ام‌اس؛ یک عارضه با هزار و یک افسانه
کد خبر: ۲۰۵۴۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2021 March 04    -    ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
باور‌های غلط رایج درباره ام‌اس؛ علائم مشابه تب یونجه با کووید ۱۹، جلوگیری از مرگ زوردس با مصرف میوه و سبزی و خطرات بلع همزمان برخی دارو‌ها و نوشیدنی‌ها. در واقع بیشتر افراد مبتلا به ام‌اس اولین علائم خود را در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی تجربه می‌کنند؛ هرچند شاید این بیماری در هر سنی ظاهر شود، ابتلا به ام‌اس پس از ۵۰ سالگی نسبتاً نادر است.

ام‌اس؛ یک عارضه با هزار و یک افسانه

ام‌اس؛ یک عارضه با هزار و یک افسانه«تابناک باتو» ـ به مناسبت آغاز ماه مارس، ماه آگاهی از بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام‌اس، به افسانه‌ها و باورهای غلطی می‌پردازیم که این بیماری نیز از گزند آنها در امان نمانده است.

به گزارش مدیکال‌نیوز تودی، مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن است که مغز و نخاع را درگیر می‌کند. یک بیماری مادام‌العمر که باعث ناتوانی‌های عصبی و طیف وسیعی از علائم می‌شود.

برخی افسانه‌ها و باورهای غلط رایج در مورد ام‌اس؛

فقط افراد مسن به ام‌اس مبتلا می‌شوند

در واقع بیشتر افراد مبتلا به ام‌اس اولین علائم خود را در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی تجربه می‌کنند؛ هرچند شاید این بیماری در هر سنی ظاهر شود، ابتلا به ام‌اس پس از ۵۰ سالگی نسبتاً نادر است.

ام‌اس؛ یک عارضه با هزار و یک افسانه

افراد مبتلا به ام‌اس نباید ورزش کنند

این خلاف واقع است چون ورزش می‌تواند به کاهش علائم کمک کند و تعادل و قدرت را بهبود بخشد. ورزش باید به عنوان راهی ایمن و موثر برای توانبخشی در بیماران ام‌اس در نظر گرفته شود. شواهد موجود نشان می‌دهد که یک برنامه ورزشی تحت نظارت پزشک می‌تواند تناسب اندام، عملکرد و کیفیت زندگی و همچنین اختلالات قابل اصلاح را در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بهبود بخشد.

در صورت علائم جزئی، نیازی به درمان نیست

در حال حاضر متخصصان می‌گویند حتی اگر علائم ام‌اس نسبتاً جزئی باشد، درمان مهم است. در مراحل اولیه بیماری، علائم آن ممکن است مشکلات زیادی ایجاد نکند، اما درمان زودرس و پیگیری طولانی‌مدت می‌تواند پیشرفت بیماری را کُند کند.

افراد مبتلا به ام‌اس نباید باردار شوند

افسانه رایج دیگر این است که ام‌اس می‌تواند تلاش برای باردار شدن را مختل کند. متخصصان مغز و اعصاب بریتانیا معتقدند ابتلا به ام‌اس بر باروری یا خطر سقط جنین تأثیر نمی‌گذارد، و بارداری خطر ناتوانی طولانی‌مدت ناشی از ام‌اس را افزایش نمی‌دهد. ولی افراد مبتلا به ام‌اس نباید درمان دارویی بیماری را در صورت تمایل به بارداری به تعویق بیندازند.

من بیماری ام‌اس دارم، پس فرزندانم نیز مبتلا می‌شوند

در حالی که یک مولفه ژنتیکی در ام‌اس وجود دارد، این بیماری مستقیم از والدین به کودک منتقل نمی‌شود. مطالعات نشان داده است که اگر یک دوقلوی همسان به ام‌اس مبتلا شود، ۴۰ درصد احتمال دارد که دوقلوی دیگر نیز به این بیماری مبتلا شود. در دوقلوهای غیرهمسان، این خطر ۳ تا ۵ درصد است. این نشان می‌دهد که هرچند ژن‌ها در این امر دخیل هستند، این تمام ماجرا نیست.

مبتلایان به ام‌اس باید از اضطراب دوری کنند

درست است که وقایع استرس‌زای زندگی می‌تواند علائم ام‌اس را برای برخی افراد بدتر کند؛ همچنین درست است که افراد مبتلا به ام‌اس بیشتر دچار اضطراب می‌شوند، اما متخصصان تاکید دارند که از استرس نمی‌توان و نباید به طور کامل اجتناب کرد. چالش این است که یاد بگیریم از شدت آن بکاهیم. علاوه بر این هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استرس باعث بروز ام‌اس می‌شود.

ام‌اس؛ یک عارضه با هزار و یک افسانه

ام‌اس همیشه کشنده است

هرچندبیماری ام‌اس یک بیماری مادام‌العمر است، کشنده نیست. خوشبختانه بخشی از کنترل بیماری که به عهده‌ شماست، در کنار پیشرفت‌‌هایی که در درمان این بیماری صورت گرفته، می‌‌تواند زندگی رضایت‌‌بخش‌‌تری به شما بدهد.

علائم تب یونجه را با کووید ۱۹ اشتباه نگیرید

در حالی که فصل گرده‌افشانی گیاهان به طور معمول تا پایان ماه مارس آغاز نمی‌شود، عوامل مختلفی می‌توانند باعث شروع زودرس آن گردند؛ عواملی مانند تغییرات آب و هوایی.

به گزارش نشریه بریتانیایی سان، متخصصان می‌گویند کسانی که به گرده آلرژی دارند، با علائم تب یونجه کاملاً آشنا هستند. اما برای کسانی که برای اولین بار تب یونجه را تجربه می‌کنند، علائم عبارتند از: آبریزش یا انسداد بینی، عطسه و سرفه، خارش یا آبریزش چشم. تب یونجه عبارت‌ است‌ از یک‌ واکنش‌ حساسیتی به‌ مواد حساسیت‌‌زای موجود در هوا که‌ چشم‌‌ها، بینی‌، سینوس‌ها، گلو و لوله‌‌های‌ برونش موجود در ریه‌ها را گرفتار می‌‌کند و بیشتر در فصل بهار و تابستان رخ می‌دهد.

در این میان سه علامت اصلی کووید−۱۹ عبارتند از: تب، سرفه مداوم و از دست دادن حس بویایی و چشایی. علائمی که می‌توان برخی از آنها از جمله سرفه یا تغییر حس بویایی را در مبتلایان به تب یونجه نیز دید.

برای شناسایی تفاوت بین تب یونجه و کووید−۱۹ باید بدانید که اگر مخاط بینی شما شفاف، نازک و آبکی باشد، احتمال دارد به تب یونجه دچار شده باشید. تب یونجه با این که نام "تب" را به همراه دارد، ولی همراه با تب نیست و بثورات پوستی دیده شده در مبتلایان به کرونا، در این عارضه دیده نمی‌شود. با این حال گاهی اوقات پوست در تماس مستقیم ماده حساسیت‌زا می‌تواند تحریک شود. در ضمن تب یونجه به هیچ وجه مسری نیست.

طبق اعلام بنیاد آلرژی بریتانیا، یکی از بهترین راه‌های مقابله با تب یونجه ماندن در خانه است.

اما اگر بیرون بروید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای تسکین این علائم انجام دهید.

موهای خود را ببندید و بیرون از خانه كلاه بپوشید تا ذرات گرده در موهای شما گیر نكند. از عینک آفتابی که به درستی چشم را بپوشاند، استفاده كنید.

هیدراته باشید و مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید.

شب قبل از خواب دوش بگیرید تا گرده‌ها از روی موها و پوست شما پاک شود.

برای جلوگیری از ورود گرده به خانه، پنجره‌ها و درها را ببندید و به طور دائم خانه را با جاروبرقی پاک کنید تا ذرات گرده از بین برود.

لباس‌های شسته‌شده خود را به جای فضای باز، در داخل خانه خشک کنید تا از چسبیدن ذرات گرده بر روی لباس جلوگیری شود.

حیوانات خانگی می‌توانند ذرات گرده را با خود حمل کنند. آنها را از اتاقی که می‌خوابید دور نگه دارید.

قرص‌ها و کپسول‌های آنتی‌هیستامین می‌توانند بیشتر علائم تب یونجه از جمله عطسه، خارش، آبریزش چشم، تحریک پوستی و ... را تسکین دهند.

واکسینیوم
ماه ژوئیه زمان استفاده از واکسینیوم در آلمان است. این میوه سرشار از ویتامین‌های گوناگون است و مانع بروز التهاب و عفونت در بدن می‌شود. گفته می‌شود یونانیان و رومی‌ها در گذشته‌های دور از این میوه برای جلوگیری از دردهای روده استفاده می‌کردند. واکسینیوم به رغم شباهت‌هایش با میوه
واکسینیوم ماه ژوئیه زمان استفاده از واکسینیوم در آلمان است. این میوه سرشار از ویتامین‌های گوناگون است و مانع بروز التهاب و عفونت در بدن می‌شود. گفته می‌شود یونانیان و رومی‌ها در گذشته‌های دور از این میوه برای جلوگیری از دردهای روده استفاده می‌کردند. واکسینیوم به رغم شباهت‌هایش با میوه "آچای" کالری زیادی ندارد و چرب نیست. از واکسینیوم برای جوان نگاه داشتن پوست هم استفاده می‌شود.
آوکادو
آوکادو یکی از چرب‌ترین میوه‌ها در جهان است. با این حال آوکادو جزو غذاهای چاق‌کننده محسوب نمی‌شود، زیرا چربی این میوه غیراشباع و با ارزش است و به همین دلیل نیز مصرف آن اثری مثبت بر سطح کلسترول و سیستم قلبی-عروقی بدن می‌گذارد. آوکادو دارای ویتامین‌های فراوانی است که سبب تقویت پوست، موی بدن، سیستم ایمنی و اعصاب
آوکادو آوکادو یکی از چرب‌ترین میوه‌ها در جهان است. با این حال آوکادو جزو غذاهای چاق‌کننده محسوب نمی‌شود، زیرا چربی این میوه غیراشباع و با ارزش است و به همین دلیل نیز مصرف آن اثری مثبت بر سطح کلسترول و سیستم قلبی-عروقی بدن می‌گذارد. آوکادو دارای ویتامین‌های فراوانی است که سبب تقویت پوست، موی بدن، سیستم ایمنی و اعصاب
زنجبیل
زنجبیل یا زنجفیل یا شنگویر گیاهی دارویی برای شفای بیماری‌های دستگاه گوارش است. با مصرف زنجبیل جریان خون در روده راحت‌تر انجام می‌شود و التهاب‌های روده التیام می‌یابند. زنجبیل از زمان‌های دور در طب سنتی چین نقش مهمی ایفا کرده و در ایران باستان نیز با نام
زنجبیل زنجبیل یا زنجفیل یا شنگویر گیاهی دارویی برای شفای بیماری‌های دستگاه گوارش است. با مصرف زنجبیل جریان خون در روده راحت‌تر انجام می‌شود و التهاب‌های روده التیام می‌یابند. زنجبیل از زمان‌های دور در طب سنتی چین نقش مهمی ایفا کرده و در ایران باستان نیز با نام "ژنگویر" کاربرد داشته است.
دیوخار
دیوخار که آن‌را سفیدخار یا خفچه نیز می‌نامند، گیاهی است پرخار از خانواده بادمجانیان. دیوخار انواع وحشی و تزئینی گوناگونی دارد با خاصیت‌های متعدد دارویی. میوه‌های این درختچه را سالم‌ترین میوه‌های جهان می‌نامند. گفته می‌شود که از جمله خواص این میوه تقویت سیستم ایمنی، قلب و کمک به کاهش فشار خون در بدن است. دیوخار در ایران از جمله در مناطقی چون ارومیه، جاده سنتو و جیران سفلی رشد می‌کند.
دیوخار دیوخار که آن‌را سفیدخار یا خفچه نیز می‌نامند، گیاهی است پرخار از خانواده بادمجانیان. دیوخار انواع وحشی و تزئینی گوناگونی دارد با خاصیت‌های متعدد دارویی. میوه‌های این درختچه را سالم‌ترین میوه‌های جهان می‌نامند. گفته می‌شود که از جمله خواص این میوه تقویت سیستم ایمنی، قلب و کمک به کاهش فشار خون در بدن است. دیوخار در ایران از جمله در مناطقی چون ارومیه، جاده سنتو و جیران سفلی رشد می‌کند.
بادام
صرف چند بادام در روز سبب تندرستی بیشتر بدن می‌شود. خوردن بادام از گرسنگی شدید جلوگیری می‌کند، تاثیر مثبتی بر قلب می‌گذارد و از بروز بیماری دیابت نوع دوم و آلزایمر جلوگیری می‌کند. چربی موجود در بادام چون چربی آوکادو از نوع خوب چربی است و بالارفتن سطح آن در خون نگران‌کننده نیست.
