هرآنچه که باید در مورد ویروس آنفلوانزا بدانیم
کد خبر: ۲۵۸۷۴۵
تاریخ انتشار: 2022 October 06    -    ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز علائم، راه‌های انتقال و پیشگیری از ابتلای به ویروس آنفلوانزا را تشریح کرد.

 سیمین خیاط زاده اظهار کرد: آنفلوانزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد (بینی، گلو و ریه‌ها) را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوآنزا با سرفه، عطسه یا حرف زدن فرد مبتلا، به صورت قطراتی در هوا انتقال یابند و فرد می‌تواند با استنشاق مستقیم قطرات، یا لمس یک شیء میکروب‌ها را گرفته و سپس آنها را به چشم‌ها، بینی یا دهان خود منتقل کند.

وی افزود: فصل پاییز و فصل زمستان تمامی بیماری‌هایی که علائم تنفسی دارند، خود را نشان می‌دهند به خصوص اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مبتلایان به ویروس آنفلوانزا کاهش یافت و در سال ۱۴۰۰ نیز موارد ابتلاء کمتر بود اما احتمال می‌دهیم تعداد موارد امسال مبتلا افزایش یابد چراکه مدارس حضوری شده و آنفلوآنزا در گروهای سنی دوران مدارس خود را بیشتر نشان می‌دهد.

خیاط زاده خاطرنشان کرد: ویروس آنفلوانزا از راه تنفسی عطسه، سرفه و قطرات از دهان و بینی منتقل می‌شود؛ بنابراین هر فردی که ماسک زده و بهداشت فردی را رعایت کند، احتمال ابتلای او کمتر است.

وی گفت: اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی علائم سرماخوردگی داشته باشد، به مدرسه نرود و طول مدت علامت دار را در کلاس حضور نیابد.

وی اضافه کرد: به علت اینکه رعایت نکات بهداشتی کاهش و فاصله فیزیکی رعایت نمی‌شود، احتمال می‌دهیم امسال نسبت به سال گذشته میزان ابتلایان به ویروس آنفلوآنزا افزبش یابد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: واکسن آنفلوآنزا اکنون در تمامی داروخانه‌های استان موجود است و در افراد زیر شش ماه واکسن تزریق نشده و زیر دو سال نیز توصیه اکید نداریم، اما دانش‌آموزان با مشورت پزشک خود حتماً تزریق کنند، مادران باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و کادر بهداشت و درمان نیز واکسن آنفلوآنزا را حتماً تزریق کنند.

وی بیان کرد: مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا حال به حال شده و ناگهانی حال آنها بدتر می‌شود اما اگر هم چنین نباشد نمی‌توان گفت که آنفلوآنزا نیست، تب و لرز، بدن درد، خستگی و کوفتگی بدن، کمر درد، اشک ریزش و آب ریزش بینی از علائم این بیماری است.

وی در پایان تاکید کرد: توصیه می‌شود افراد از تماس مستقیم خودداری کرده و حتماً از ماسک استفاده کنند، مبتلایان به ویروس آنفلوانزا نیز استراحت کرده، از مایعات استفاده کنند و توجه داشته باشند بیماری ویروسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارد و حتماً با توصیه پزشک مصرف شود.

 
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار