بالا، پلاریمتر‌ها و سایر تجهیزات در فاز دوم گنجانده خواهند شد.

طبق گفته دانشگاه پکن، این پروژه احتمالاً در مجموع بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون یوان (۷۱ تا ۶۸ میلیون دلار) هزینه خواهد داشت.

EAST در کوه Saishiteng، در کنار شهر Lenghu، در استان Qinghai در فلات تبت، با ارتفاع تقریباً ۴۲۰۰ متر ساخته خواهد شد.

تیم انتخاب جایگاه به مدت سه سال در ارتفاع ۴۲۰۰ متری، پارامتر‌های سایت کوه Lenghu Saishiteng را به طور کامل زیر نظر گرفته است.

در طول این مدت، آن‌ها داده‌هایی را در مورد کیفیت مشاهده جوی، پس‌زمینه نورگیری، نسبت شب‌های صاف قابل مشاهده، آب و هوا، گرد و غبار و تلاطم جوی و همچنین مقدار قابل‌توجهی از داده‌ها در مورد بخار آب جمع‌آوری کرده‌اند.

در محل ایستگاه کوهستانی Saishiteng، پس‌زمینه نورگیر تاریک‌تر از ۲۲ قدر/ثانیه قوسی در یک شب بدون ماه است و مقدار متوسط مشاهده ۰.۷۵ ثانیه قوسی است. در حدود ۷۰ درصد مواقع آسمان صاف است.

چین قصد دارد بزرگترین تلسکوپ نوری در آسیا را بسازد – جیمز وب زمینی(یک پزشک)

EAST می‌تواند مکمل خوبی برای پروژه‌های نجومی در حال گسترش چین باشد. این کشور تلسکوپ رادیویی FAST، بزرگترین تلسکوپ رادیویی تک دیافراگم در جهان را ساخته است و پیش‌بینی می‌کند رصدخانه فضایی Xuntian را در اواخر سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کند.

منبع: یک پزشک

آخرین اخبار