بادام صرف چند بادام در روز سبب تندرستی بیشتر بدن می‌شود. خوردن بادام از گرسنگی شدید جلوگیری می‌کند، تاثیر مثبتی بر قلب می‌گذارد و از بروز بیماری دیابت نوع دوم و آلزایمر جلوگیری می‌کند. چربی موجود در بادام چون چربی آوکادو از نوع خوب چربی است و بالارفتن سطح آن در خون نگران‌کننده نیست.
کلم کالی
کلم کالی نوعی سبزیِ برگی است که در آمریکا بسیار مشهور شده و به آرامی جای خود را در اروپا نیز باز کرده است. کلم کالی سرشار از ویتامین‌های مختلف است. مصرف ۱۰۰ گرم از این سبزی نیاز روزانه ویتامین C در بدن را تامین می‌کند. این سبزی همچنین دارای منابع سرشار ویتامین A و مواد معدنی چون آهن و کلسیم است.
کلم کالی کلم کالی نوعی سبزیِ برگی است که در آمریکا بسیار مشهور شده و به آرامی جای خود را در اروپا نیز باز کرده است. کلم کالی سرشار از ویتامین‌های مختلف است. مصرف ۱۰۰ گرم از این سبزی نیاز روزانه ویتامین C در بدن را تامین می‌کند. این سبزی همچنین دارای منابع سرشار ویتامین A و مواد معدنی چون آهن و کلسیم است.
زردچوبه
زَردچوبه یا زَرچوبه هزاران سال است به عنوان گیاه و ادویه‌ای بسیار مهم در هند شناخته شده و هندیان این گیاه مقدس را تقریبا در هرغذایی می‌ریزند، زیرا زردچوبه هم غذا را خوشمزه می‌کند و هم فرایند هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و زردچوبه بخش اصلی ادویه معروف به
زردچوبه زَردچوبه یا زَرچوبه هزاران سال است به عنوان گیاه و ادویه‌ای بسیار مهم در هند شناخته شده و هندیان این گیاه مقدس را تقریبا در هرغذایی می‌ریزند، زیرا زردچوبه هم غذا را خوشمزه می‌کند و هم فرایند هضم غذا را آسان‌تر می‌کند. رویشگاه اصلی این گیاه هند است و زردچوبه بخش اصلی ادویه معروف به "کاری" را تشکیل می‌دهد. زردچوبه سبب کاهش کلسترول خون می‌شود و از التهاب‌ها و عفونت‌های بدن جلوگیری می‌کند.
تخم چیا
چیا گیاهی است یک‌ساله از خانواده نعناعیان. گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد، تخم‌های کوچک چیا به خاطر ذخیره بالای پروتئین و اسیدهای چربِ امگا -۳ و امگا -۶ مشهور هستند. گفته می‌شود که اقوام مایا و آزتک در آمریکای جنوبی از ۵ هزار سال پیش تاکنون خواص تخم چیا را می‌شناخته‌اند. تخم چیا مزه خاصی ندارد.
تخم چیا چیا گیاهی است یک‌ساله از خانواده نعناعیان. گرچه خود گیاه کاربرد تزئینی هم دارد، تخم‌های کوچک چیا به خاطر ذخیره بالای پروتئین و اسیدهای چربِ امگا -۳ و امگا -۶ مشهور هستند. گفته می‌شود که اقوام مایا و آزتک در آمریکای جنوبی از ۵ هزار سال پیش تاکنون خواص تخم چیا را می‌شناخته‌اند. تخم چیا مزه خاصی ندارد.
آچای
آچای یکی از انواع میوه‌های تیره‌‌ای به نام سته است. این میوه به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده، زیرا آن گونه که می‌گویند مصرف این میوه سبب لاغری می‌شود. همچنین گفته می‌شود که آچای به خاطر داشتن منابع غنی آنتی اکسیدان از بروز چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. بی‌سبب نیست که بسیاری از ورزشکاران با خوردن آچای در پی قدرت بیشترند.
آچای آچای یکی از انواع میوه‌های تیره‌‌ای به نام سته است. این میوه به تدریج جای خود را در سراسر جهان باز کرده، زیرا آن گونه که می‌گویند مصرف این میوه سبب لاغری می‌شود. همچنین گفته می‌شود که آچای به خاطر داشتن منابع غنی آنتی اکسیدان از بروز چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. بی‌سبب نیست که بسیاری از ورزشکاران با خوردن آچای در پی قدرت بیشترند.
کوینو-آ
کوینو-آ گیاهی است که در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن شبیه برنج است. بومیان آمریکای جنوبی به آن
کوینو-آ کوینو-آ گیاهی است که در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن شبیه برنج است. بومیان آمریکای جنوبی به آن "دانه اینکا" یا برنج پرو می‌گویند. کوینو-آ به عنوان یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین در سراسر جهان شناخته شده است. دانه‌های کوچک کوینو-آ حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و آنتی اکسیدان‌های ضدبیماری‌ها هستند. آن‌ها همچنین فاقد گلوتن هستند و غنی از مواد معدنی.

جلوگیری از مرگ زوردس با مصرف روزانه ۵ وعده میوه و سبزی

محققان می‌گویند یک رژیم غذایی حاوی ۵ وعده میوه و سبزی در روز، می‌تواند سلامتی شما را بهبود بخشد و به شما کمک کند زندگی طولانی‌تری داشته باشید.

به گزارش Medicine Net، بر اساس تحقیقاتی که اول مارس در مجله "Circulation" از انجمن قلب آمریکا منتشر شده، رعایت این رژیم غذایی به شدت بر طول عمر تاثیر می‌گذارد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در طول ۳ دهه ارتباط بین رژیم غذایی و مرگ‌و‌میر را در بین بیش از ۱۰۰ هزار زن و مرد در ایالات متحده مطالعه کردند و نتیجه گرفتند که یک رژیم غذایی غنی از میوه‌ها و سبزیجات به کاهش خطر بیماری‌هایمزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان که از مهم‌ترین دلایل مرگ هستند، کمک می‌کند.

به عنوان مثال، در افرادی که روزانه ۵ وعده میوه و سبزی می‌خورند، ۱۳ درصد خطر مرگ ناشی از همه دلایل، ۱۲ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و ۱۰ درصد خطر مرگ ناشی از سرطان کمتر است. با وجود این، تأثیر همه میوه‌ها و سبزیجات یکسان نیست.

محققان دریافتند که مصرف غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کاهو و کلم پیچ، و همچنین میوه‌ها و سبزیجات بدون نشاسته و غنی از بتاکاروتن و ویتامین C مانند مرکبات، توت‌ها و هویج بیشترین ارتباط را با افزایش طول عمر دارد.

بر اساس این مطالعه، مصرف سبزیجات حاوی نشاسته مانند نخود، ذرت و سیب‌زمینی و همچنین انواع آب میوه با کاهش خطر مرگ زودرس ارتباطی ندارد.

بلع کدام داروها و نوشیدنی‌ها با هم خطرناک است؟

اگر یک سری داروهای خاص را مصرف می‌کنید، ممکن است مجبور شوید در انتخاب نوشیدنی‌ها برای بلع این داروها تجدید نظر کنید.

به گزارش Everyday Health، تداخل مواد غذایی و دارویی به این معناست که ترکیبی خاص در غذا باعث تغییر در متابولیسم دارو در بدن می‌شود و این روند می‌تواند دوز دریافتی از طریق بدن را افزایش یا کاهش دهد یا حتی خطرناک باشند. این را متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز می‌گویند.

بنابراین قبل از مصرف دارو از داروساز خود در مورد هر گونه تداخل غذایی سوال کنید.

استامینوفنو الکل: اگر استامینوفن را با الکل می‌بلعید، ممکن است در معرض خطر مسمومیت کبدی باشید. این خطر در میان کسانی که روزانه الکل و استامینوفن را مصرف می‌کنند، بسیار بیشتر است. اگر بیش از سه نوشیدنی الکلی در روز می‌نوشید، به خصوص از این ترکیب خودداری کنید.

برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها و لبنیات: برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را نباید در کنار شیر، ماست یا پنیر مصرف کرد. لبنیات به دارو متصل می‌شوند و در جذب آن در جریان خون اختلال ایجاد می‌کنند. سیپروفلوکساسین، لووفلوکساسین و تتراسایکلین را با لبنیات نخورید. از مصرف ماست یا بستنی حداقل دو ساعت قبل و شش ساعت پس از مصرف آنتی‌بیوتیک خودداری کنید.

مسدودکننده‌های کانال کلسیمو گریپ‌فروت: مسدودکننده‌های کانال کلسیم برای کاهش فشار خون استفاده می‌شود. برخی از این داروها از جمله فلودیپین و نیفدیپین با آب گریپ‌فروت تداخل دارند. این امر در مورد استاتین‌هایی که برای کلسترول بالا استفاده می‌شوند، مانند آتورواستاتین نیز صادق است. گریپ‌فروت حاوی ترکیبی است که یک آنزیم متابولیزه‌کننده این دارو به نام CYP3A4 را مهار می‌کند.

داروهای کم‌کاری تیروئید و هر نوع ماده غذایی: اگر مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستید، احتمالاً از لووتیروکسین استفاده می‌کنید. پس ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پس از مصرف این دارو در هنگام صبح از مصرف هر گونه مواد غذایی خودداری کنید.

وارفارینو کلم‌پیچ: وارفارین داروی رقیق‌کننده خون است. در این میان سبزیجاتی مانند کلم‌پیچ و کلم بروکلی حاوی ویتامین K هستند. مشکل این است که ویتامین K آنچه وارفارین سعی در انجام آن دارد را متوقف می‌کند. بدون عملکرد مناسب وارفارین، خطر لخته‌شدن خون در شما افزایش می‌یابد.


منبع: dw.com

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
0
1
همه این ها چرته
من خواهرم از 17 سالگی به ام اس مبتلا شد و هیچ سابقه ا هم نداشتیم و با انواع روش های درمانی هیچ بهبود حاصل نشد. انواع گیاه درمانی و....
این بیماری بسته به اینکه با چه شدتی در افراد بروز کنه علایم مختلفی داره. و حالت شدید آن قطعا کشنده است چون در نهایت با فلج کردن سیستم اعصاب مرکزی و تنفس همراه خواهد بود. خواهر بنده در 35 سالگی فوت نمود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار