راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما
کد خبر: ۲۱۰۸۷۲
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
تاریخ انتشار: 2021 May 07    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۱
... من برای زنده نگه داشتن مادر مجبور به عمل شدم. من پیش از این گوساله دو سر و چهار چشم و حتّی پنج پا هم دیده بودم، اما تولّد این برّه با سر انسان بسیار غیر‌قابل باور است!

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نمااختصاصی «تابناک باتو» ـ برخی مخاطبان تاریخ، گاهی با شک فراوان به بعضی از موضوعات و روایات شگفت انگیز آن نگاه می‌کنند این در حالی است که به مرور ایّام و با پیشرفت‌های قابل ملاحظه دانش بشری، برای آن اتّفاقات و وقایع عجیب و نادر، توضیحات و توجیهات منطقی پیدا می‌شود.


خیلی از اتّفاقات و روایت‌های تاریخی، شاید در نگاه اوّل برای خیلی از ما بسیار عجیب و غیر قابل باور باشد و عدّه‌ای آن‌ها را در قالب اسطوره‌ها و افسانه‌ها طبقه بندی کنند، امّا جالب است که بدانیم با گسترش علم و اطّلاع رسانی گسترده در دنیای امروزی، در می‌یابیم که در واقعی بودنِ آن‌ها هیچ شک و تردیدی نیست و چاره‌ای جز قبول و پذیرش آن‌ها نداریم.


یکی از این نمونه ها، موضوع «برّه و بزغاله آدم نما» است که چهره آن‌ها شبیه به صورت آدمی زاد بوده و تاریخ نگاران و راویان کهن از وقوع آن‌ها در آن ایام خبر‌ها داده اند.


آیا به راستی چنین چیز‌هایی اگر در تاریخ آمده باشند؛ واقعیّت دارد یا باید آن‌ها را در حوزه افسانه‌ها و دروغ‌های تاریخ نگاران طبقه بندی نمود؟


مولّف این مقاله در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ شمسی، دو مقاله علمی- تاریخیِ ویژه با رویکرد «موتاسیون»، جهش‌ها و اختلالات ژنتیکی با عنوان: «موتاسیون در تاریخ» [۱]در یکی از مجلات علمی – فنی نوشت که مصداق عینی و موضوع اصلی این گفتار و جُستار است.


در آن مقاله به طور ضمنی به «برّه آدم نما» در کنار دیگر اختلالات و موتاسیون‌های گزارش شده در تاریخ، اشاره و آورد شد:

برّه آدم نما در سال ۶۰۲ ق. (حدود ۱۲۰۵ میلادی)


«ابن اَثیر»، تاریخ نگار پرآوازه مسلمان، متوفّای ۶۳۰ قمری در کتاب «الکامل فی التّاریخ» خود در ضمن حوادث سال ۶۰۲ ق. نوشته است: «و فی‌ها حمل الی ازبک خروف وجهه صورة آدمی و بدنه بدن خروف و کان هذا من العجایب» [۲](در سال ۶۰۲ هجری، بَرّه‌ای را به «اُزبَک» [۳](ر برخی نُسخه‌ها اِربِل) [۴]آوردند که صورتش، صورت آدمی زاد و بدنش، بدن برّه بود و این امر از شگفتی‌ها محسوب می‌شود!)


بزغاله آدم نما (بین سال‌های ۳۳۱ تا ۳۳۴ ق.) (حدود ۹۴۲ تا ۹۴۵ میلادی)


در مقاله دیگری با عنوان: «غلط طبیعت یا اختلال ژنتیکی» [۵]برگرفته از کتاب وزین «آثار الباقیه» اثر دانشمند شهیر ایرانی «ابوریحان بیرونی» (متوفّای اوایل قرن پنجم هجری) باز به طور ضمنی به «بزغاله آدم نما» اشاره نموده و نوشتم: «... و ما ذکر انه: حمل الی توزون ایّام امارته، جدی میّت وجهه مدوّر کوجه الانسان، و کفاه [۶]کفکیه و اسنانه کاسنانه ...» [۷](.. و نیز در همین کتاب (مقصود کتاب ثابت بن قُرَّه [۸]بوده که در زمینه تواریخ [۹]نگاشته است) ذکر کرده که در ایام اِمارت و حکمرانی «توزون» [۱۰]، بزغاله‌ای مُرده که صورت آن دایره‌ای شکل و شبیه انسان بود؛ برایش آوردند که دو فَک و دندان‌های آن، همانند دو فَک و دندان‌های آدمی زاد بود ...!)


توزون متوّفای ۳۵۵ ق. امیر الامرای ترکِ بغداد در سال‌های ۳۳۱ تا ۳۳۴ ق. بوده، پس این اتّفاق ژنتیکی در همین سه، چهار سال مذکور در قرن چهارم و در محدوده «عراق عرب» رخ داده است و نسبت به اتّفاقی که در سال ۶۰۲ ق؛ و اوایل قرن هفتم طبق روایت ابن اَثیر، رخ داده، قدیمی‌تر است الا آن که در زمان توزون «بزغاله آدم نما» و در اوایل قرن هفتم «برّه آدم نما» در صفحاتِ تاریخ، روایت و ثبت شده است.


مواردی که ذکر شد از وجود برّه و بزغاله آدم نما در قرون و ادوار گذشته روایت کرده بود. آیا در دنیای امروزی و معاصر ما نیز چنین اتّفاقاتی رخ داده یا این‌ها مُشتی دروغ و افسانه‌های تاریخ است؟ آیا باید نکات شگفت انگیز و اعجاب آور تاریخی مانند این نمونه‌ها را به سرعت رد کنیم؟


برای پاسخ به این سوالات یا حداقل نزدیک شدن به این حقیقت به مطالب و قرائنی که در پی می‌آید توجّه نمایید!

برّه آدم نما در سال ۱۳۸۴ شمسی (۲۰۰۵ میلادی)


در خبرگزاری «ایرنا» در سال ۱۳۸۴ شمسی خبر عجیبی انتشار یافت که ظاهرًا آن خبر چنان بازتاب جهانی پیدا نکرد:
مسئول اداره دامپزشکی «بروجرد»، خبر شگفت انگیزی را اعلام کرد: برّه‌ای با چهره‌ای انسان نما از شکم گوسفندی در حین کشتار در این شهرستان خارج شد!

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما

محمّدرضا جبّاری در گفتگو با ایرنا افزود: این برّه که در حین کشتار در کشتارگاه صنعتی بروجرد مشاهده شده است، فاقد پوزه بوده و از نظر ترتیب قرار گرفتن گوش و چشم‌ها همانند انسان می‌باشد.


وی تصریح کرد: این گونه پدیده‌های نادر به دلایلی از جمله جهش ژنتیکی، هم‌خون بودن، خوردن علف‌های سمّی در هنگام تشکیل نطفه و همچنین تزریق دارو‌های شیمیایی ایجاد می‌شوند.


جبّاری اضافه کرد: طی سال‌های گذشته نیز حدود پنج مورد تولّد حیوانات اهلی به صورت استثنایی و غیر طبیعی از جمله تولّد گوساله دوسر، تولّد گوساله هشت پا و همچنین چسبیده بودن دو گوساله از ناحیه سر در بروجرد مشاهده شده است!


بزغاله آدم نما در سال ۲۰۰۹ میلادی


ظاهراً حدود چهار سال بعد شبیه اتّفاقی که در بروجرد به وقوع پیوست این بار در «زیمبابوه» (کشوری در جنوب آفریقا) نیز رخ داد. در سایت روزنامه قدیمی انگلیسی «دیلی تلگراف» در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی خبر عجیبی منتشر شد که همراه با تصاویر بود و آن تولّد «بز انسان نما» در زیمبابوه بود. [۱۱]روزنامه «گاردین زیمباوه» نیز در این باره نوشت: سر این حیوان شبیه یک کودک زشت بوده و گردن یک انسان را دارد، امّا بدنش شبیه بز بوده است. این موجود چند ساعت پس از تولّد جان باخت. ساکنان روستای «غویرو» (Gweru) (روستای محلّ تولّد بزغاله آدم نما) در این باره گفتند: این موجود به قدری زشت و بد قیافه بوده که سگ‌ها می‌ترسیدند به آن نزدیک شوند!


اهالی روستا، جسد این بزغاله را به آتش کشیدند، چون می‌ترسیدند که این موجود، مخلوقی شیطانی باشد. مالک بزی که بزغاله معیوب را به‌دنیا آورده است در این باره به پلیس گفت: این اوّل باری است که بزش چنین موجودی را به دنیا آورده است. این مرد ۱۵ بز دارد که اغلب آن‌ها از همین حیوان متولّد شده‌اند.

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما



- برّه آدم نما در سال ۲۰۱۰ میلادی


مجدّداً در دیلی تلگراف به تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰ خبر جنجالی «گوسفند آدم نما» در شهر «ازمیر» ترکیه به همراه تصاویر گزارش شد که اعجاب همگان را برانگیخت. [۱۲]

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما

گوسفند در یکی از روستا‌های «ازمیر» به دنیا آمد، اما زنده نماند. نکته جالب در تولد این برّه مُرده آن است که این حیوان، صورت انسان دارد و باعث شد تا دامپزشکی که مسئولیّت به دنیا آوردن آن را داشته باشد به شدّت شوک شود!

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما



«ِارهان اِلی بول» (Erhan Elibol) دامپزشک، در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی ترکیه، خاطرنشان کرد: من برای زنده نگه داشتن مادر مجبور به عمل شدم. من پیش از این گوساله دو سر و چهار چشم و حتّی پنج پا هم دیده بودم، اما تولّد این برّه با سر انسان بسیار غیر‌قابل باور است!

راستی آزمایی تاریخ در جانوران آدم نما


فرماندار استان «ازمیر» نیز اضافه کرد: تولد این برّه مُرده با سر انسان بسیار دلهره‌آور و ترسناک است. تا به حال چنین چیزی را ندیده بودم، انگار که سر انسان روی بدن بره‌ای باشد!


نکته ها


۱- روایت «ابن اَثیر» به «خَروف» (برّه نَر) اشاره دارد مانند: واقعه «ترکیه» و» بروجرد» در روزگار ما، روایت ابوریحان به «جَدی» (بزغاله) اشاره می‌کند؛ مانند: اتّفاق «زیمبابوه».
۲- در روایت ابن اثیر، مُرده بودن حیوان اشاره نشده، ولی در روایت ابوریحان اشاره شده است همانند موضوع زیمبابوه و ترکیه و اصولاً اختلالات شدید ژنتیکی و موارد این چنینی، معمولا چه در انسان و چه در حیوان با مُرده زایی و مرگ زودرس ارتباط دارند.
۳- با توجّه به تکراری بودن این موضوع، وقوع و روایت آن در صفحات تاریخ، این موضوع جدید و بی سابقه به نظر نمی‌رسد.
۴- با توجّه به تکرار این موضوع در عصر حاضر و وجود تصاویر و ویدیو‌های مرتبط، روایت‌های تاریخ نگاران به واقعیت نزدیک است و قرائنی در اثبات آن‌ها داریم و نمی‌توان سخنان آن‌ها را بی پایه و اساس یا افسانه و دروغ نامید.
۵- علاوه بر موارد فوق به هیچ وجه نباید هوشمندی و آزاد اندیشی تاریخ نگاران را در نقل این نوع روایات عجیب در این حوزه نادیده گرفت که به فهم بیشتر ما در این مقولات و شناخت پیشینه این وقایع، کمک فراوانی نموده است.
۶- بروز چنین اختلالات ژنتیکی در دو حیوان گوسفند و بز به طور ظاهری مُحرز است و در دیگر حیوانات نیز باید بررسی شود و با بروز آن در زیمبابوه، وقوع آن صرفاً در مناطق خاورمیانه چون: عراق، ترکیه و ایران نفی می‌شود.
۷- لازم به ذکر است بر خلاف تصوّر عوام، امکان اختلاط اسپرم انسان و حیوان به طور کل در این گونه قضایا مردود و غیر قابل پذیرش است.

پی نوشت


[۱]ماهنامه علمی - فنی «دانشمند»، مرداد ماه ۱۳۸۹ ش. شماره ۵۶۲، ص ۶۳.
[۲]الجزری، ابن اثیر (م. ۶۳۰ ق.)، الکامل فی التّاریخ، چاپ بیروت – لبنان، ج ۱۲، ص ۱۰۵.
[۳]نام اقوام ترک تبار آسیای میانه است که منطقه جنوب قرقیزستان و شمال و شرق تاجیکستان را تشکیل می‌دهند که الان بیشتر در کشور ازبکستان امروزی سکنی دارند.
[۴]اربل همان شهر اربیل امروزی در عراق است که در ۸۰ کیلومتری شرق شهر موصل واقع شده است. در قرن ششم هجری ترکان بر آن استیلا داشتند. اگر اربل صحیح باشد این اتّفاق در این منطقه از عراق رخ داده است ....
[۵]ماهنامه علمی - فنی دانشمند، اردیبهشت ماه ۱۳۹۰، شماره: ۵۷۱، ص ۷۰.
[۶]اینجا کلمه «کفاه» درست نیست، چون به معنای «دو کف دست» است در حالی بعد از آن کلمه «کفکیه» آمده است که به دو فک اشاره دارد و، چون بحث از صورت است پس «فک» صحیح است نه کف دست، پس اشتباه از نسخه نویسان بوده و اصل آن «فکاه» است.
[۷]بیرونی، ابوریحان محمد بن احمد (تولد ۴۴۰ ق.)، آثار الباقیة عن القرون الخالیة، میراث مکتوب، تهران، چاپ اول، ۱۴۲۲ ق. ص ۸۹.
[۸]طبیب، تاریخ نگار و ادیب معروف که ظاهراً مذهب «صابئی» داشته و وفات او در سال ۳۶۵ ق. بوده است.
[۹]کتابی از ثابت در حوزه تاریخ بوده به نام «التّاریخ» که متاسّفانه اکنون در دست ما نیست و ابوریحان در قرن چهارم یا پنجم به آن دسترسی داشته است. این کتاب درباره تاریخ خلفا بوده و، چون ثابت یک طبیب بوده در آن به انسان‌های عجیب الخلقه و دیگر وقایع شگفت انگیز نیز پرداخته است. این کتاب با حوادث سال ۳۶۳ ق. به پایان رسیده است و ثابت دو سال بعد از آن از دنیا رفته است.
[۱۰]ابراهیم بن احمدبن محمّد الطّبری (م. ۳۵۵ ق.) معروف به: «توزون» از امرای ترک بود که خلیفه «المتّقی» را از خلافت عزل و المکتفی را به خلافت رساند.
[۱۱]http://www.dailytelegraph.com.au/news/weird/bizarre-creature-born- with-features-of-man-and-goat/story-e۶frev۲۰-۱۲۲۵۷۸۰۳۵۱۸۱۳
[۱۲]http://www.dailytelegraph.com.au/sheep-gives-birth-to-human-faced-lamb/story-e۶freuy۹-۱۲۲۵۸۱۹۰۷۱۳۵۷

نویسنده و محقّق: دکتر سید مرتضی میرسراجی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
8
2
لازم به ذکر است بر خلاف تصوّر عوام، امکان اختلاط اسپرم انسان و حیوان به طور کل در این گونه قضایا مردود و غیر قابل پذیرش است...
شک نکنید که دراینخصوص علم در اشتباه محض است و حتماً یک روز به این اشتباه خود پی می برند و اگر چنین چیزی وجود نداشت دین اسلام با این شدت و قاطعیت با اختلاط انسان و حیوان ها مخالفت نمی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
امکان ندارد
منتقد
| |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
اسلام حرام کرده است معنایش اصلا این نیست که امکان دارد بچه ای متولد بشود .
دکتر ج
|
Germany
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
15
2
متاسفانه اینها از امتزاجهای حیوانهای آدم نما با حیوانات حاصل میشود. عملی که در اسلام بسیار نکوهیده است. تعجبش مال چیست؟ تعجب آن عمل شنیع دارد که ریشه در تاخیر ازدواج و .... دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
طبق دلیل باید بگین
منتقد
| |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
در اسلام هیچ اشاره ای نشده که اینچنین چیزی امکان داشته باشد یا اینکه اگر چینین چیزی متولد شد چه حکمی دارد .
علم جدید هم می گوید محال است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
2
8
اين ها اختلالات ژنتیکیه ربطی به ازدواج انسان و حیوان ندارد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
1
موضوع خوبیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
1
1
خیلی ترسناکه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
آیا این شبیه آدم شدن در گوسفند و بزه فقط یا جانوران دیگه هم هست؟
معلم تاریخ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
به نکته در خور تاملی اشاره شده
جویباری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
سلام و عرض ادب
خیلی عجیب بود
ممنونم از زحمات شما
سید
|
Germany
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
0
دکتر جان این مقاله در منتفی کردن موضوع اختلاط اسپرم انسانی و حیوانی کمک بسیار مفید هست . در شماره ها در لینک های پانوشت تبدیل شدن خوب بود شماره ها به فرمت اصلی باقی میماند که باعث این اختلال نمیشد
مبینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
1
من حامله بودم با این عکس ها بچه ام سقط شد
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
0
1
تابی جون جالب بود ولی هدفت چیه از این مطالب
علا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
2
0
سوژه هاتون حرف نداره
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
جالبه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
0
0
ترسناک
وحیدحاتمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
0
0
مثل همیشه مرموز و علمی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار