فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل
کد خبر: ۲۴۲۲۱۷
تاریخ انتشار: 2022 May 16    -    ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
لانگست یا زرگیل یکی از میوه‌های جنوب شرقی آسیا است که پوسته‌ای نسبتا سفت، ولی نازک و شکننده و طعمی ترش و شیرین شبیه انگور دارد. لانگست یا زرگیل، درخت بومی جنوب شرق آسیا است. درختی از خانواده ماهوگانی است که با نام علمی لانزونس یا لانسیوم دومستیکوم شناخته می‌شود.

فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل

فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل«تابناک با تو» - لانگست یا زرگیل یکی از میوه‌های جنوب شرقی آسیا است که پوسته‌ای نسبتا سفت، ولی نازک و شکننده و طعمی ترش و شیرین شبیه انگور دارد.

لانگست (به انگلیسی: Langsat) یا زرگیل، درخت بومی جنوب شرق آسیا است. درختی از خانواده ماهوگانی (به انگلیسی: Meliaceae) است که با نام علمی لانزونس (به انگلیسی: Lanzones) یا لانسیوم دومستیکوم (به انگلیسی: Lansium Domesticum) شناخته می‌شود.

درخت زرگیل میوه خوراکی کمی دارد و میوه هایش به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. ظاهر میوه شبیه به سیب زمینی است و داخلش را گوشته‌ای سفید پر کرده است. هسته زرگیل تلخ و غیر خوراکی است.

نوع بزرگتر میوه زرگیل به نام دوکو شناخته می‌شود.

پرورش درخت لانگست در مالزی، اندونزی، تایلند، هند و سوماترا رواج دارد. در هندوستان میوه لانگست را از ماه آوریل تا سپتامبر می‌چینند.

این میوه اندازه کوچکی دارد و فطر بیرونی آن بین ۲ – ۵ سانتی متر و بیضی شکل است. گوشت آن با پوستی چرب و زرد رنگ که معمولا لکه‌هایی قهوه‌ای دارد پوشیده شده است.

گوشت میوه شفاف و آبدار است که ۵ – ۶ قسمت دارد.

محبوبیت این میوه نه فقط برای ظاهر زیبا و طعم دلنشین آن بلکه به خاطر این است که هر بخشش خاصیت درمانی زیادید دارد.

طعم لانگست یا زرگیل

طعم میوه لانگست یا زرگیل ترش و شیرین است و شباهت زیادی به انگور دارد.

رنگ لانگست کاملا رسیده میتواند به رنگ نارنجی هم برسد و طعمی شبیه گریپ فروت و کاملا شیرین پیدا کند.


راهنمای خرید و نگهداری لانگست یا زرگیل

زرگیل رسیده زرد رنگ است و انواع سبز رنگ هنوز کال هستند و طعم بسیار ترشی دارند.

از خرید زرگیل هایبیش از حد نرم، لکه دار یا ترک خورده اجتناب کنید.

پوست زرگیل رسیده با کمی فشار انگشت میشکند.

زرگیل ماندگاری کوتاهی دارد و فقط ۳ – ۴ روز میتوانید آن‌ها را در یخچال و یک هفته در فریزر نگهداری کنید و در صورت نیاز هر از گاهی پوستشان را نم بزنید که خشک نشود.

طعم زرگیل هر چه تازه‌تر باشد بهتر است.


ارزش غذایی زرگیل

هر ۱۰۰ گرم زرگیل حاوی مواد زیر است:

پروتئین ۰.۸ گرم
کربوهیدرات ۹.۵ گرم
فیبر ۲.۳ گرم
کلسیم ۲۰ میلی گرم
فسفر ۳۰ میلی گرم
ویتامین A ۱۳ IU
تیامین ۸۹ mcg
ریبوفلاوین ۱۲۴ mg
اسید اسکوربیک ۱ میلی گرم

خواص زرگیل برای سلامتی

لانگست سرشار از ویتامین ث و ویتامین آ است که هر دو آن‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفیدند و به تقویت پوست و کلاژن سازی کمک میکنند.

وجود ریبو فلاوین در این میوه باعث تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون می‌شود و به بدن برای آزاد کردن بیشتر انرژی از کربوهیدرات‌ها کمک میکند.

فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل


خاصیت ضد سرطان زرگیل

پوست زرگیل برای درمان سرطان و مهار تقسیم شدن سلول هی سرطانی بسیار قوی عمل میکند. وجود مواد ممعدنی و مغذی، فیبر و ویتامین‌های این میوه برای درمان سرطان به خصوص سرطان دستگاه گوارش بسیار مفید است.


کاهش تب با زرگیل

دانه‌های زرگیل با وجود تلخی که دارند در برخی موارد خاصیت درمانی دارند. برای درمان تب دانه زرگیل را خرد کنید و با آب داغ دم کنید.

برای آماده سازی اولیه باید دانه‌های زرگیل را خشک کرده سپس برشته کنید و در نهایت خردشان کنید.


درمان کرم کدو با زرگیل

در صورتی که به عفونت کرم روده مبتلا شده باشید، میتوانید از دانه زرگیل برای درمان عفونت کرم روده استفاده کنید. درست مانند روش بالا برای درمان عفونت کرم کدو دانه‌های زرگیل را خرد کرده و دم کنید.


استفاده از زرگیل برای دفع پشه

پشه‌ها از مواد موجود در پوست زرگیل بیزارند. برای دفع کردن پشه‌ها باید پوست زریل را خشک کنید و سپس بسوزانید. بوی پوست سوزانده شده پشه‌ها را دفع می‌کند.


تقویت دندان و استخوان با زرگیل

زرگیل دارای ویتامین آ و فسفر است، این ویتامین محلول در چربی است و نقش مهمی برای حفظ اسکلت بدن و دندان‌ها دارد. فسفر هم یکی از مواد معدنی مهم در تشکیل دندان و استخوان‌ها است.


درمان نیش حشرات و عقرب با لانگست

اگر در دل طبیعت دچار گزیدگی حشرات یا عقرب گزیدگی شوید میتوانید از پوست درخت برای درمان نیش استفاده کنید. نشاسته ذخیره شده در پوست درخت را بتراشید و روی محل گزیگی قرار دهید و صبر کنید تا خشک شود.

از این روش چندین بار استفاده کنید تا تورم محل گزیدگی از بین برود.


پیشگیری از مالاریا با لانگست

میوه لانگشت در برابر کلروکین پلاسمویوم که تک یاخته ایجاد کننده مالاریا است فعالیت میکند. عصاره این میوه چرخه عمر تک یاخته ایجاد کننده مالاریا را مختل میکند.

درمان اسهال خونی با لانگست

عصاره پوست درخت زرگیل برای درمان اسهال و اسهال خونی مفید است.

کافیست ۱ – ۲ تکه پوست درخت را به مت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب داغ بجوشانید و سپس بنوشید.

فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل


زیبایی و سلامت پوست با لانگست

عصاره میوه زرگیل برای روشن کردن پوست استفده می‌شود. از آنجا که این میوه حاوی ویتامین آ است نقش مهمی در حفظ سلامت و شادابی و نرمی پوست دارد و مصرف آن به بهبود کیفیت پوست کمک میکند.

این میوه را میتوانید برای درمان مشکلات پوستی از جمله بثورات پوستی، آکنه، خارش و ... استفاده کنید.

زرگیل برای مقابله با رادیکال‌های آزاد

رادیکال‌های آزاد باعث ازبین رفتن DNA سلولی و عدم تقسیم سلولی می‌شود که میتواند باعث بروز بیماری‌های مزمن و پیری زودرس شود، مصرف این میوه بدن را برای مقابله با رادیکال‌های آزاد تقویت میکند.


زرگیل برای مقابله با دیابت

زرگیل حاوی تیامیل است که با کاهش گلوکز خون به کاهش سطح قند خون بدن کمک می‌کند.


تقویت دستگاه گوارش با زرگیل

از آنجا که زرگیل هم مانند سایر میوه‌ها سرشار از فیبر است، به هضم بهتر چربی‌ها و پروتئین‌ها در بدن کمک میکند و مانع تجمع مواد دفعی در معده و درد معده می‌شود.

از قدیم برای اسپاسم، گاز، درد و التهاب روده از درخت زرگیل استفاده می‌شده است. ۱ قاشق چایخوری از گیاه درخت آن به همراه یک فنجان آب جوش یک چای عالی برای تسکین درد‌های گوارشی است. چای آماده شده از دانه زرگیل برای درمان زخم معده مناسب است.

فواید سلامتی میوه عجیب و غریب لانگست یا زرگیل


زرگیل منبع آنتی اکسیدان‌ها است

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه با سلول‌های سرطانی و آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن مقابله کرده و به پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن مختلفی کمک می‌کند.


خاصیت ضد درد زرگیل

محلول تهیه شده از بذرخشک و پودر شده زرگیل به همراه آب گرم به تسکین فوری درد کمک میکند.


زرگیل و کاهش وزن

زرگیل سرشار از ریبوفلاوین و فیبر ست، ریبوفلاوین به بدن کمک میکند که کربوهیدرات‌ها را تجزیه کرده و از انرژی آزاد شده آن‌ها استفاه کند بنابراین تمایل بدن برای مصرف غذا کمتر می‌شود همچنین فیبر موجو در آن باعث می‌شود که غذا‌ها مدت زمان بیشتری در معده بمانند و ولع گرسنگی سرکوب شود که این موارد در مجموع منجر به کاهش وزن خواهد شد.


سلامت قلب و عروق با زرگیل

میوه زرگیل فشار خون را پایین می‌آورد و کلسترول خون را کاهش میدهد بنابراین میتواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی پیشگیری کند و خطر سکته مغزی را کاهش دهد.

منبع: بیتوته

برچسب ها: لانگست ، میوه ، عجیب ، غریب ، زرگیل
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار