آیا دانه های سیب سمی هستند؟
کد خبر: ۲۲۹۶۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 November 29    -    ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
سیب می تواند یک میان وعده یا ماده غذایی مفید باشد، اما آیا خوردن دانه های آن خطرناک است؟
سیب دارای پنج برچه به هم پیوسته است که تعداد دانه های آنها در هر برچه متفاوت است. برخی معتقدند دانه های سیب سمی هستند، در حالی که برخی دیگر آنها را سالم می دانند.
 
آیا دانه های سیب سمی هستند؟
 
اکثر مردم از مصرف دانه هایی با طعم تلخ اجتناب می کنند  اما ممکن است شخصی برخی اوقات یک یا چند عدد از آن را به طور تصادفی بخورد و برای تف کردن آنها به خود زحمت ندهد یا فردی آب سیب حاوی دانه های پودر شده بنوشد. به گزارش مدیکال نیوزتودی، این مقاله به بررسی تحقیقات علمی در مورد ایمنی و خطرات خوردن دانه های سیب می پردازد
 
آیا دانه های سیب سمی هستند؟
سیب حاوی مقدار زیادی ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر غذایی است. دانه های سیب حاوی ترکیب گیاهی به نام آمیگدالین هستند که می تواند اثر سمی داشته باشد. آمیگدالین بخشی از دفاع شیمیایی دانه ها است.
 
هنگام دست نخورده و سالم بودن دانه بی ضرر است، اما هنگام جویده شدن دانه یا به نحوی آسیب ببیند آمیگدالین به هیدروژن سیانید تجزیه می شود که در دوزهای بالا بسیار سمی و حتی کشنده است. آمیگدالین به مقدار نسبتا بالایی در دانه های میوه خانواده گلسرخیان شامل سیب، بادام، زردآلو ، هلو و گیلاس وجود دارد.
 
مردم در طول تاریخ از سیانور به عنوان سم استفاده می کردند. این دارو با ایجاد تداخل با اکسیژن سلول ها کار می کند و دوزهای بالا در عرض چند دقیقه منجر به مرگ می شود.
 
مسمومیت با سیانید
خوردن یا نوشیدن ترکیبات گیاهی سیانوژنیک می تواند باعث مسمومیت با سیانید در انسان شود. این ترکیبات در هسته های زردآلو، بادام، کاساو و دانه های سیب وجود دارد. علائم خفیف مسمومیت با سیانور شامل موارد زیر است:
 
اضطراب
 
سردرد
 
سرگیجه
 
گیجی
 
مسمومیت حاد می تواند منجر به کاهش هوشیاری، فشار خون بالا، فلج و کما شود حتی در برخی موارد کشنده است. مقدار دقیق مورد نیاز برای بیمار شدن فرد بستگی به وزن بدن وی دارد. کودکان خردسال را خطر بیشتری تهدید می کند.
 
برای کشنده بودن ترکیبات سمی موجود در دانه های سیب تعداد دانه ها به وزن بدن فرد، تحمل وی و نوع سیب بستگی دارد. میزان آمیگدالین در یک عدد سیب بسته به نوع سیب و محیط رشد آن متفاوت است. مهم است به خاطر داشته باشید هنگامی که آمیگدالین کشنده نباشد مقادیر کمتر آن هنوز هم می تواند فرد را بیمار کند.
 
آیا خوردن دانه های سیب خطرناک است؟
خوردن چند دانه سیب بی خطر است. با این حال، خوردن یا نوشیدن مقدار زیادی دانه آسیاب یا خرد شده آن می تواند کشنده باشد. بر اساس نتایج یک بررسی در سال 2015، میزان آمیگدالین در یک گرم دانه سیب بسته به نوع سیب بین یک تا چهار میلی گرم متغیر است. با این حال، میزان سیانید حاصل از دانه ها بسیار کمتر است. دوز کشنده سیانید هیدروژن حدود 50 تا 300 میلی گرم است.
 
دانه های سیب می توانند 0.6 میلی گرم هیدروژن سیانید در گرم آزاد کنند یعنی فرد برای ایجاد مسمومیت حاد با سیانید باید 83 تا 500 دانه سیب بخورد. به عبارت دیگر، مصرف دانه های آسیاب شده سیب ممکن است کشنده باشد یا حداقل باعث بیماری شود. با این حال، خوردن دانه ها در یک سیب مشکلی ایجاد نمی کند.
 
با این وجود، محققان توصیه می کنند از خوردن دانه های سیب خودداری کرده و آنها را قبل از آب میوه گیری به دلیل آمیگدالین بالا خارج کنید. دانشمندان دیگر تایید می کنند میزان آمیگدالین در دانه های سیب زیاد است و خوردن آنها می تواند باعث بروز نگرانی شود.
 
بلعیدن دانه های کامل سیب بعید به نظر می رسد باعث بروز علائمی شود. پوشش بذر از آن در برابر آنزیم های گوارشی محافظت می کند و دانه ها می توانند بدون آسیب به سیستم گوارش منتقل شوند. با این وجود، بهتر است دانه ها را قبل از دادن سیب به کودکان خردسال یا حیوانات خانگی خارج کنید.
 
خلاصه
گوشت و پوست میوه سیب بسیار سالم است و خطری ندارد. با این حال، دانه های سیب جویده یا خرد شده با آزاد سازی مقدار کمی سیانید بسیار سمی است. به احتمال زیاد برای تجربه هر گونه عوارض جانبی باید حداقل 85 دانه سیب را بطور کامل بجوید یا ببلعید. در نظر داشته باشید اگر شخصی به طور تصادفی چند دانه سیب بخورد جای نگرانی نیست.
 
منبع: alodoctor
 
 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
0
0
والا من از زمانی که یادم میاد سیبو طوری میخوردیم که باقی مونده ش فقط چوبش بود !
برای آبمیوه گیری هم فقط 4 قاچ میکردیم و دونه هاشو درنمیاوردیم ؛ هیچیمونم نشده تاحالا
علی الخصوص که سیب میوه ایه که هم ارزونه و هم همیشه در دسرسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار