مشهورترین اپرای فضایی تاریخ
کد خبر: ۲۲۸۱۱
تاریخ انتشار: 2015 December 29    -    ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
bato-adv
bato-adv
این مشهورترین اپرای فضایی تاریخ است، و هر چند که برخلاف وجود کلمه‌ی اپرا در آن خبری از اپرای واقعی نیست اما طنین قدرتمندش تنها صدایی است که این روزها از سینماهای سراسر جهان به گوش می‌رسد.
«جنگ ستارگان» به عنوان یکی از تاثیرگذارترین و ماندگارترین محصولات سینمای هالیوود در فرهنگ عامیانه‌ی غرب، 25 می سال 1977 برای نخستین بار به سینما آمد. اولین قسمت این فیلم بعدها و پس از موفقیت سه‌گانه‌ی نخست فیلم «اپیزود چهارم، امیدی تازه» نامیده شد و پس از آن دو قسمت دیگر جنگ ستارگان با عنوان «اپیزود پنجم، امپراتوری ضربه می‌زند» در سال 1980 و «اپیزود ششم، بازگشت جدای» در سال 1981 به سینما آمدند، وتبدیل به سه‌گانه‌ی اصیل جنگ ستارگان شدند.

تقریبا 16 سال پس از نمایش آخرین قسمت از سه‌گانه‌ی نخست جنگ ستارگان، سه‌گانه‌ی دوم آن با موضوع پیش‌زمینه و گذشته‌ی داستان سه‌گانه‌ی نخست بین سال‌های 1999 تا سال 2005 ساخته و روانه‌ی سینما شد و اما نتوانست به اندازه‌ی سه‌گانه‌ی نخست نظر مثبت هواداران فیلم و منتقدان سینما را به خود جلب کند. البته این فیلم‌های همواره از مدعیان جایزه اسکار بوده‌اند.

سری فیلم‌های جنگ ستارگان در مجموع 25 بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و برنده‌ی 10 جایزه اسکار شده‌اند، که سه عدد از این جایزه‌ها اسکار دستاورد ویژه بوده است. این جایزه در فهرست جوایز سالانه‌ی آکادمی وجود ندارد بلکه به آثاری اعطا می‌شود که به گونه‌ای استثنایی سینما را یاری کرده‌اند.

جنگ ستارگان از آن دست فیلم‌هایی است که تنها در سینما باقی نماند و به دیگر عرصه‌های فرهنگی نیز وارد شد و براساس آن برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌ها، سریال‌های کارتونی، بازی‌های ویدئویی و کتاب‌های مصور زیادی خلق شد و همین موضوع نیز در نهایت کمک زیادی به توسعه‌ی دنیای تخیلی جنگ ستارگان کرد.

جرج لوکاس مردی است که افتخار دارد تا به عنوان خالق دنیای جنگ ستارگان شناخته شود. او در مجموع کارگردانی چهار قسمت از شش فیلم را برعهده دارد و البته خالق داستان جنگ ستارگان و یکی از تهیه‌کنندگان نخست آن نیز هست. او کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده اولین قسمت از جنگ ستارگان است، همان فیلمی که بعدها تبدیل به اپیزود چهارم داستان شد. این فیلم در واقع هم از نظر تجاری و از نظر جوایز سینمایی موفق‌ترین اثر در میان تمام فیلم‌های جنگ ستارگان است. لوکاس در دو قسمت بعدی از سه‌گانه‌ی نخست کارگردانی اثر را به عهده‌ی اریک کرشنر و ریچارد مارکواند نهاد و خود به نوشتن فیلم‌نامه و تهیه‌کنندگی اثر بسنده کرد. اما در سه‌گانه بعدی جنگ ستارگان لوکاس خودش کارگردانی را برعهده گرفت.

کمپانی یونیورسال سال 1971 برای ساخت دو فیلم «دیوارنویسی آمریکایی» و «جنگ ستارگان» با جرج لوکاس به توافق اولیه رسید، هرچند که یونیورسال مدتی پس از آن «جنگ ستارگان» را کنار گذاشت. لوکاس کار ساخت «دیوارنویسی آمریکایی» را در سال 1973 به پایان رساند و چند ماه بعد از آن در 17 آوریل همان سال 13 صفحه با زمینه‌هایی مشابه با فیلم «دژ پنهان» آکیرا کوروساوا نوشت و نامش را «جنگ ستارگان» گذاشت. او پس از آن تا سال 1974 این متن کوتاه را تبدیل به یک فیلمنامه‌ی بلند کرد و عناصری مانند ستاره‌ی مرده و قهرمانی به نام آنیکین استارکیلر را به آن اضافه کرد.

خالق جنگ ستارگان در مرحله‌ی بعدی سعی کرد تا داستان را باز هم ساده‌تر کند. او قهرمان جوانی به نام لوک استارکیلر را به داستان اضافه کرد و آنیکین (یک شوالیه‌ خردمند جدای) تبدیل به پدر لوک شد و مفهومی تحت عنوان «نیرو» به داستان اضافه شد. البته تغییرات لوکاس همچنان ادامه داشت و شخصیت پدر لوک با فردی به نام بن کنوبی جایگزین شد تا کم‌کم فیلمنامه‌ی نخستین قسمت از سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» شکل بگیرد.

جرج لوکاس در ابتدای امر قصد نداشت فیلمی دنباله‌دار بسازد و فیلمنامه قسمت نخست را به گونه‌ای کامل روشن و با پایانی مشخص نوشته بود اما در نهایت این اتفاق نیافتاد و نخستین قسمت از فیلم تبدیل به اپیزود چهارم از شش قسمت نخست آن شد و به نظر می‌رسد که داستان جنگ ستارگان به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید.

جرج لوکاس پس از پایان سه‌گانه‌ی دوم گفته بود که دیگر خبری از سه‌گانه‌ی سوم جنگ ستارگان نیست اما این پایان ماجرا نبود و شرکت دیزنی با خرید لوکاس‌فیلم به قیمت چهار میلیارد دلار در سال 2012 خبر از ساخت یک سه‌گانه‌ی جدید داد که قسمت اول آن با عنوان «جنگ ستارگان، نیرو بر‌می‌خیزد» هم‌اکنون در سینماهای سراسر جهان در حال اکران است و همانگونه که از نام آن بر‌می‌آید نیروی جنگ ستارگان را بیدار کرده و تمام رکوردهای فروش سینما را یکی پس از دیگری به نام خود ثبت می‌کند.

کار فیلمبرداری «جنگ ستارگان، نیرو برمی‌خیزد» با بودجه‌ای 200 میلیون دلاری از آوریل 2014 در ابوظبی و ایسلند شروع شد. در هفتمین قسمت از سری فیلم‌های جنگ ستارگان جی.جی آبرامز کارگردان، یکی از نویسندگان و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است و تقریبا ما را به یاد نقش جرج لوکاس در نخستین فیلم می‌اندازد. البته جرج لوکاس در کار ساخت این فیلم هم به عنوان مشاور حضور داشته است.

داستان این فیلم تقریبا 30 سال پس از نابودی دومین ستاره‌ی مرگ جریان دارد، جایی که لوک اسکای‌واکر ،آخرین جدای، ناپدید شده است. در حالی که امپراتوری کهکشان دنبال یافتن و از میان برداشتن لوک است، نیروهای مقاومت با پشتیبانی جمهوری به رهبری خواهر دوقلوی لوک، لئا اورگانا برعلیه آن‌ها مبارزه می‌کنند.

در قسمت جدید جنگ ستارگان بازیگران قدیمی و محبوب این سری فیلم‌ها همانند هریسون فورد، مارک همیل و کری فیشر در کنار تازه‌واردهایی مانند دیزی رایدلی و جان بویگا نقش‌آفرینی می‌کنند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به آدام درایور، اسکار آیزاک و پیتر میهیو اشاره کرد.

در نهایت نمی‌توان از جنگ ستارگان نوشت و خالق موسیقی بی‌نظیر آن نادیده گرفت. همانند هر شش فیلم قبلی کار ساخت موسیقی برای قسمت جدید «جنگ ستارگان» باز هم برعهده‌ی آهنگساز مشهور عالم سینما جان ویلیامز است. این که بگوییم ویلیامز پنج جایزه اسکار و چهار جایزه گلدن گلوب گرفته یا اینکه او موسیقی فیلم‌های «آرواره‌ها»، هر هفت قسمت «جنگ ستارگان»، «سوپرمن»، سه قسمت از «هری پاتر»، «پارک ژوراسیک» و «ای.تی» را ساخته، برای توصیف او کافی نیست. بهتر است به جای آن به تماشای «جنگ ستارگان» نشسته از موسیقی زیبای ویلیامز لذت ببریم.

خبرآنلاین

bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv