کشف گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی
کد خبر: ۲۴۰۲۰۴
تاریخ انتشار: 2022 March 26    -    ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
شاید تصور کنید که ماهی رنگین کمانی تنها در تصویرسازی‌های کتاب‌های کودکان وجود دارد، در حالی که ماهی‌های رنگین کمانی در واقع وجود دارند. دانشمندان در مالدیو به طور رسمی گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی را توصیف کرده‌اند – ماهی پری با پوشش گل رز نتیجه این یافته در نشریه ZooKeys منتشر شده است.

دانشمندان گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی را در مالدیو کشف کردند

دانشمندان گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی را در مالدیو کشف کردند«تابناک با تو» - شاید تصور کنید که ماهی رنگین کمانی تنها در تصویرسازی‌های کتاب‌های کودکان وجود دارد، در حالی که ماهی‌های رنگین کمانی در واقع وجود دارند. دانشمندان در مالدیو به طور رسمی گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی را توصیف کرده‌اند – ماهی پری با پوشش گل رز یا Cirrhilabrus finifenmaa. نتیجه این یافته در نشریه ZooKeys منتشر شده است.

طبق تحقیقات آن‌ها، این ماهی با رنگ درخشان در آب‌های عمیق در سواحل مالدیو زندگی می‌کند. رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی و بنفش به این ماهی کوچک ظاهری شعله مانند می‌بخشد.

البته این ماهی برای اولین بار در دهه ۱۹۹۰ کشف شد، در ابتدا تصور می‌شد که این ماهی نسخه بالغ ماهی قرمز مخملی پری ( Cirhilabrus rubrisquamis ) باشد. با این حال، مقایسه این دو گونه در تحقیقات اخیر نشان داده است که ماهی جدید یک گونه مستقل است و هم ظاهر و هم DNA متفاوتی دارد.

دانشمندان گونه جدیدی از ماهی‌های رنگین کمانی را در مالدیو کشف کردند

این ماهی، نخستین ماهی‌ای است که توسط یک دانشمند مالدیویی به طور رسمی کشف و توصیف شده. احمد نجیب، یکی از نویسندگان و زیست‌شناس موسسه تحقیقات دریایی مالدیو، می‌گوید: «همیشه این دانشمندان خارجی بوده‌اند که گونه‌هایی را که در مالدیو یافت می‌شوند، بدون دخالت خاصی از جانب دانشمندان محلی بومی مالدیو ، توصیف کرده‌اند. این بار متفاوت است و احساس اینکه برای اولین بار بخشی از فرایند این کشف باشید واقعاً هیجان‌انگیز است.»

نام علمی گونه جدید نیز از زبان محلی گرفته شده است. Finifenmaa به معنای “رز” است که برای یک ماهی گلگون از جزیره‌ای که گل ملی آن گل رز است، مناسب است.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار