حمله به سریال معروف با اسم رمز تجاوز شوهر به همسر
کد خبر: ۲۴۲۱۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 April 14    -    ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
روزنامه همشهری در یادداشتی تند به نقد سریال «خاتون» پرداخت.
روزنامه همشهری در یادداشتی تند به نقد سریال «خاتون» پرداخت.
 
حمله به سریال معروف با اسم رمز تجاوز شوهر به همسر
 
این روزنامه نوشت:
 
دفاع از مام میهن، وحدت علیه دشــمن خارجی و وطن‌دوستی، بیشتر شعارهای سنجاق‌شده به فیلمنامه «خاتون» هســتند که لابه‌لای اتفاقات عجیب و بی‌سابقه‌ای همچون «تجاوز شوهر به همسر» و «چندضلعی‌های عاشقانه»، گم شده و رنگ می‌بازند.
 
خاتون؛ پرچمدار فمینیسم سیاه. برخی می‌گویند که «خاتون»، قوی‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۰ بوده اســت. با توجه به برخی ضعف‌های جدی شــخصیت‌پردازی، فیلمنامه و اجرای بازی‌ها، موافق این گزاره نیســتم، اما فارغ از این نکته، باید توجه داشته باشیم که معیارهای قضاوت درباره یک سریال در حوزه تاریخ معاصر کشور به شاخص‌های فنی و هنری خلاصه نمی‌شود. از دو منظر، «خاتون» معیوب و دچار انحراف است؛
 
۱ - پیش از این با فاصله «شــهرزاد» حســن فتحی پیشــتاز مجموعه‌های فمینیســتی بود. باورش ســخت بود که بشود از «شهرزاد»، مجموعه‌ای فمینیستی‌تر ساخت و مجوز ساخت و نمایش دریافت کرد، اما مجموعه «خاتون» توانست در این زمینه ثابت کند که دست روی دست بسیار است. ضد مرد و زن محور بودن یک اثر سینمایی، فقط به معنای مردستیزی است؛ نه حمایت از حقوق زنان و اعتلای جایگاه آنها. در «خاتون»، از یک سو اکثر قریب به اتفاق زن‌ها، قهرمان و فداکارند و از دیگر سو، مردها جز او که خاتون در اواسط مجموعه برمی‌گزیند پر از مشکلات اخلاقی، مالی و دارای روحیات جاه‌طلبانه و غیرانسانی هستند؛ حال آنکه زنان، همگی غیورند و وطن پرست.
 
۲ - قاعده یک درام تاریخی، این اســت که می‌تواند شــخص یا اشخاصی را به عنوان عناصری انتزاعی و ساخته و پرداخته ذهن نویسنده در داستان بگنجاند، اما هرگز فیلمنامه‌نویس و فیلمساز، مجوز پیدا نمی‌کنند که به بهانه ساخت درام و خیال‌انگیز بودن آن به واقعیات تاریخ معاصر پایبند نباشند و وفاداری محتوایی را جزو وظایف خود تلقی نکنند. اینکه دقیقا در بازه‌ای که ایران در حال تقویت روابطش با چین و روسیه است، لحظه لحظه «خاتون»، سرشار باشد از تجاوز ناموسی و خاکی به ایران، بیش از آنکه ناشی از خرده‌پیرنگ‌های فیلمنامه‌ای به نظر بیاید، می‌تواند ریشه در فرامتن‌ها و نیات سیاسی داشته باشد.
 
اینکه آمریکا و انگلستان در حاشیه باشند و گوش به فرمان روس‌ها و بسیاری از اتفاقات نظامی و تاریخی آن دوران، حول یک شهوت کور و گنگ از جانب افسر روسی شکل گرفته و معنا پیدا کند، بیشتر فانتزی‌های سیاسی خطدهندگان و سازندگان است، تا مطابق ماوقع. دفاع از مام میهن، وحدت علیه دشــمن خارجی و وطن‌دوستی، بیشتر شعارهای سنجاق‌شده به فیلمنامه هســتند که لابه‌لای اتفاقات عجیب و بی‌سابقه‌ای همچون «تجاوز شوهر به همسر» و «چندضلعی‌های عاشقانه»، گم شده و رنگ می‌بازد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۵
2
4
تجاوز شوهر به همسر دیگه چه صیغه‌ایه؟!!!
پاسخ ها
مهسا
| |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
منظورش اینه تو قسمتی که خاتون زندانی بود همسر قانونی اش اشکان خطیبی در نقش سرهنگ بود
یه شب تو زندان سرهنگ (بر خلاف میل خاتون و به اجبار) مست می کند و...
دختر خاتون به نام ابران حاصل این اتفاقه
ولی خاتون می خواد بچه اش رو بندازه چون می گه اون شب برخلاف میل اون بوده و اون زندانی بوده و به نوعی جا می اندازه که انگار سرهنگ تجاوز کرده
حالا نویسنده ی این نقد می گه سرهنگ شوهر رسمی و قانونی و شرعی خاتون بوده تو اون مقطع
و پدر واقعی ایران دختر خاتون بوده!
و می گه این سریال داره جوری رو ذهن مخاطب کار می کنه و فرهنگ سازی می کنه با کلمه ی تجاوز، که اگه زنی راضی نبود و فرزندی حاصل شد حتی از شوهر رسمی اش می تونه فرزند رو سقط کنه و پدر هم اصلا روحش خبردار نشه از این که دختری داره
و حق مرد در این جا با کلبد واژه ی تجاوز ضایع می شه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار