قحطی مرگبار در کره شمالی؛ چرا غذای کافی ندارند؟
کد خبر: ۲۱۴۹۱۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: 2021 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
اگر کمبود غذایی از طریق واردات، تجارت یا کمک بین‌المللی تامین نشود خانوار‌های این کشور دوره‌ای بسیار سخت و نا‌به‌سامان را در پائیز ۲۰۲۱ تجربه خواهند کرد.

اگر کمبود غذایی از طریق واردات، تجارت یا کمک بین‌المللی تامین نشود خانوار‌های این کشور دوره‌ای بسیار سخت و نا‌به‌سامان را در پائیز ۲۰۲۱ تجربه خواهند کرد.

قحطی مرگبار در کره شمالی؛ چرا غذای کافی ندارند؟

کره شمالی از گذشته تا کنون دچار کمبود مواد غذایی و قحطی‌های مرگبار بوده و اخیرا "کیم جونگ اون" رهبر این کشور در مورد بحران شدید غذایی هشدار داده است.

بی بی سی در گزارشی به وضعیت قحطی و بی غذایی شدید در کره شمالی پرداخته و از شرایط سخت مردم برای تهیه غذا می‌گوید. این گزارش با اشاره به سختی کسب اطلاعات در کشورِ منزوی کره شمالی، طوفان و سیل سال گذشته، بسته شدن مرز‌های این کشور به دلیل همه‌گیری کرونا، تحریم‌های بین الملل و کمبود امکانات را دلیل بحران غذایی منطقه شمالی شبه جزیره کره می‌داند.

چرا کره شمالی غذای کافی ندارد؟

با وجود سختی کسب اطلاعات در کره شمالیِ محرمانه و پر رمز و راز، داده‌های موجود حکایت از افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور دارند و یکی از بارزترین دلایل افزایش قیمت مواد غذایی اساسی در کره شمالی کمبود آن است.

براساس وب سایت آسیا پرس که از طریق تلفن‌های قاچاق شده با ساکنان کره شمالی ارتباط برقرار کرده، قیمت مواد غذایی در اواسط ماه جاری (ژوئن) مجددا افزایش یافت. این در حالیست که قیمت این کالا‌ها در ماه‌های گذشته تا حدی کاهش یافته بود.

قیمت یک کیلو برنج در دسامبر سال ۲۰۲۰ (آذر گذشته) در پیونگ‌یانگ کره شمالی افزایش یافت و اینک به بالاترین میزان خود رسیده است. با این حال روند صعودی قیمت برنج در این کشور بسیار متغیر و پر نوسان بوده است.

از آنجا که بسیاری از مردم کره شمالی مواد غذایی و سایر کالا‌های ضروری خود را از بازار به دست می‌آورند، نظارت بر قیمت‌ها در بازار بهترین داده‌ها را در مورد فعالیت‌های اقتصادی مردم نشان می‌دهد. دولت سهم ناچیزی از مواد غذایی را در اختیار کارمندان خود یا گروه‌هایی از مردم قرار می‌دهد.

قحطی مرگبار در کره شمالی؛ چرا غذای کافی ندارند؟

جیره‌های تامین شده دولت برای اکثر خانوار‌ها به ندرت کافی است و ساکنان شهر‌های کوچکتر سهم غذایی کمتری را دریافت می‌کنند. این مردم نمی‌توانند به سهم غذایی خود اعتماد کنند در نتیجه بسیاری از آن‌ها برای تهیه کم و کاست خود به بازار‌های خیابانی غیر مرسوم رو می‌آورند.


طوفان میساک

شبه جزیره کره در سال ۲۰۲۰ بار‌ها طوفانی شد. ۲ طوفان شدید ماه آگوست (مرداد) و سپتامبر (شهریور) سال گذشته خرابی‌های زیادی در این منطقه به بار آوردند. این طوفان‌ها با آغاز برداشت برنج و ذرت همزمان شدند و بخش بزرگی از محصولات کشاورزی در آن زمان را از بین بردند.

براساس پیش‌بینی‌های احتمالی، غذا از ماه جاری (ژوئن) در کره شمالی کمیاب خواهد شد، زیرا ذخیره غذایی دولت این کشور در حال کاهش است و اگر برداشت سال جاری نیز کم باشد شرایط غذایی این کشور بحرانی‌تر خواهد شد. ذخیره غذایی کنونی دولت از پائیز سال گذشته برداشت شده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی در اقدامی نادر پس از طوفان "هاگوپیت" آگوست (تیر و مرداد) گذشته گزارش مفصلی از خسارات در این کشور ارائه دادند.

بنا بر این گزارش‌ها طوفان هاگوپیت و جاری شدن سیل در تیر و مرداد گذشته موجب تخریب ۴۰ هزار هکتار زمین زراعی و از بین رفتن ۱۶ هزار ۶۸۰ خانه در این کشور شد.

در طوفان‌های بعدی رسانه‌های کره شمالی از دادن اطلاعات بیشتر در مورد میزان خسارات و خرابی‌ها اجتناب کردند و تاثیر این حوادث در کنار ده‌ها سال جنگل‌زدایی و قطع درختان شرایط بدتری را در بحران‌های زیست محیطی و غذایی به جا گذاشته است.

کره شمالی پس از بحران اقتصادی دهه ۱۹۹۰ میلادی شاهد قطع گسترده درختان و استفاده از آن‌ها به عنوان سوخت بود. پس از آن و علی رغم کاشت منظم درختان، جنگل زدایی ادامه یافت و باعث شدت گرفتن سیلاب‌ها شد.


کمبود شدید کود

یکی از مشکلات کمتر شناخته بخش کشاورزی کره شمالی تهیه کود کافی برای بهبود عملکرد گیاهان و برداشت محصولات است.

کیم جونگ اون در نامه سال ۲۰۱۴ خود خطاب به مقامات بخش کشاورزی تاکید کرد که باید منابع سهل الوصولی از کود را پیدا و تهیه کنند.

کره شمالی در تهیه کود خود کفا نیست و براساس گزارش ماه فوریه ۲۰۲۱ روزنامه "نیکی آسیا" یکی از کارخانه‌های بزرگ و اصلی تولید کود این کشور به دلیل کمبود قطعات یدکی تعطیل شده است و دلیل تعطیلی این کارخانه بسته شدن مرز‌های کره شمالی با چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری در دوران همه‌گیری ۲۰۲۰ کرونا است.


تجارت با تحریم‌های شدید

تحریم‌های اقتصادی بین الملل، تجارت کنونی کره شمالی با سایر کشور‌های جهان را به شدت محدود کرده است.

نمودار تجارت کره شمالی با چین در سال ۲۰۲۰ روند کاهشی شدیدی را نشان می‌دهد و براساس اطلاعات رسمی گمرگ چین مجموع صادرات چین به کره شمالی در سال‌های اخیر بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیارد دلار برآورد شد، اما این رقم در سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار رسید.

محققان در سپتامبر سال ۲۰۱۹ (شهریور ۱۳۹۸) از نقل و انتقال ۱۰۰ محموله در مناطق گمرکی کره شمالی خبر دادند، اما این تعداد در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند سال ۱۹۹۹) به ۱۵ محموله رسید.

با این وجود کارشناسان با توجه به افزایش تعداد قطار‌های بیشتر در سینوجو کره شمالی از احتمال افزایش تجارت این کشور در ماه‌های آینده خبر می‌دهند. از طرفی ناظران کره شمالی می‌گویند هیچ نشانه‌ای در باره باز شدن مرز‌ها وجود ندارد.


موانع کمک غذایی

براساس قوانین کمک غذایی به کره شمالی در شمار تحریم‌های بین الملل قرار ندارد، اما کمک به این کشور مشکل است.

چین بزرگترین اهداکننده غذا به کره شمالی است، اما ارسال غذا از چین به کره شمالی پس از شیوع همه‌گیری کرونا ۸۰درصد کاهش یافته است.

سازمان ملل می‌گوید بیشتر سازما‌های بین‌المللی که در عرصه رساندن غذا در جهان فعالند، به دلیل محدودیت‌های کرونایی این کشور و دیگر نقاط جهان دشواری‌های بیشتری در کمک به کره شمالی دارند و قادر به اجرای برنامه‌های خود در این کشور نیستند.

براساس گزارش بخش خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد کره شمالی تنها به اندازه ۲ تا ۳ ماه ذخیره غذایی دارد اگر این کمبود از طریق واردات، تجارت یا کمک غذایی تامین نشود خانوار‌های این کشور دوره‌ای بسیار سخت و نا به سامان را در اکتبر ۲۰۲۱ (اواخر پائیز) تجربه خواهند کرد.


قیمت حدود ۵ پوندی یک عدد موز

یک روزنامه در کره جنوبی مدعی شده است که قیمت یک کیلوگرم موز در پیونگ یانگ اکنون به بیش از ۳۲ پوند رسیده است که اگر هفت موز را معادل یک کیلوگرم بدانیم، قیمت هر عدد موز به ۴.۷۵ پوند می‌رسد. ماه گذشته بود که رادیو آسیای آزاد گزارش داد که از برخی از کشاورزان اهل کره شمالی خواسته شده روزانه ۲ لیتر ادرار برای تولید کود‌های تقویت کننده خاک تولید کنند.

اعتراف رهبر کره شمالی به کمبود مواد غذایی در کشورش بسیار نادر است. وی مکرراً تاکید داشته که هنوز هیچ موردی از ابتلا به کرونا گزارش نشده، اما نسبت به کاهش منابع غذایی در کشورش واکنش نشان داده و آن را تایید کرده است. همچنین کیم ۳۷ ساله در یک سال اخیر بخش قابل توجهی از وزن خود را از دست داده و همین موضوع باعث گمانه زنی‌هایی در این مورد شده است.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
0
40
چرا؟!! بخاطر تکیه بر نیروهای داخلی و قطع وابستگی به دنیا!
محمد ثانیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
2
34
ایران ما هم بزودی دچار همین وضع خواهد شد ...در جنوب کشاورزان نشانه های قحطی را دیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
ایران 50 ساله که قحطیه و مواد غذایی از دنیا می خره!
صمدپاشازاده
| |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
ما خیلی وقته که به قحطی دچارشدیم متاسفانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
33
همش به خاطر دیکتاتور کره شمالیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
42
قابل توجه برادرانی که به خاطر شاخ و شونه کشیدن برای دنیا احساس افتخار می‌کنن ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
41
چشمش کور با دنیا قطع رابطه نکنه...
پاسخ ها
منتقد
| |
۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
از حماقتشون خیال می کنند دارن حماسه می آفرینند !!!
دلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
8
9
عوضش سلاح هسته ای دارند
پاسخ ها
صمدپاشازاده
| |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خندیدیم!!!!!!!
ناشناس
| |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
پس اورانیوم بخورن
منتقد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
11
کره شمالی سگ پارس کننده روسیه و چین است .
یک تکه استخوان هم حاضر نیستند جلوش بیندازند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
10
یکی مثل کره جنوبی که محصولات الکترونیکی اش دنیا رو گرفته یکی هم مثل کره شمالی. نمی خواهیم به علت این همه تفاوت فکر کنیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
1
10
به این میگن استقلال !!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
1
5
یک ابله و یک نادان ملتی را اسیر خود کرده و بدبخت و بیچاره کرده است و بیشرف خودش هم نمیداند که چه میخاهد.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
1
6
چون ادعای کیم بیش از توانایی اش هست و یک ملت را به گروکان گرفته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
0
0
اولا دمه همه گرم من کامنت هارو می‌خواندم همگی به این قضیه اشراف دارند .
ببینید چین دلیل اینکه با کره شمالی دوسته خیلی واضحه ، چین با همه روابط اقتصادی و تجارت رو داره از آمریکا بگیرید که روابطش باهاش تیره است تا انگلستان و اروپا و اسرائیل و کره جنوبی و ژاپن و......
روسیه هم فکر می‌کنه کیم که پشتشه و گزنه کاملا روسیه فعالیت ها کره شمالی رو زیر نظر داره اگه روزی دید داره کار خطرناک می‌کنه ها و به ضرر منافع جهان اقدام می‌کنه مطمئنم روسیه اولین چراغ سبز رو میده برای براندازیش و در این کار سابقه هم داره صدام حسین رو اگر یادتون بیاد ۳ روز قبل از حمله آمریکا روز هابی که تنش به اوج خودش رسید بود صدام زنگ زد پوتین گفت می‌خوان براندازی کنن منو گفت هیچکس حق ندارند نزدیک عراق بشه ، ۳ روز بعد وقتی بوش زد خونه صدام و خانواده اش ترکوند صدام هرچی زنگ زد روسیه هیچکس جواب نداد !
کره جنوبی با خیلی کشور ها حتی اروپا هم قابل قیاس نیست و بنظرم باید بین ژاپن و کره و آمریکا و اروپا یک اتحادی به وجود بیاد و کیم و بی دردسر بلندش کنن ، ترامپ رفت دست انداخت گردن این اوباش ( کیم ) ، گفت بهترین دوست من .!
اصلا نیازی به جنگ و حمله نیست . صدام که یک زمانی با همه دنیا دوست بود ارتش هم داشت هرچند از ایران شکست خورد ولی حداقل ۴ تا جنگنده قوی داشت . کره شمالی آخرین مانور هوایی ۳۰ سال پیش انجام داده و هواپیما میتونم بگم تقریبا نمایشی هستن ،
فقط الان باید خیلی بی سر و صدا آمریکا سر اینو زیر آب کنه ( روسیه باید چراغ سبز و بده چین فقط با اقتصاد کار داره و میخواد کالا بفروشنه به این و اون کاربر به اینکه کی هست نداره ) و یک رئیس جمهور منتخب خودش بزار سره کار نه نیاز به بمباران موشکه نه چیز دیگه .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار