مضرات باور نکردنی زیاده‌روی در مصرف سیر
کد خبر: ۲۱۸۰۵۷
تاریخ انتشار: 2021 July 25    -    ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
متخصصان تغذیه می‌گویند زیاده روی در مصرف سیر می‌تواند سلامت بدن را مورد تهدید قرار دهد.
سیر یکی از گیاهان پرخواص است که به دلیل عطر و مزه قوی که دارد به طور گسترده در پخت و پز مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه سیر به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی که دارد همواره مصرف آن از سوی متخصصان مورد تاکید قرار گرفته است، اما کمتر کسی می‌داند که زیاده روی در مصرف آن می‌تواند سلامت بدن را به مخاطره بیندازد.
 
مضرات باور نکردنی زیاده‌روی در مصرف سیر
 
در این مطلب به مضرات زیاده روی در مصرف سیر می‌پردازیم:
 
۱- آسیب به کبد: سیر دارای سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌هاست که زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث مسمومیت کبدی شود. یافته‌های محققان نشان داده است، مصرف نیم گرم سیر به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن می‌تواند به کبد آسیب وارد کند.
 
۲- بوی بد: یکی از بدترین و شایع‌ترین عوارض جانبی زیاده روی در مصرف سیر، بوی بد در تنفس و بدن است. در حقیقت رعایت نکردن بهداشت فردی یکی از عوامل بوی بد بدن محسوب می‌شود. دلیل دیگر بوی بد بدن ناشی از زیاده روی در مصرف برخی مواد غذایی خاص مانند سیر است.
 
۳- بروز حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر معده: شواهد نشان داده است مصرف سیر تازه با معده خالی می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و سوزش سر معده شود. رفلاکس معده نیز در برخی از افراد پس از مصرف سیر مشاهده می‌شود.
 
۴- بروز اسهال: محققان می‌گویند زیاده روی در مصرف سیر تازه می‌تواند باعث بروز اسهال شود. همچنین در کنار اسهال، ممکن است افراد با نفخ شکم و تولید گاز مواجه شوند.
 
۵- کاهش شدید فشار خون: یافته‌های متعدد علمی نشان داده است مصرف سیر می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. اگرچه مصرف سیر برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است، اما مصرف آن برای افراد با فشار خون پایین می‌تواند خطرناک باشد.
 
۶- تشدید خونریزی: اگر شاهد خونریزی در بدن هستید به هیچ عنوان نباید سیر مصرف کنید. در حقیقت سیر مانند داروی وارفارین رقیق کننده خون است و مصرف آن در زمان خونریزی می‌تواند بند آمدن خون را با مشکل مواجه کند.
 
۷- تحریک تعریق: مصرف سیر در برخی افراد باعث تحریک غدد عرق شده و میزان تعریق را در فرد افزایش می‌دهد.
 
۸- بروز گیجی: شواهد نشان داده است مصرف سیر باعث بروز گیجی در برخی افراد می‌شود. با این حال، دانشمندان می‌گویند برای فهمیدن چگونگی مکانیسم این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتر هستند.
 
۹-  باعث اگزما و جوش می‌شود.
 
۱۰- تداخل دارویی با دارو‌هایی مانند وارفارین، ریتوناویر، فلوئیندوین و کلورپروپامید
 
۱۱- بروز سردرد
 
۱۲- تشدید عفونت‌های قارچی واژن
 
۱۳- بروز مشکلات بینایی
 
 
 باشگاه خبرنگاران
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار