دانستنی‌های جالب درباره اتهامات نستله
کد خبر: ۲۱۷۷۲۶
تاریخ انتشار: 2021 July 21    -    ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸
از بیگاری کشیدن کودکان تا تبلیغات غیراخلاقی محصولات و به علاوه آلوده کردن محیط زیست و برچسب‌های گمراه‌کننده؛ همه اینها اتهاماتی است که شرکت نستله با آنها روبه روست؛ شرکتی که شعار "غذای سالم برای زندگی سالم" را برای خود برگزیده‌ است.

دانستنی‌های جالب درباره اتهاماتی که به نستله وارد شده است

دانستنی‌های جالب درباره اتهامات نستلهاختصاصی تابناک باتو؛ از بیگاری کشیدن کودکان تا تبلیغات غیراخلاقی محصولات و به علاوه آلوده کردن محیط زیست و برچسب‌های گمراه‌کننده؛ همه اینها اتهاماتی است که شرکت نستله با آنها روبه روست؛ شرکتی که شعار "غذای سالم برای زندگی سالم" را برای خود برگزیده‌ است.

نستله یکی از بزرگ‌ترین شرکت های تولیذ غذا در جهان است و برای تبدیل شدن به یک شرکت بزرگ، تاریخ تاریکی را پشت سر گذاشته است، اول از همه باید بگوییم که شرکت‌های بزرگ برای دستیابی به سود و منفعت، بازی ناجوانمردانه‌ای انجام نمی‌دهند و صد در صد عملکردشان اخلاقی نیست، معمولا رسانه‌های دنیا هم همسو با این شرکت ها، اشتباهاتشان را لاپوشانی می‌کنند.

دانستنی‌های جالب درباره اتهاماتی که به نستله وارد شده است

نستله یک شرکت سوئیسی چندملیتی است که غذا و نوشیدنی تولید می‌کند و تولیدات آن غذای کودکان، آب، قهوه، چای، لبنیات، بستنی، غذاهای منجمد و غذای حیوانات را شامل می‌شود و به دنبال آن میلیاردها دلار سود عاید شرکت ها می‌شود. نستله ۴۴۷ کارخانه در ۱۹۴ کشور جهان دارد و حدود ۳۳۳ هزار کارمند و کارگر در آن به تولید می‌پردازند.

بیشتر بخوانید 

ناسالم بودن ۶۰ درصد تولیدات نستله

آلوده ترین شرکت‌های کره زمین


تبلیغ شیرخشک و کمپین‌های تحریم نستله

دانستنی‌های جالب درباره اتهاماتی که به نستله وارد شده است

یکی از امور ناخوشایند مرتبط با نستله، تبلیغ شیر خشک برای نوزادان به جای شیر مادر بود که برای مدت طولانی این تبلیغات انجام شد به ویژه در مناطق فقیر آفریقا که زنان فواید شیرمادر را به خوبی نمی‌دانستند، نستله هم از این ناآگاهی سوءاستفاده و شیرخشک های تولیدی خود را به جای شیر مادر تبلیغ کرد و این کار کاملا غیراخلاقی است.

البته مشکل فقط این نبود. تهیه شیرخشک به آب تمیز احتیاج داشت و از آنجایی که گروه هدف در مناطق کم آب زندگی می‌کردند و اندک آبی هم که داشتند آلوده بود، فقر و عدم آموزش هم از سوی دیگر باعث شد تا مادران شیرخشک را با آب نجوشیده به کودکان خود بخورانند و این خطر بزرگی برای کودکان به شمار می‌رفت.

نبود آب پاک و نجوشاندن آن برای درست کردن شیرخشک و نبود یخچال در مناطق فقیر فاجعه بار بود. اما نستله به فکر منفعت خودش بود، همین ماجرا باعث شد تا کمپ های تحریم نستله در سراسر جهان شکل بگیرد البته نستله همه اتهامات را رد می‌کرد.

بیگاری کشیدن از کودکان و قاچاق انسان

دانستنی‌های جالب درباره اتهاماتی که به نستله وارد شده است

همه ما شکلات دوست داریم اما آیا تا به حال درباره معاملات غیراخلاقی شرکتهای تولید شکلات چیزی شنیده‌اید؟ در سال ۲۰۱۰ مستندی با نام "آن‌سوی تاریک شکلات" منتشر شد و توجه مخاطبان را پیرامون عملیات خرید زمین های کشت شکلات در ساحل عاج جلب کرد. کودکان در این مزارع به بیگاری کشیده می‌شدند، کودکانی که هنوز به ۱۵ سالگی نرسیده بودند، برخی از آنها قاچاقی از سایر کشورها به ساحل عاج برده شده بودند. در سال ۲۰۰۵ صندوق جهانی حقوق کارگران دادخواستی را علیه نستله و شرکت های دیگر تنظیم کرد، در این دادخواست آمده بود که کودکان در مزارع کاکائو شکنجه می‌شوند و برخی از کشورهای دیگر به قاچاق آورده شده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، دادگاه فدرال آمریكا این دادخواست را رد كرد؛ با وجود این، گزارش‌ها در مورد رسوایی‌های نستله متوقف نشد.

نستله و رابطه با موگابه دیکتاتور زیمباوه

دانستنی‌های جالب درباره اتهاماتی که به نستله وارد شده است

موگابه سیاستمداری بحث‌برانگیز است، او به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب زیمبابوه برگزیده شد و چهار دهه کنترل قدرت را در دست داشت. درست است که او موفق شد کشور خود را از استعمار انگلیس آزاد کند، اما بعد از روی کار آمدن مسبب اصلی گسترش فساد اقتصادی، تضعیف حقوق بشر و جنایات علیه بشریت شد.

نستله چه ارتباطی با موگابه دارد؟ این شرکت سوئیسی با همسر دیکتاتور موگابه معامله‌ای انجام داد که به موجب آن نستله هر سال یک میلیون لیتر شیر از مزرعه‌ای آن‌ها می‌خرید.

همسر رئیس جمهور سابق زیمباوه گریس موگابه از سال ۲۰۰۲ تاکنون شش مورد از بزرگترین و مهمترین مزارع زیمبابوه را تصاحب کرده که این مزارع در حقیقت متعلق به سفیدپوستان بوده‌ است؛ به این معنی که گریس قادر به ایجاد امپراتوری از مزارع مصادره شده غیرقانونی است، همین امر منجر به تحریم زیمباوه و اعمال مجازات علیه آن توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا شد.

گریس زندگی پر ریخت و پاشی داشت و ولخرجی‌های او مانع از انعقاد قرارداد نستله با وی نشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار