شناسایی بقایای انسان منقرض شده ۵۰۰ هزار ساله
کد خبر: ۲۵۹۹۳۲
تاریخ انتشار: 2022 October 19    -    ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

شناسایی بقایای انسان منقرض شده ۵۰۰ هزار ساله

مطالعات جدید انجام شده روی ابزارهای سنگی ماقبل تاریخ که ۵۰ سال پیش در غاری در لهستان کشف شد، نشان دهنده حضور گونه ای انسان منقرض شده در حدود ۵۰۰ هزار سال پیش بوده و این ابزارها به عنوان قدیمی ترین ابزارهای کشف شده در این منطقه شناخته شده است.

نتایج یک تحقیق جدید روی ابزارهای باستانی کشف شده در غار Tunel Wielki واقع در لهستان نشان داد که این ابزارها بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ هزار سال قدمت دارند. این تاریخ ‌گذاری ممکن است به باستان شناسان این امکان را بدهد تا درباره انسان ‌هایی که آنها را ساخته ‌اند و روند مهاجرت و سکونت آنها در اروپای مرکزی در دوران ماقبل تاریخ اطلاعات بیشتری کسب کنند.

 
شناسایی بقایای انسان منقرض شده ۵۰۰ هزار ساله
 
 

تخمین قدمت انجام شده روی ابزارهای فوق نشان می دهد که این ابزارها توسط گونه منقرض شده انسان هایدلبرگی (  Homo heidelbergensis) ساخته شده اند که معمولاً آخرین جد مشترک نئاندرتال ها و انسان های هوشمند در نظر گرفته می شود. 

مالگورزاتا کوت باستان شناس دانشگاه ورشو در لهستان و از اعضای این تیم مطالعاتی در این رابطه می گوید: این یک جنبه بسیار جالب محسوب می شود. ما می ‌توانیم محدودیت ‌های احتمالات بقای هومو هایدلبرگنسیس را بررسی کرده و در نتیجه مشاهده کنیم که چگونه او با این شرایط نامطلوب آب و هوایی در قاره اروپا سازگار شد.

گفتنی است غار Tunel Wielki در دهه ۶۰ میلادی حفاری شده و باستان شناسان دوباره در سال ۲۰۱۶ به این مکان بازگشتند.

مطالعات انجام شده پیشین نشان می داد قدمت لایه های موجود در این محوطه باستانی به حدود ۱۱ هزار و ۷۰۰ سال پیش و دوره پارینه سنگی میانه می رسد و لایه های زیرین این غار نیز حاوی آثاری با قدمت ۴۰ هزار سال هستند. اما کلودیو برتو باستان شناس دانشگاه ورشو طی مطالعات اخیر دریافت که تاریخ گذاری این محوطه با آنچه او مشاهده می کرد در تضاد است. او نتیجه گرفت که استخوان های حیواناتی که از این مکان به دست آمده تقریباً به طور قطع بیش از ۴۰ هزار سال قدمت دارند.

شناسایی بقایای انسان منقرض شده ۵۰۰ هزار ساله

بنابراین، در سال ۲۰۱۸، کوت و تیمش به غار بازگشته و یکی از ترانشه ها را دوباره باز کرده و گسترش دادند. در این مطالعات لایه های مختلف مواد انباشته شده در طول سال ها به دقت بررسی شده و باستان شناسان مواد استخوانی بیشتری را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کردند.

آنها دریافتند: لایه های بالایی واقعا حاوی استخوان های حیواناتی است که در اواخر دوره های پلیستوسن و هولوسن زندگی می کردند. اما لایه پایین به طور مشخص قدیمی تر بود. این لایه شامل استخوان های چندین گونه بود که نیم میلیون سال پیش می زیستند. در این میان شواهد استخوانی نشان می داد جانورانی همچون جگوار اروپایی، گرگ Mosbach، جد گرگ های خاکستری مدرن و خرس دنینگر در کنار برخی گونه های منقرض شده جانوری در این محل حضور داشتند.

از سوی دیگر  این لایه های باستانی حاوی شواهدی از تراشیدن سنگ چخماق بود که می‌ توان از آن ‌ها ابزارهای دیگر را شکل داده و در نهایت چند ابزار پرداخت شده مانند چاقو نیز در این لایه کشف شد.

کوت در این رابطه توضیح داد: از آنجایی که این اقلام از همان لایه استخوان ها هستند، به این معنی است وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: ما از اینکه نیم میلیون سال پیش مردم این منطقه در غارها اقامت داشتند شگفت زده شدیم، زیرا این مکان ها جای مناسب و ایده آلی برای سکونت نبودند.

رطوبت و دمای پایین این منطقه، سکونت در غارهای آن را دشوار می کند البته ما آثاری پیدا کردیم که ممکن است نشان دهد افرادی که در آنجا اقامت داشته اند از آتش استفاده کرده اند.

همچنین تکنیک مورد استفاده برای تراشیدن سنگ چخماق یافت شده در غار مورد توجه بود. این تکنیک ساده ‌ترین روشی است که توسط انسان‌ های باستان استفاده می ‌شد.

در خاتمه گفتنی است باستان شناسان در تلاش هستند تا طی کاوش های بعدی خود بقایای استخوان‌ های انسان هایدلبرگنسیس را جستجو کنند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: سیناپرس

آخرین اخبار