۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون
کد خبر: ۲۵۱۴۷۶
تاریخ انتشار: 2022 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
آبرسانی پوست موثرترین راهکار برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات پوستی است. پوستی که به‌خوبی آبرسانی شده باشد، صاف و شفاف است، کمتر جوش می‌زند و کمتر خشک و پوسته پوسته می‌شود. آبرسانی به پوست فقط با کرم‌های مرطوب‌کننده نیست. با راهکار‌های مختلف، می‌توانید پوست را از درون و بیرون، آبرسانی کنید.

۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون

۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون«تابناک با تو» - آبرسانی پوست موثرترین راهکار برای پیشگیری از بسیاری از مشکلات پوستی است. پوستی که به‌خوبی آبرسانی شده باشد، صاف و شفاف است، کمتر جوش می‌زند و کمتر خشک و پوسته‌ پوسته می‌شود. آبرسانی به پوست فقط با کرم‌های مرطوب‌کننده نیست. با راهکارهای مختلف، می‌توانید پوست را از درون و بیرون، آبرسانی کنید.

آبرسانی پوست چرا مهم است؟

۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون

حتما زیاد در مورد آبرسانی پوست شنیده‌اید و محصولات مختلفی را دیده‌اید که ادعا می‌کنند پوست شما را آبرسانی و شاداب می‌کنند. اما چرا آبرسانی پوست اهمیت دارد؟

۱. بهبود خاصیت کشسانی پوست

خاصیت کشسانی پوست باعث می‌شود که پوست کشیده شود و دوباره به حالت قبلی خود برگردد. اگر پوست این ویژگی را نداشته باشد خیلی زود دچار مشکلاتی مثل چین و چروک می‌شود.

۲. کاهش چین‌وچروک پوست

آبرسانی به پوست، سلول‌های پوست را پر می‌کند و چین و چروک‌ها را صاف می‌کند. این اثر را می‌توان در مدت زمان کوتاهی با مواد اولیه‌ی خوب موجود در محصولات مراقبت از پوست به دست آورد.

۳. ایجاد تعادل در چربی پوست

پوستی که دچار کم‌آبی شده می‌تواند چرب شود. پوست بدن توانایی تشخیص سطح هیدراتاسیون یا رطوبت درونی پوست را دارد و کمبود رطوبت به غدد چربی علامت می‌دهد تا چربی بیشتری تولید کنند. با افزایش رطوبت پوست می‌توانید مانع از تولید چربی بیشتر توسط پوست شوید.

۴. بهبود ویژگی حفاظتی پوست

پوست در مرحله‌ی اول یک سد دفاعی برای محافظت از بدن است. وقتی پوست شما حسابی آبرسانی شده باشد، توانایی بیشتر در مبارزه با عوامل آسیب‌زای بیرونی دارد. با کمک رطوبت و آنتی‌اکسیدان‌ها، جنگیدن با رادیکال‌های آزاد برای پوست بسیار راحت‌تر می‌شود.

۱۵ راهکار برای آبرسانی پوست از درون و بیرون

۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون

۱. اجتناب از آب داغ در حمام

شاید فکر کنید فرو رفتن در آب داغ حمام باعث آبرسانی به پوست شما می‌شود اما فراموش نکنید که وقتی آب داغ باشد، رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد. در فضای گرم حمام هم رطوبت طبیعی پوست بخار می‌شود و در نتیجه، پوست شما به‌جای مرطوب شدن، بیشتر خشک می‌شود.

بهترین روش برای حمام کردن، حمام‌های کوتاه و آب ولرم است. حتی در بعضی از فصل‌های سال می‌توانید از آب سرد استفاده کنید.

۲. خرید دستگاه بخور

استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب یا هر اتاقی که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانید، رطوبت موجود در هوا را افزایش می‌دهد در نتیجه رطوبت کمی از پوست شما بر اثر مجاورت با هوای خشک از بین می‌رود. این کار یعنی استفاده از دستگاه‌های بخور در فصل زمستان اهمیت بیشتری دارد. در زمستان، استفاده از وسایل گرمایشی در محیط بسته‌ی خانه، هوا را حسابی خشک می‌کند. خشکی هوا باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست می‌شود.

۳. دوری از شوینده‌های قوی

استفاده از شوینده‌های بسیار قوی رطوبت و چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد. علاوه‌بر‌این، این شوینده‌ها معمولا ترک‌ها و برش‌های بسیار ریز روی پوست صورت ایجاد می‌کنند. از شوینده‌های ملایم‌تر برای پوست صورت خود استفاده کنید و از محصولاتی که حاوی اسیدهای قوی هستند اجتناب کنید؛ مثلا آلفا هیدروکسی، سالیسیلیک و…

در استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی هم زیاده‌روی نکنید. این لایه‌برداری‌ها می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد.

۴. اجتناب از شست‌وشوی بیش‌ازحد

وقتی صورت خود را بیشتر از تعداد دفعات توصیه‌شده می‌شویید، عواملی در پوست که مانعی برای حفظ رطوبت و چربی طبیعی آن هستند، از بین می‌برید. بهتر است که صورت را فقط دو بار در روز بشویید؛ یک بار صبح و یک بار شب. اما اگر به هر دلیلی مثلا ورزش کردن، مجبورید صورت خود را بیشتر بشویید، حتما بعد از شست‌وشوی صورت از آبرسان‌های قوی استفاده کنید تا کاهش رطوبت پوست را جبران کنید.

۵. مرطوب گذاشتن پوست بعد از شست‌وشو

بعد از شستن صورت، لازم نیست که پوست صورت خود را کاملا خشک کنید. بعد از شست‌وشو با یک حوله‌ی نرم، با گذاشتن و برداشتن حوله، فقط آب اضافی صورت را بگیرید و اجازه دهید که پوست شما نم‌دار باقی بماند. حتی موقع استفاده از کرم مرطوب‌کننده هم بهتر است که آن را روی پوست نم‌دار بزنید.

۶. خرید محصولات قوی آبرسان

۱۵ راهکار موثر برای آبرسانی به پوست از داخل و بیرون

محصولات مختلف آبرسان در بازار وجود دارند که بعضی از آن‌ها دارای مواد موثر قوی‌تر و بهتری هستند. مثلا هیالورونیک اسید و گلیسیرین از جمله مواد تشکیل‌دهنده هستند که در آبرسان‌های قوی‌تر وجود دارند. روغن‌های معدنی، اسیدهای چرب و سرامید از دیگر موادی هستند که باید در محتویات کرم‌های مرطوب‌کننده دنبال آن بگردید.

۷. استفاده از ضدآفتاب

همیشه باید از ضدآفتاب استفاده کنید. رادیکال‌های آزاد ناشی از تابش اشعه فرابنفش خورشید می‌تواند سد محافظ طبیعی پوست را از بین ببرد که در نهایت باعث خشکی و التهاب پوست می‌شود. به مرور زمان این تابش آفتاب باعث آسیب رسیدن دائمی به پوست می‌شود و پوست دیگر نمی‌تواند رطوبت داخل خود را حفظ کند.

استفاده از کرم ضدآفتاب نه‌تنها محافظ پوست در برابر آفتاب است بلکه رطوبت را داخل پوست زندانی می‌کند و مانع از بخار شدن آن در هوای گرم می‌شود. وقتی کرم ضدآفتاب و محصولات حاوی SPF دنبال مواد تشکیل‌دهنده‌ای مثل زینک اکساید و تیتانیوم دی‌اکساید باشید. این مواد یک سد فیزیکی محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند.

۸. استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی‌تر در شب

علاوه بر زمانی که بعد از شستن صورت از کرم مرطوب‌کننده استفاده می‌کنید، باید شب‌ها هم پوست را مرطوب کنید. کرم مرطوب‌کننده‌ای که برای شب انتخاب می‌کنید باید قدرتمندتر باشد و توانایی بیشتری در آبرسانی پوست داشته باشد.

۹. لایه‌برداری هفتگی

با برداشتن لایه‌های پوست‌های مرده، کرم‌های مرطوب‌کننده بهتر جذب می‌شوند. البته در لایه‌برداری پوست صورت نباید زیاده‌روی کنید و یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری کردن، کافی است. لایه‌برداری‌ بیش‌ازحد، باعث آسیب زدن به پوست می‌شود و خشکی و التهاب آن را بیشتر می‌کند. برای لایه‌برداری شیمیایی از موادی استفاده کنید که باعث از دست رفتن رطوبت پوست نمی‌شوند؛ مثلا اسید لاکتیک.

۱۰. استفاده از ماسک‌های آبرسان

ماسک‌های ورقه‌ای آبرسان یکی از بهترین محصولاتی است که می‌توانید به روتین مراقبت پوستی خود اضافه کنید. ماسک‌های آبرسان مواد تشکیل‌دهنده‌ی موثری مثل هیالورونیک اسید، آلوئه‌ورا، چای سبز، ویتامین A، E و C و انواع عصاره‌های گیاهی دارند که به تقویت پوست و آبرسانی آن کمک می‌کند.

۱۱. استفاده از محصولات آرایشی آبرسان

این روزها بعضی از محصولات آرایشی هم دارای خواص آبرسانی برای پوست هستند. درواقع محصولات آبرسان پوست فقط به کرم‌های مرطوب‌کننده محدود نمی‌شود. اگر پوست خشک دارید و زیاد آرایش می‌کنید، دنبال محصولاتی باشید که مواد مرطوب‌کننده مثلا گلیسیرین، هیالورونیک اسید و… دارند. در این صورت هم‌زمان با آرایش کردن، پوست را آبرسانی هم می‌کنید.

بعضی از محصولات آرایشی، خواص ضدآفتاب هم دارند. مثلا رژلب‌های ضدآفتاب از خشک شدن پوست لب جلوگیری می‌کنند.

۱۲. نوشیدن آب بیشتر

نوشیدن آب زیاد یکی از روش‌های عالی برای هیدراته نگه داشتن پوست است اما حفظ طراوت پوست فقط به نوشیدن آب بستگی ندارد. طراوت پوست تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی، محیط و روتین‌های مراقبت از پوست است. پس نوشیدن آب زیاد به‌تنهایی کافی نیست و باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را طوری تغییر دهید که نتیجه‌ی آن، افزایش شادابی و طراوت پوست باشد.

۱۳. خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان

میوه‌ها و سبزیجات فقط برای سلامت کلی بدن ضروری نیستند بلکه سلامت و شادابی پوست شما را هم تضمین می‌کنند. مصرف غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان باعث حفظ سلامت پوست می‌شود و سلامت پوست، ظاهر آن را درخشان‌تر و باطراوت‌تر می‌کند. انواع ریشه‌های خوراکی، اسفناج و قارچ برای سلامت پوست مفید‌اند.

۱۴. اجتناب از خوردن نوشیدنی‌ها و غذاهایی که آب بدن را کم می‌کنند

الکل، قهوه‌‌ی بیش از حد معمول، رژیم غذایی ناسالم مثلا غذاهای سرشار از شکر و سدیم، می‌تواند باعث کاهش رطوبت کلی بدن شود که در نتیجه‌ی آن، پوست کدر و ناسالم به نظر می‌رسد. برای داشتن پوست سالم و زیبا از مصرف غذاهای فراوری شده، مقدار زیاد قهوه و الکل و… اجتناب کنید.

۱۵. خوردن چربی‌های سالم

چربی‌های سالم سازنده‌ی اصلی بلاک‌های سلول‌های پوستی هستند. این چربی‌های مفید برای سلامت پوست ضرورت دارند و پوست برای اینکه عملکرد درستی داشته باشد و یک سد محکم در برابر عوامل مخرب بیرونی باشد، به این چربی‌ها نیاز دارد. اسیدهای چرب امگا۳ در مواد غذایی مفیدی مثل ماهی‌های روغنی مثل سالمون، انواع آجیل‌ و مغزها و روغن زیتون پیدا می‌شود.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار