باغ عفیف آباد باغ، عمارت و موزه ای جذاب از ادوات نظام تاریخی
کد خبر: ۲۳۱۶۷۷
تاریخ انتشار: 2021 December 20    -    ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸

باغ عفیف آباد که به باغ گلشن نیز شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای شیراز است که متعلق به دوران صفوی می‌باشد. مجموعه عفیف آباد شامل باغ، عمارت سلطنتی و موزه است و گردشگران زیادی در سفر به شیراز بازدید از آن را در برنامه خود قرار می‌دهند. این باغ تاریخی دارای بخش‌های گوناگونی است که از معماری ایرانی بسیار هنرمندانه‌ای برخوردار می‌باشد.

اگر شما هم از علاقمندان به بناهای تاریخی و همچنین موزه‌های نظامی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شیراز بازدید از باغ عفیف آباد را از دست ندهید. شما می‌توانید برای رزرو هتل شیراز به رزرو هتل اقامت ۲۴ مراجعه کنید.

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز می‌باشد، در زمان صفویه به عنوان گردشگاهی برای پادشاهان ساخته شده است و عمارتی سنگی در آن وجود داشت. در آن زمان نام این باغ بزرگ گلشن بود. در زمان قاجار باغ عفیف آباد توسط قوام الملک خریداری می‌شود و مورد بازسازی و مرمت قرار می‌گیرد. همچنین عمارت باشکوهی نیز در دوطبقه در وسط باغ به جای آن عمارت سنگی توسط قوام بنا می‌گردد. وجه تسمیه نام باغ عفیف آباد هم بر می‌گردد به خانمی به نام عفیفه که خواهرزاده قوام الملک بود و در این محل زندگی می‌کرد. این شخص باعث تغییرات بسیاری در باغ شد که از آن زمان به بعد نام عفیف آباد را برای آن برگزیدند.

در زمان پهلوی عفیف آباد به فرح پهلوی هدیه می‌شود و بالاخره در سال 1340 ارتش این باغ را خریداری می‌کند. بعد از انقلاب اسلامی و در سال 1370 به همت ارتش جمهوری اسلامی ایران موزه‌ای نظامی متشکل از سلاح‌ها و ادوات مختلف جنگی در باغ عفیف آباد دایر می‌گردد.

 

بخش های مختلف باغ عفیف آباد

مجموعه باغ عفیف آباد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که بازدید از آن برای همه افراد آزاد می‌باشد. این بخش‌ها دارای ویژگی‌ها، معماری و تزئینات مخصوص به خود هستند که بسیار جذاب می‌باشند.

  • عمارت اصلی

عمارت اصلی یا همان کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز دارای 2 طبقه و 30 اتاق و تالار است. پنجره‌های این ساختمان چوبی بوده و برای تزئینات از گچ بری، کاشی کاری، ستون‌های چوبی و سنگی، نقاشی و مقرنس کاری و آینه کاری‌های هنرمندانه‌ای استفاده شده است. این کاخ از نظر معماری و ساختار به باغ ارم شباهت دارد و ترکیب زیبایی از معماری دوران‌های هخامنشی، ساسانی، صفویه، زندیه و قاجاریه می‌باشد. درب اصلی آن شامل چند پلکان سنگی است که چهارستون با سرستون‌های شبیه سرستون‌های تخت جمشید برای آن طراحی نمودند.

در جلوی این عمارت ایوانی بزرگ با ستون‌هایی بلند وجود دارد که تمام اتاق‌های طبقه دوم به این ایوان راه دارند. این ایوان زیبا از تزئینات چشم نوازی برخوردار می‌باشد و لحظه تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی کاری‌های رنگی به تصویر کشیده شده است.

طبقه اول عمارت مربوط به موزه نظامی ارتش می‌باشد و در آن ادوات جنگی و اسلحه‌های به جای مانده از دوران‌های مختلف و شاهان قاجاری مانند شمشیر، زره، تفنگ، تپانچه و ... در معرض نمایش قرار گرفته‌اند. طبقه دوم که از طریق یک راه پله می‌توان به آن دسترسی داشت، به عنوان موزه عبرت شناخته می‌شود. در این طبقه اتاق‌های همایش، رختکن، نشیمن، مطالعه و پذیرایی قرار گرفته و سقف آن چوبی می‌باشد.

طبقه دوم دارای راهرویی طولانی با اتاق های توردرتو می باشد و در مرکز آن تالار بزرگی قرار دارد. در این تالار سقف چوبی با طرح گل و بوته و بزم و شادی نقاشی شده و بخاری‌هایی از جنس سنگ مرمر در شمال و جنوب آن وجود دارند. این طبقه محلی برای نگهداری و نمایش وسایل شخصی خاندان پهلوی است.

  • حمام سلطنتی

در بخش غربی باغ عفیف آباد شیراز حمامی سنتی ایرانی قرار دارد که دیوارهای داخلی آن از نقوش برجسته‌ای از داستان‌های مشهور مانند نقش فرهاد در بیستون و صحنه ورود یوسف به جمع زنان مصری برخوردار است. در این حمام دو خزینه آب سرد و آب گرم تعبیه شده که در طول سالیان مرمت و بازسازی شده‌اند و دیگر به شکل اولیه خود نمی‌باشند.

  • قهوه خانه

در کنار حمام باغ عفیف آباد قهوه خانه‌ای سنتی قرار دارد که در گذشته محل استراحت، تفریح و قلیان کشیدن شاهان و شاهزادگان قاجاری محسوب می‌شده است. وسط این قهوه خانه یک حوض کوچک ساخته شده و دیوارهای آن آجری و بسیار زیبا می‌باشند.

باغ عفیف آباد کجاست؟

این باغ تاریخی و زیبا در انتهای خیابان عفیف آباد شیراز واقع شده و برای دسترسی به آن می‌توان از مترو، اتوبوس و خودرو شخصی استفاده نمود. نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد ایستگاه آوینی و نزدیکترین ایستگاه اتوبوس ایستگاه زرهی می‌باشد.

بهترین زمان بازدید از باغ عفیف آباد

بهار بهترین فصل برای سفر به شیراز و بازدید از جاذبه‌های گردشگری و اماکن دیدنی آن مانند باغ عفیف آباد است. در این فصل می‌توانید سفری جذاب و به یادماندنی را تجربه کنید. برای رزرو هتل شیراز نیز می‌توانید از خدمات سایت اقامت 24 استفاده کنید.

ساعت بازدید از باغ عفیف آباد

گردشگران می‌توانند در نیمه اول سال از ساعت 8 الی 19 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 17 از مجموعه بسیار زیبای باغ موزه عفیف آباد بازدید نمایند.

برای رزرو هتل شیراز و اقامتی راحت و خاطره انگیز، می‌توانید به مرکز رزرواسیون اقامت 24 مراجعه کنید و با مشاهده اطلاعات هتل‌های مختلف، بهترین انتخاب را داشته باشید. اقامت 24 مرکز ملی رزرواسیون اماکن اقامتی کشور و اولین و تنها مرکز رسمی رزرواسیون هتل در ایران است که موافقت اصولی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را در این زمینه دارا می‌باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار