سقف كارت اعتباري خريدكالا 6 ميليون تومان تعيين شد
کد خبر: ۲۴۱۰۹
تاریخ انتشار: 2016 January 11    -    ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۴

سقف كارت اعتباري خريدكالا 6 ميليون تومان تعيين شد

قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سقف تسهیلات کارت خرید اعتباری ۶ میلیون تومان است، گفت: زوج‌های جوان برای دریافت این تسهیلات در اولویت قرار دارند.

مجتبی خسروتاج در همایش سالانه اتاق اصناف تهران در جمع رؤسای اتحادیه‌ها در پاسخ به انتقادات رئیس اتحادیه لوازم خانگی گفت: طرح کارت‌های اعتباری یکی از راهکارهایی است که می‌تواند فضای تقاضا را در کشور تحریک کند، چرا که امروز پویایی لازم را در بازار نداریم.

وی با اشاره به اینکه در بسته خروج از رکود دولت، خرید دین هم برای کالاهای واسطه‌ای‌ در نظر گرفته شده، افزود: این کار کم و بیش توسط بانک‌ها شروع شده است و در عین حال طرح خرید خودرو هم انجام شد که امیدواریم این طرح برای خروج خودروهای فرسوده دنبال شود.

قائم مقام وزارت صنعت در توضیح بیشتر در مورد طرح کارت‌های اعتباری گفت: بانک‌ها منابع محدودی برای این طرح دارند و نزدیک به 4 هزار و 200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده، اما باید دید چه گروهی از جامعه را می‌تواند شامل شود و فعلاً تأکید شده که اولویت را به زوج های جوان بدهیم كه پیش‌بینی شد 6 میلیون تومان رقم کارت اعتباری برای توزیع در نظر گرفته شود.

نامبرده در بخش دیگری از سخنان خود به برپایی نمایشگاه‌های فصلی بویژه نمایشگاه بهاره اشاره کرد و گفت: با توجه به وفور کالا و شرایطی که در فضای رقابتی بوجود آمده، هیچ دلیلی برای برپایی نمایشگاه بهاره نمی‌بینیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی خود واحدهای صنفی فروش ویژه را انجام دهند.

وی همچنین به تجمیع اتحادیه‌های موازی اشاره کرد و گفت: یکی از ضعف‌های مزمن و قدیمی صنوف آن است که آنقدر که به کمیت اتحادیه‌ها توجه شده، به کیفیت آنها توجه نشده و امروزه 140 اتحادیه در تهران داریم که گاهی 7 تا 8 اتحادیه هم‌پوشانی دارند.

خسروتاج ادامه داد: نکته‌ دیگر بحث صنوف مزاحم آلاینده است که وقتی وارد هر شهر می‌شویم، این واحدهای آلاینده در ورودی شهرها قرار گرفته و زیبایی را از بین برده است، اما موافقت‌نامه‌ای بین صنوف و شهرک‌های صنعتی به امضا رسیده تا واحدهای صنفی آلاینده در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

وی همچنین در مورد فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای و انتقاد برخی اتحادیه‌ها در مورد فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: فضای کلان در شرایط اقتصادی کشور به سمتی می‌رود که به دلیل کاهش هزینه مبادله و حذف ایستگاه‌های واسطه‌ای، فروشگاه ‌های بزرگ زنجیره‌ای با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر کالا را عرضه می‌کنند که جنس این فروشگاه‌ها با اتحادیه‌ متفاوت است.

قائم مقام وزارت صنعت اضافه کرد: اکنون 5 تا 7 درصد سهم بازار در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای است و در انتهای برنامه ششم این رقم به 20 درصد خواهد رسید.

وی همچنین در مورد واحدهای صنفی بدون پروانه و سر و سامان دادن به این واحدها گفت: خود اتحادیه‌ها باید در این بخش کمک کنند و اینکه گفته می‌شود از 3 میلیون واحد صنفی 600 تا 700 هزار واحد صنفی بدون پروانه داریم، در شأن کشور نیست.

به گزارش تسنیم، وی همچنین در حاشیه اين همایش در جمع خبرنگاران درباره دلایل کاهش سقف کارت خرید اعتباری کالا از 10 به 6 میلیون تومان اظهار کرد: این طرح از ابتدا به این منظور پایه‌ریزی شد تا بتوانیم تقاضا برای کالاهای شناسایی شده تولیدکنندگان در انبارها را در شرایطی که تقاضا و نقدینگی برای خرید آنها کم است، افزایش داده و آن را تحریک کنیم.

سخنگوی وزارت صنعت افزود: به همین منظور براساس گزارشاتی که به دست ما رسید، برای فروش این کالاهای ذخیره شده در انبارها، نیاز به 4 هزار و 200 میلیارد تومان نقدینگی بود.

خسروتاج یادآور شد که بانک مرکزی از ابتدای شروع این طرح هیچ وقت اعلام نکرد منابعی که برای خرید کالای بادوام ارائه می‌شود، دارای سقف نیست و از همان ابتدا محدودیتی برای آن اعلام شد.

وی افزود: اعطای کارت‌های اعتباری خرید کالاهای ایرانی را می‌توان توسعه داد. اما دیگر این تسهیلات با سود 12 درصد نخواهد بود و ممکن است کارت‌های اعتباری با سود 20 درصد داده شود، اما تسهیلات 12 درصدی اعطایی دولت در همین سقف یادشده است.

قائم مقام وزارت صنعت در باره قابل تمدید بودن کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی گفت: در این زمينه دو روش را می‌توان متصور بود. به طوری که اگر کسی مبلغ کارت را مصرف کرد، دوباره کارت متقاضی شارژ شود. اما روش دوم این است که اگر جامعه هدف بزرگ شود، می‌توان این کارت‌ها را به افراد بیشتری پرداخت کرد.

وی درباره گلایه‌های اصناف از برخورد تعزیراتی با تخلفات کوچک آنها گفت: پیشنهادهای اصناف در این مورد راهگشا است. به طوری که مشاهده می‌شود پرونده‌های سه ساله تعزیراتی برای تخلفات جزیی اصناف ایجاد شده که می‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد و بنده این حرف را درست می‌دانم.

خسروتاج در مورد برگزاری نمایشگاه بهاره با توجه به تاکید استاني برگزار کردن آنها اظهار کرد: ترجیح وزارت صنعت این است که نمایشگاه‌های بهاره برگزار نشود و خود واحدهای صنفی با نظارت اتحادیه‌ها فروش فوق‌العاده داشته باشند.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اجبار استاندار تهران برای برگزاری نمایشگاه گفت: اگر به نوشته‌های رسانه‌ها مراجعه شود، مشخص می‌شود که فضای نمایشگاه فصلی برای برگزاری مناسب نیست و اکثر مردم از شلوغی و ازدحام جمعیت گله و شکایت دارند. ایمنی نمایشگاه‌های فصلی هم مسائل را چندبرابر می‌کند، به طوری که اگر به این موضوعات توجه نشود، امکان ضایعات جانی و مالی وجود دارد.

خسروتاج در پاسخ به سوال دیگري درباره فروش کالای اقساطی توسط اتحادیه‌های صنفی گفت: ما 100 درصد موافق حضور بخش خصوصی برای ارائه طرح‌های فروش اقساطی کالا هستیم و معتقدیم که اصناف خود می‌توانند پیشتاز طرح فروش اقساطی باشند.

قائم مقام وزارت صنعت در پایان درباره اینکه دولت چه حمایت‌هایی از اصناف برای فروش اقساطی کالا خواهد داشت، گفت: حمایت دولت از طریق بالا بردن قدرت خرید مردم و تامین منابع با کارمزد پایین است. اما به دلیل اینکه نرخ کارمزد با منابع بانکی فاصله دارد، تحقق آن کمی زمان‌بر است.

در اين همايش همچنين رئیس اتاق اصناف ایران از دستور ویژه معاون اول رئیس‌جمهوری برای برگزاری نمایشگاه‌های بهاره خبر داد و گفت: با دستور اسحاق جهانگیری نمایشگاه‌های بهاره در برخی استان‌های محروم برپا خواهد شد.

به گزارش مهر، علی فاضلی گفت: اگرچه اصناف با برگزاری نمایشگاه‌های بهاره به دلیل وفور کالا مخالف بودند، اما معاون اول رئیس‌جمهوری دستور داده است که در مناطق محروم و با فرمول ویژه‌ای این نمایشگاه‌ها در پایان امسال برگزار شود.

وی افزود: نظر اصناف این بود که به دلیل انباشت تولید و مشکلات رکودی نظام توزیع، این نمایشگاه‌ها برگزار نشده و واحدهای صنفی فروش‌های فوق‌العاده برگزارکنند که با دستور معاون اول رئیس‌جمهوری به زودی جلسه‌ای را با استانداران خواهیم داشت تا بتوانیم در برخی استان‌ها نمایشگاه‌های بهاره به مناسبت ایام پایانی سال برگزار کنیم.

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه قاچاق در ایران متاسفانه حاشیه امن پیدا کرده است و از این رو نمی‌توان با 5/22 میلیارد تومان کالای قاچاق در کشور صحبت از تنظیم بازار کرد، ادامه داد: اراده لازم برای برخورد با معضل اجتماعی قاچاق را پیدا نکرده‌ایم و هم‌اکنون قاچاق تسری پیدا کرده است.

استاندار تهران هم در اين همايش با بیان اینکه سالانه ۲۲ تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود، در حالی که فقط از این رقم ۱۴۰۰ میلیارد تومان آن کشف می‌شود، گفت: ۶۰ درصد کالاهای قاچاقی که به کشور می‌آید، ابتدا به تهران آمده و در اینجا بازپخش می‌شود.

به گزارش تسنیم، حسین هاشمی اظهار کرد: در گذشته گرانفروشی و تجاوز به حقوق افراد در میان صنوف وجود نداشته و بازاری‌های کشور به طور کامل معتمد و مورد اعتماد مردم بوده‌اند و وجوهی که به عنوان خمس پرداخت می‌کردند، کاملا پاک بود. اما اکنون همه به دنبال سود هستند.

وی افزود: بین دولت و اصناف همزبانی وجود دارد و تعزیرات حکومتی هم همکاری‌های لازم را با اصناف انجام می‌دهد، اما ما در ارتباطاتی که با این سازمان داشتیم، اعلام شد که برای برخورد با اصناف دنبال

دانه درشت‌ها بروند.

استاندار تهران ادامه داد: 400 تا 500 پرونده‌ای که در این ارتباط بررسی کرده‌ام همه مربوط به تخلفات کوچک اصناف بود که برخورد با آنها کارآیی لازم را ندارد و باید با تخلفات بزرگ برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ما در این مورد پیش‌بینی و پیشگیری است و از این طریق به دنبال مبارزه با تخلفات صنوف هستیم، گفت: در ملاقاتی که با معاون اول رئیس جمهوري داشتم به ایشان اعلام شد که در استان تهران باید دو بخش صنف و صنایع به عنوان اولویت ساماندهی مورد توجه قرار گیرد؛ به طوری که اکنون شاهد صنوف و صنایع هستیم که دارای عمری به اندازه حضرت نوح هستند و محیط زیست را آلوده می‌کنند.

هاشمی همچنین در باره برگزاری نمایشگاه فصلی و نمایشگاه‌های غیرمجاز در استان تهران گفت: استان تهران پیگیری می‌کند تا جلو نمایشگاه‌های غیرمجاز گرفته شود و در این خصوص متقاضیان برگزاری نمایشگاه‌ها باید مجوزهای خود را ازسازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اصناف بگیرند.

وی یادآور شد: در سالهای گذشته نمایشگاه‌های بهاره به شکل مناسبی برگزار شد و مردم از برگزاری آن رضایت کافی داشتند از اين رو در سالجاری هم نمایشگاه بهاره برگزار می‌شود که برای آن چهار منطقه در نظر گرفته شده و با توجه به افزایش تقاضا امکان توسعه تعداد مراکز نمایشگاهی وجود دارد.

استاندار تهران در حالی که با انتقادات روسای اتحادیه‌‌های موجود در اجلاس اصناف تهران روبرو شد، اعلام کرد: نمایشگاه‌های فصلی باید برگزار شود و جزو سیاست‌های دولت است، اما ما می‌توانیم درباره تعداد این نمایشگاه‌ها گفتگو و صحبت داشته باشیم.
فارس
آخرین اخبار