مضرات جدیدمصرف خرما
کد خبر: ۲۲۳۰۰۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 September 18    -    ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
مصرف کردن خرما به عقیده اکثر بسیار مفید است، اما بهتر است بدانید که مصرف خرما عوارض جانبی را هم به همراه دارد.
مصرف خرما عوارض جانبی را هم به همراه دارد.عوارض و مضرات جدی خرما که باید بدانید:
 
مضرات جدیدمصرف خرما
 
1. می تواند منجر به مشکلات شکمی شود: خرما به خودی خود منجر به مشکلات شکمی نمی شود ، مگر اینکه به آنها سولفات اضافه شود ، که در حال حاضر رایج نیز هست. سولفات یک ترکیب شیمیایی است که برای نگهداری و از بین بردن باکتری های مضر به خرمای خشک افزوده می شود. افرادی که به سولفات حساسیت دارند، می توانند به دردهای شکمی، نفخ و اسهال مبتلا شوند.
 
خرما منبعی عالی از فیبر است ، که در کمال تعجب می تواند در این مورد اثر معکوس داشته باشد. اگر تا به حال میزان کافی فیبر دریافت نکرده باشید، وقتی که تعداد زیادی خرما میخورید، به طور ناگهانی میزان دریافت فیبر بدنتان به حد زیادی بالا می رود و این افزایش ناگهانی می تواند منجر به مشکلات شکمی مانند یبوست و نفخ شود و با وجود اینکه تحقیقات کمی انجام شده است ولی براساس گزارشات در موارد به خصوصی، خرما موجب بدتر شدن اسهال می شود.
 
2. خرما می تواند موجب تحریک و خارش پوست شود:میوه های خشک مانند خرما می توانند باعث تحریک پوست شوند. یک بار دیگر، پای سولفات در میان است. جوش های پوستی می توانند به دلیل کپکهای روی میوه های خشک که خرما نیز جزء آنها است، ایجاد شوند.
 
3. خرما می تواند موجب حملات آسم شود:تحقیقات کافی درمورد اینکه خرما می تواند موجب حملات آسم شود، وجود ندارد. ولی از آنجایی که خرما می تواند منجر به حساسیت شود و حساسیت نیز توانایی ایجاد آسم را دارد ، بهتر است کسانی که در معرض ابتلا به آسم قرار دارند ،بیشتر مراقب باشند در حقیقت 80 درصد از افرادی که مبتلا به آسم هستند، به موادی که در هوا جابه جا می شوند، مانند کپک هایی که روی میوه های خشک مانند خرما وجود دارند، نیز حساسیت دارند.
 
4. مصرف خرما می تواند باعث افزایش وزن شود: اگرچه خرما سرشار از فیبر است، ولی دارای میزان بالایی از کالری و انرژی نیز می باشد و می تواند منجر به افزایش وزن بی سابقه ای شود. هر گرم از خرما 2.8 کالری دارد که به این معناست که جزء غذاهایی با میزان انرژی متوسط به حساب می آید و می تواند باعث افزایش وزن شود.
 
5. خرما می تواند باعث افزایش سطح پتاسیم در خون شود:هایپرکالمی شرایطی است که باعث افزایش بیش از حد پتاسیم در خون می شود. خرما سرشار از پتاسیم است و استفاده بیش از حد از آن می تواند باعث بروز این شرایط شود پس اگر میزان پتاسیم خون شما بالا است ، از خوردن خرما اجتناب کنید. میزان ایده آل پتاسیم خون چیزی در حدود 3.6 تا 5.2 میلی در لیتر است. میزان پتاسیم خون بالاتر از 7 می تواند خطرناک شود و احتیاج به مداخله دارویی سریع دارد.
 
6. روکش مومی روی خرما می توانند خطرناک باشد:مانند سایر میوه های دیگر مثل سیب، خرما نیز با روکش مومی عرضه می شود.به دلیل اینکه میوه ها ظاهر بهتر و درخشان تری داشته باشند با موم روکش می شوند تا برای مدت زمان طولانی تری تازه بمانند. درخشندگی خرما معمولا به دلیل روکش نفتی یا اسپری شیمیایی است که هر دوی اینها می توانند در دراز مدت باعث مشکلات شدید گوارشی شوند.
 
7.خرما می تواند برای کودکان ناسالم باشد:خرما برای بچه ها خیلی غلیظ و ضخیم است. جویدن خرما برای آنها سخت است و از آن جایی که روده های آنها در حال تکامل است، هضم خرما می تواند مشکل باشد. که این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در حقیقت خرما می تواند نای کودک را ببندد و آنها را خفه کند ، بنابراین خیلی مراقب باشید حداقل تا زمانی که بزرگ شوند ، خرما را از دسترس نوازدان دور کنید.
 
8. خرما می تواند باعث عدم تحمل فروکتوز شود:شیرینی طبیعی خرما ( حداقل بخشی از آن ) به دلیل فروکتوز موجود در خرما است. برخی از افراد با هضم فروکتوز مشکل دارند که باعث ایجاد شرایطی به نام عدم تحمل فروکتوز می شود.شکر به طور کامل جذب نمی شود که باعث می شود به صورت کامل از سیستم گوارش شما عبور کند.( زیرا بدن شما قادر نیست ترکیبات آن را بشکند. ) این مشکل همچنین می تواند منجر به نفخ و دردهای شکمی نیز بشود زیرا شکر با باکتری های طبیعی موجود در روده واکنش نشان می دهد.
 
این ها عوارض جانبی خرما بودند اگرچه، مواردی وجود دارد که باید در مورد آنها واضح تر صحبت کنیم.
 
عوارض جانبی خرما بر روی میزان قند خون و سلامت دندان:
 
اول از همه، میزان قند خون:این طور به نظر می رسد که خرما درست به دلیل طعم شیرینش، بر روی میزان قند خون تاثیر می گذارد. اگرچه تحقیقات قابل اطمینانی در این زمینه انجام نشده است. تحقیقات ویژه نشان داده است که برخلاف تصور، خرما میزان قند خون را کاهش می دهد و می تواند به درمان دیابت نیز کمک کند. این احتمالا به این دلیل است که خرما حاوی قند طبیعی است و میزان گلیسمی آن پایین است ، بنابراین نمی تواند تهدیدی باشد همچنین تحقیقات محکمی در مورد تاثیر خرما بر روی سلامت دندان ، وجود ندارد اگرچه بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
 
در زمان بارداری و شیردهی ، خرما انتخاب خوبی است. تحقیقی نشان داده است که خوردن خرما حداقل 4 هفته قبل از زایمان باعث می شود که زایمان راحت تری داشته باشید. ولی مراقب باشید که بیشتر از حد مجاز خرما مصرف نکنید زیرا ما نمی دانیم در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد.
 

نتیجه گیری از خرما:این به معنی نیست که از خرما پرهیز کنید ، عوارض جانبی خرما زمانی اتفاق می افتد که شما بیش از حد به خرما علاقه داشته باشید و خیلی زیاد مثلا بیشتر از 10 خرما در روز بخورید بنابراین مصرف خرما را تحت کنترل داشته باشید و از میوه های دیگر نیز استفاده کنید. گفتنی است خرما ارزش غذایی بالایی داشته و حاوی پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین های B، A، K، C، منیزیم، پتاسیم، روی و دیگر موادمعدنی است و در طول شبانه روز حتما دو یا سه عدد از آن را بهتر است مصرف کنیم.

بهداشت نیوز

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
1
16
نويسنده اگر غرضي نداشت و نميخواست تو سر قيمت خرما بزنه ميتونست اين مقاله رو مثبت بنويسه چون خواص خرما بسيار زيادتر از منافع ان ميباشد و در كنار اون عوارض زياده روي در خوردن خرما رو ياد اور بشه .....اي واي بر شما
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
2
9
با عرض پوزش این نویسنده علاوه بر غرض متاسفانه مرض هم دارد.
ناشناس
|
-
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
1
7
چون گران شده ، مضراتش کشف شده یا قبلا هم می دانستید؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
2
7
خیلی غلط اضافه کرده
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
1
6
سلام.چیزهایی که به عنوان مضرات خرما گفته شده نقاط قوت آن هستند وبیشتر بدلیل عوارض زیاده روی در مصرف هست مثلا پوسیدن دندان یا بالارفتن پتاسیم و قند،دوما اینکه این مضرات در مورد هر خوراکی دیگری صدق میکند مثل عسل،موز و ...
گزارش یشتر غرض ورزی بنظر میرسدتا نقد علمی.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار