سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرد
کد خبر: ۲۱۸۷۲۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2021 August 02    -    ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۹
تحریم پرچم فلسطین از جمله سیاست‌های سختگیرانه رژیم صهیونیستی و تلاش برای تنگ‌تر کردن حلقه‌های محاصره بر آنان است، که بعد از جنگ اسرائیل علیه نوار غزه در ماه مه ۲۰۲۱ و همزمان با موج مقاومت مردم فلسطین رخ می‌دهد.

سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرد

سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرداختصاصی تابناک با تو؛ فلسطینی‌ها برای جلوگیری از قوانین متعلق به تحریم پرچم فلسطین در فضای مجازی سرزمین‌های اشغالی، به یک روش هوشمندانه پناه برده‌اند.

آنها به جای استفاده از ایموجی "ممنوع شده" پرچم فلسطین، از ایموجی و عکس های هندوانه که رنگ های پرچم فلسطین را در برمی‌گیرد (سفید، سبز، قرمز) استفاده کرده‌اند تا به سمبلی از فلسطین و مقاومت تبدیل شود.

سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرد

در هفته‌های اخیر، ایموجی هندوانه در سوشال‌مدیا به طرز چشمگیری مورد استفاده قرار گرفته است. فلسطینی‌ها می‌گویند که این کار تلاشی برای دور زدن سانسور اینترنت و محتوا در سرزمین اشغالی است.

تحریم پرچم فلسطین از جمله سیاست‌های سختگیرانه رژیم صهیونیستی و تلاش برای تنگ‌تر کردن حلقه‌های محاصره بر آنان است، که بعد از جنگ اسرائیل علیه نوار غزه در ماه می ۲۰۲۱ و همزمان با موج مقاومت مردم فلسطین رخ می‌دهد.

انتشار ایموجی هندوانه و عکس‌ها و آثار هنری مرتبط با آن، از سوی فلسطینی‌های داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی، حجم فعالیت و همراهی پیچیده آنها را در فرای مرزهای سیاسی، و جغرافیایی مرسوم، منعکس می‌کند.

"خالد الحورانی" هنرمند فلسطینی ساکن در رام‌الله که تصاویر هنری او در سطح وسیعی منتشر شده می‌گوید: گاهی هنر می‌تواند از خود سیاست هم سیاسی‌تر شود.

سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرد


تاکتیک‌های سازمان‌های فلسطینی

تبدیل هندوانه به سمبل فلسطین از جمله تاکتیک‌های سازمان‌های فلسطینی در زمان انتفاضه اول و در دورانی پیش از توافقنامه اسلو ۱۹۹۳ میلادی بازمی‌گردد؛ انتفاضه‌ای که منجر به تاسیس تشکیلات خودگردان فلسطین شد و راه را برای روند صلح که _هم اکنون شکست خورده‌ است_ باز کرد،  اما نماد هندوانه اخیراً دوباره ظاهر شده است.

به گفته حورانی هنرمندان فلسطینی از هندوانه به عنوان "استعاره ای برای پرچم فلسطین برای دور زدن ممنوعیت" استفاده کردند و این سنت اکنون در اینترنت ادامه دارد: فلسطینی ها که به شبکه های اجتماعی بی اعتماد هستند و از سانسور می ترسند تلاش می‌کنند تا بر الگوریتم فضای مجازی که اخبار را جانبدارانه منتقل می‌کند، غلبه کنند.

میلیون‌ها پست شبکه‌های اجتماعی عمدتاً طرفدار فلسطین در بحران اخیر از فیس بوک و توییتر حذف شد که به گفته شرکت‌های فناوری فقط یک ایراد فنی بود و خشم فلسطینی‌ها را برانگیخت، فلسطینی‌ها مدت‌هاست احساس می‌کنند شعارهای آنلاین آنها بیش از حد جرم انگاری شده است. هشتگ‌ها و حساب‌های مرتبط با فلسطین نیز به طور گسترده ممنوع یا محتوای آنها حذف شدند.

سانسور اسرائیل، هندوانه را به نماد مقاومت تبدیل کرد

نسل جدید فلسطینی

اسرائیل از فضای مجازی و آگاهی جوانان فلسطینی می‌ترسد

فادی گوران، مدیر کمپین آفاز مستقر در رام الله می‌گوید: ما نسل جدیدی از فلسطین داریم. ۷۰ درصد از آنها در کرانه باختری و غزه زیر سی سال سن دارند، و شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتالی تنها منبع الهام آنها است. مردم باید از شبکه‌ها استفاده کنند. رسانه های اجتماعی برای انتشار جزئیات آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد باید به کار گرفته بشوند، بنابراین این منجر به طیف وسیعی از تاکتیک ها برای غلبه بر ظلم دیجیتالی شده‌است.

مونا اشتایه، مدیر کمپین محلی مرکز عربی توسعه رسانه‌های اجتماعی در حیفا ، می‌گوید که مقامات اسرائیلی و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی در تلاش هستند فلسطینی ها را به صورت آنلاین ساکت کنند تا مانع انتشار رویدادها، داستانها و حوادث در فلسطین اشغالی بشوند.

در نتیجه، فلسطینی‌ها "روشهای ابتکاری"  مانند حذف نقاط از حروف، جایگزینی برخی حروف به جای کلمات، یا ترکیب بیانیه های سیاسی و عکسهای شخصی، برای دور زدن و دستکاری الگوریتم ها به منظور جلوگیری از حذف پست‌ها را در پیش گرفته‌اند.

گوران همچنین گفت: این نسل همچنان با احتیاط به شبکه های اجتماعی نگاه می کند، مهمترین درس‌های بهار عربی به ما آموخت که شبکه‌های اجتماعی اکنون به ابزار سرکوب تبدیل شده‌اند تا ابزاری در دست انقلابیون. سانسور اکنون به طرز خطرناک و گسترده‌تری در جهان اعمال میشود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
2
البته رنگ سیاه را فراموش کرده اید اشاره کنید.
هندوانه با سه رنگ اصلی سبر سفید و سرخ رنگ پرچم ایران و ایتالیا را تداعی می کند اما با رنگ سیاهی که در متن به کار برده اند یا استفاده از رنگ سیاه تخم هندوانه پرچم فلسطین را تداعی کرده اند.
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
5
6
خوبه دیگه، اونها هندوانه بگذارند، ما هم مسابقه ندیم، اسرائیل از صحنه روزگار محو میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
یه خورده مبارزه سخت هم نیاز داره که اونهم در سایه در جریانه...
شما نگران نباش.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
1
8
خدا رو شکر که در کشور ما هیچ سانسوری وجود ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
0
5
هندونه هم سیاسی شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار