ادامامه چیست و خواص آن کدام است؟
کد خبر: ۲۱۷۱۲۷
تاریخ انتشار: 2021 July 15    -    ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
اِدامامِه به سویای نارس پخته شده در داخل غلاف گفته می‌شود. ادامامه همان دانه لوبیای سویاست که در زمانی که هنوز به طور کامل نرسیده است چیده می‌شود، ادامامه الزاما باید سبز رنگ باشد چینی‌ها و ژاپنی‌ها از ادامامه در غذا‌های خود استفاده می‌کنند و مزه خوب آن باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد.

ادامامه چیست؟

ادامامه چیست؟اختصاصی «تابناک با تو» - اِدامامِه (انگلیسی: Edamame‎) به سویای نارس پخته شده در داخل غلاف گفته می‌شود. این نوع لوبیای پخته شده در جمهوری خلق چین، ژاپن، کره (کشور) و هاوایی به عنوان پیش‌غذا، مخلفات مصرف می‌شود.

ادامامه چیست ؟

ادامامه همان دانه لوبیای سویا می‌باشد که در زمانی که هنوز به طور کامل نرسیده است چیده می‌شود، ادامامه الزاما باید سبز رنگ باشد چینی‌ها و ژاپنی‌ها از ادامامه در غذا‌های خود استفاده می‌کنند و مزه خوب آن باعث شده است طرفداران زیادی داشته باشد.

ارزش غذایی

انرژی هر صد گرم از ادامامه خام

انرژی 109 کیلوکالری
کربوهیدرات 7.61 گرم
پروتئین 11.22 گرم
چربی کل 4.73 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر خوراکی 4.8 گرم

پراکندگی ادامامه در جهان

پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ژاپن توسط امریکایی‌ها، این گیاه توسط سربازان امریکایی به امریکا منتقل شد و امروزه امریکا یکی از بزرگترین تولید کننده و مصرف کنندگان ادامامه در کنار ژاپن و چین می‌باشد.

ادامامه چیست؟

ظاهر ادامامه

ادامامه از نظر ظاهری بسیار شبیه به لوبیای سویا می‌باشد و یک گیاه دولپه‌ای یک ساله از خانواده فابیاسه «Fabaceae» و سرده گلایسین «Glycine» می‌باشد.

گیاه سویا

سویا گیاهی یکساله می‌باشد که معمولا تا ارتفاع ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند، گیاه سویا دانه‌های خود را با یک پوشش یا همان غلاف به وجود می‌آورد.

در هر غلاف ۲ تا ۶ دانه سویا وجود دارد که در ابتدا سبز رنگ می‌باشد و با رشد بیشتر آب خود را از دست میدهد و به زرد و قهوه‌ای روشن تغییر رنگ میدهد.

دانه‌های سویا در کشور‌های شرق آسیا به صورت آبپز و سرخ شده مصرف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 

احتمال ابتلا به سرطان روده با کمبود ویتامین دی

مضرترین خوراکی‌ها در دوران کرونا را بشناسید

روش مصرف ادامامه

برای مصرف ادامامه روش‌های زیادی وجود دارد، بسیاری از افراد ادامامه را در آب میپزند و سپس با نمک و سایر ادویه‌ها مزه دار می‌کنند و آن را به عنوان میان وعده مصرف می‌کنند.

می‌توان دانه‌های خام یا پخته ادامامه را در انواع سالاد نیز مصرف کرد.

کوکوی ادامامه: در کشور ژاپن ادامامه را آبپز می‌کنند سپس آن را میکوبند تا به صورت خمیر درآید، از این خمیر برای تهیه کوکو استفاده می‌کنند.

در شمال ایران که به تازگی دانه‌های سویا کشت می‌شود برخی از افراد دانه‌های سبز سویا (ادامامه) را در روغن سرخ میکنند و به عنوان تنقلات مصرف می‌کنند شاید این نوع مصرف را بدتر نوع مصرف ادامامه بتوان دانست.

ادامامه چیست؟

خواص و فواید ادامامه

* ادامامه با فیبر فراوانی که دارد برای رژیم‌های لاغری مناسب می‌باشد.
* ادامامه غنی از پروتئین بوده و می‌تواند به کاهش وزن منجر شود.
* مصرف رژیم غذایی سرشار از پروتئین باعث کاهش اشتها، کاهش دریافت کالری و کاهش وزن می‌شود.
* می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. (سویا توانایی کاهش سطح کلسترول بد را دارد و از این طریق از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند)
* تسکین علائم یائسگی
* از بروز سرطان‌های مرتبط با هورمون جلوگیری میکند.
* رفع یبوست
* افزایش باروری
* درمان دیابت

عوارض و مضرات ادامامه

ادامامه در کنار فواید بسیار زیادی که دارد به دلیل اینکه حاوی فیتواستروژن‌هایی مثل فیتوفلاون‌ها می‌باشد، این ترکیبات در غلظت‌های بالا ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کرده و عوارض جانبی خاصی ایجاد کنند. با این حال، بیشتر مطالعات در این رابطه بر روی حیوانات انجام شده است و برای نتیجه گیری کلی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

روش‌های آماده‌سازی و سرو ادامامه چیست

معمولا دانه را در آب نمک جوشانده و به عنوان میان‌وعده سرو می‌کنند. برای خوردن، مانند باقلا باید نخ کناری غلاف را جدا کرده و دانه‌های خوشمزه آن را میل کنید و سپس پوسته غلاف را دور بیندازید. مانند لوبیای لیما، ادامامه پخته‌شده طعم مطبوعی دارد.

ادامامه چیست؟

توصیه‌هایی در رابطه با سرو ادامامه

* ادامامه آب‌پز شده افزودنی فوق‌العاده‌ای برای سالاد‌های سبز به حساب می‌آید. ادامامه تازه مانند دیگر حبوبات سبز مثل نخود، باقلا و ... به عنوان سبزیجات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
* در رستوران‌ها غلاف‌های آب‌پز شده ادامامه به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.
* لوبیای ادامامه را می‌توان به صورت سرخ شده نیز مصرف کرد.

نکاتی که در زمان خرید باید مورد توجه قرار گیرد

دانه‌های تازه ادامامه روی گیاه در ژاپن و سایر بازار‌های شرق آسیا آماده فروش‌اند. با این حال در دیگر کشورها، ادامامه منجمد در بسته بندی وکیوم شده، یا دانه‌های دارای پوسته منجمد (موکی‌مامه) را می‌توان در فروشگاه‌ها یافت. در ژاپن کل گیاه سویا با غلاف‌های تازه از سطح خاک بریده می‌شود و به صورت بسته‌ای به فروش می‌رسد.

دانه‌های سویای سبز دوره برداشت کوتاهی دارند. غلاف‌های نازک جوان بهترین کیفیت را دارند و اگر دانه‌ها در این مرحله از غلاف خارج شوند به دانه‌های سویای خشک تبدیل می‌شوند.

در هنگام خرید غلاف‌های تازه گیاه از بازار‌های محلی به دنبال غلاف‌های سبز رسیده، پر و محکم باشید. همچنین می‌توانید دانه‌های تازه یا یخ‌زده را از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید. از خرید غلاف‌های پلاسیده، زرد و خشک خودداری کنید، زیرا قند موجود در دانه‌های آن به نشاسته تبدیل شده است. مانند سایر حبوبات، دانه‌های لوبیای ادامامه نرم، تازه، صاف و سبز کم‌رنگ هستند، اما رنگ آن‌ها پس از خشک‌شدن به رنگ سفید یا کرم- زرد تغییر می‌کند.

غلاف‌ها را در خانه و درون یخچال نگه‌داری کنید تا برای دو تا سه روز تازه بمانند.

موارد احتیاط مصرف ادامامه

ادامامه را قبل از مصرف بپزید. همانند لوبیا‌های سبز دیگر، ادامامه خام نیز حاوی فیتواستروژن‌ها و سموم گیاهی بوده که ممکن است برای سلامتی مضر باشد. جوشاندن در آب‌نمک به مدت حداقل بیست دقیقه بیشتر این سموم را از بین می‌برد و به لوبیا‌ها طعم می‌دهد. همچنین، مصرف دانه‌های خام می‌تواند باعث ناراحتی معده، اسهال و استفراغ شود. بنابراین، در صورت حساسیت از مصرف ادامامه خودداری کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار