داروی تاریخ مصرف گذشته تبدیل به سَم می‌شود
کد خبر: ۲۰۹۷۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 April 22    -    ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: داروهای ناصر خسرو می‌تواند داروهای تاریخ گذشته باشد که اینها را به بیماران می‌فروشند و وقتی تاریخ دارو می‌گذرد تبدیل به سم می‌شود.
 «سید حیدر محمدی» مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در واکنش به فروش انسولین‌های خارجی و داخلی در بازار ناصر خسرو، بیان کرد: قیمت انسولین در بازار حدودا یک درصد قیمت واقعی آن در دنیا است، انسولین با قیمت واقعی در دنیا حدود ۵ الی ۶ یورو است که حدود ۱۸۰ هزار تومان برای ما می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه‌های دیگر حدود ۲۰۰ هزار تومان تمام می‌شود.
 
وی ادامه داد: انسولین وقتی به کشور می‌رسد، با ارز حمایتی در داروخانه‌ها به دست بیمار می‌رسد که حدود ۳۰ هزار تومان خواهد بود و بعد پوشش حمایتی ۹۰ درصد بیمه‌ای هم به آن اضافه می‌شود و باز از هزینه‌ی آن کم می‌شود.
 
محمدی افزود: اینها در حالی است که قیمت واقعی انسولین در دنیا ۲۰۰ هزار تومان است و یک بسته‌ی ۵ تایی آن یک میلیون تومان می‌شود.
وی گفت: افراد در ناصرخسرو این انسولین‌ها را به شکل آزاد وارد کشور نکردند، احتمالا از داروخانه‌ها به شکل‌های مختلف گرفتند، اما در هر حال داروهایی که در بازار به فروش می‌رسد، را اصلا داروهای سالمی نمی‌دانم، چون اصلا مشخص نیست، این داروها به چه صورت نگهداری شده است.
 
محمدی در رابطه با فروش انسولین‌های ایرانی در ناصرخسرو، بیان کرد: دلال‌ها از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند، به طور مثال بیماری که هر ماه ۷ سهمیه انسولین داشته و فوت می‌کند، اطرافیانش انسولین‌هایی که در خانه جمع شده را می‌فروشند و یا جایی که هر انسولین را ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان می‌فروشد، حال به قیمت ۶۰ هزار تومان آن را به دلال می‌دهد و دلال هم آن را ۱۰۰ هزار تومان می‌فروشد.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود کمبود انسولین، سامانه‌ی تیتک امکان جلوگیری از این نابسامانی‌ها را دارد؟ افزود: البته اکنون کمبودی در رابطه با انسولین در کشور نداریم، قبلا واردات انسولین ما به ماهی یک میلیون و 800 دز رسیده بود، اما الان بین سه میلیون الی چهار میلیون دز در ماه رسیده است و تقریبا سهمیه‌ انسولین بیش از دو برابر افزایش داشته است.
 
محمدی خاطرنشان کرد: البته مصرف هم زیاد شده، یعنی مردم انسولین در خانه جمع می‌کنند و همچنین خیلی از بیماران از ویال به سمت استفاده از قلم رفته‌اند و الان ۸۵ درصد بیماران قلم مصرف می‌کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه سامانه تیتک پلیس نیست و فقط همه این مسائل را ثبت می‌کند، بیان کرد: به طور مثال وقتی یک داروخانه هزار انسولین تحویل گرفته است، باید همین تعداد را به بیمار تحویل دهد، ولی اگر ما متوجه شویم که این انسولین‌ها را به بیمار تحویل نداده، دیگر به او سهمیه نمی‌دهیم و اگر این موضوع تا دفعه‌ی سوم هم اتفاق بیفتد، آن را به تعزیرات معرفی می‌کنیم.
 
محمدی در رابطه با خطر خرید دارو و انسولین از بازار سیاه، بیان کرد: اینها می‌تواند داروهای تاریخ گذشته باشد که به بیماران می‌فروشند، چون وقتی تاریخ دارو می‌گذرد تبدیل به سم می‌شود، گاهی وقت‌ها اگر نور به دارو بخورد، دارو را به سم تبدیل می‌کند.
 
 
وی افزود: هر تغییری در شرایط نگهداری دارو، می‌تواند دارو را از حالت استاندارد خارج کند و آن را به یک ماده کشنده تبدیل کند، بنابراین وقتی از بازار سیاه دارو تهیه می‌شود امکان این که تاثیرگذار نباشد و عارضه‌ی شدید ایجاد کند، بسیار بالا است.
 
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
madman
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
1
دارو همیشه سمه چه با تاریخ چه تاریخ گذشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار