پخت و پز دسته جمعی می‌تواند شما را بیمار کند
کد خبر: ۲۴۹۵۲۸
تاریخ انتشار: 2022 July 02    -    ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۱
سرما صرفا سبب خفته شدن میکروب‌ها می‌شود، اما آن‌ها را نمیکشد. از این رو، پس از گرم کردن مجدد غذا، میکروب‌ها فعالیت خود را از سر میگیرند. دکتر گیلمور می‌گوید: قرار دادن غذای فریز شده در دمای اتاق به منظور یخ‌زدایی، خطر تکثیر میکروب‌ها را افزایش می‌دهد.

خوردن غذاهای مانده: کاهش هزینه یا ابتلا به بیماری؟

پخت و پز دسته جمعی می‌تواند شما را بیمار کنداختصاصی تابناک باتو ــ بسیاری از بریتانیایی‌ها به منظور صرفه جویی در هزینه در بحران‌های مالی ایجاد شده، از خوردن غذا‌ها و حتی برخی از وعده‌های غذایی اجتناب می‌کنند. با این حال، برخی افراد به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه ها، پختن غذا به مقدار فراوان و نگهداری آن برای روز‌های متعدد را انتخاب می‌کنند.

اما پزشکان اعلام داشتند که خوردن غذا‌هایی که در یک زمان برای تعداد بسیاری از افراد یا برای نگهداری به منظور استفاده در روز‌های متعدد پخته می‌شوند، می‌تواند سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های مختلف شود.

استفاده از غذا‌های پخته و نگهداری شده در طولانی مدت آن هم در محل کار یا در مدرسه، به سبب کاهش هزینه‌های خانوار بیش از هر زمان دیگری در میان خانواده‌ها محبوب شده است. هرچند این رویکرد، یک استراتژی عالی برای صرفه جویی طولانی مدت در هزینه‌هاست، باید توجه داشت که عدم رعایت برخی اصول در پخت و پز و نگهداری غذا‌ها برای طولانی مدت می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه باشد. از این رو با ما همراه باشید تا با برخی از این اصول آشنا شوید.

دکتر متیو گیلمور، میکروبیولوژیست مؤسسه کوادرام، در مصاحبه‌ای به میل آنلاین بیان داشت که امکان فریز کردن و گرم کردن مجدد غذا‌هایی همچون ماهی تن و ماکارونی وجود دارد، اما رعایت زمان بندی برای این کار بسیار مهم است. دکتر گیلمور بیان داشت که باقی مانده این غذا‌ها پس از مصرف باید فورا در یخچال قرار گیرند. قرار دادن طولانی مدت باقی مانده غذا‌ها بر روی پیشخوان کار اشتباه و نادرستی است. خنک شدن غذا و باقی ماندن آن در دمای اتاق به مدت سه ساعت باعث می‌شود تا باکتری‌های موجود در ظرف به میزان فراوانی تکثیر شوند. 

پخت و پز دسته جمعی  می تواند شما را بیمار کند

وی افزود: پس از پختن و سرد شدن غذا، آن را بسته بندی کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن (حداکثر در عرض دو ساعت) آن را در یخچال قرار دهید.

خوردن غذاهای مانده: کاهش هزینه یا ابتلا به بیماری؟

او همچنین توصیه می‌کند که هنگام سرد شدن غذا، آن را کاملا با فویل بپوشانید تا غذا در معرض آلودگی‌های محیط اطراف قرار نگیرد.

بر اساس گزارش آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) در سال گذشته، ۴۳۶۹ مورد مسمومیت غذایی در انگلیس و ولز ثبت شده است، اما گمان می‌رود که میزان موارد مسمومیت بیش از تعداد گزارش شده است.

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ توسط آژانس استاندارد‌های غذایی (FSA) تخمین زد که حدود ۲.۴ میلیون نفر به طور سالانه به مسمومیت‌های غذایی دچار می‌شوند.

در رابطه با نگهداری مواد غذایی، مشاور بهداشت مواد غذایی، سیلویا اندرسون که در لندن مستقر است، بیان داشت که یکی دیگر از راهکار‌های اصلی در نگهداری باقی مانده غذاها، انتقال غذا به یک ظرف جدید است. دکتر سیلویا بیان می‌دارد که نگه داشتن غذا در ظرف داغی که پخت و پز در آن انجام شده است سبب می‌شود تا خنک شدن غذا بیشتر طول بکشد و به باکتری‌های موجود در غذا اجازه می‌دهد تا بیشتر رشد کنند. در مهمانی‌ها نیز، غذای از پیش پخته شده تنها به مدت سه روز باید در یخچال نگهداری می‌شود. نگهداری غذا بیشتر از این زمان، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش را افزایش دهد.

دکتر سیلویا همچنین افزود که یکی از اشتباهات کلیدی دیگر آن است که افراد مواد غذایی مختلف را برای مدت طولانی در فریزر نگهداری می‌کنند. در صنعت مواد غذایی، کارشناسان بر این باورند که غذا‌های از پیش آماده شده نباید بیش از یک ماه منجمد شود. دکتر سیلویا پیشنهاد می‌کند که تاریخ نگهداری غذا‌ها با استفاده از برچسب گذاری غذا‌ها باید مشخص شوند تا بدین طریق غذا‌هایی که برای طولانی مدت در یخچال نگه داری شده اند دور ریخته شوند.

پخت و پز دسته جمعی  می تواند شما را بیمار کند

سرما صرفا سبب خفته شدن میکروب‌ها می‌شود، اما آن‌ها را نمیکشد. از این رو، پس از گرم کردن مجدد غذا، میکروب‌ها فعالیت خود را از سر میگیرند. دکتر گیلمور می‌گوید: قرار دادن غذای فریز شده در دمای اتاق به منظور یخ‌زدایی، خطر تکثیر میکروب‌ها را افزایش می‌دهد. یخ‌زدایی در مایکروویو می‌تواند سریعاً غذای فریزری را گرم کند، اما نکته مهم آن است که در هنگام گرم شدن، غذا کاملا هم زده شود. او توصیه می‌کند که پس از یخ زدایی در دمای اتاق، غذا را دوباره در فر یا مایکروویو گرم کنید، اما اطمینان حاصل کنید که غذای داخل ظرف به طور کامل داغ شده باشد.

گوشت خام منجمد را هرگز نباید در مایکروویو یخ زدایی کنید. بهتر است تا آن را در یخچال قرار دهید تا در دمای یخچال از حالت یخ زده خارج و برای پخت و پز آماده شود. همچنین گرم کردن سریع گوشت با استفاده از آب داغ نیز می‌تواند سبب آلوده شدن سینک و محیط اطراف آن با میکروب‌های احتمالی داخل گوشت شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار