ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی
کد خبر: ۱۹۹۸۹۱
تاریخ انتشار: 2020 December 30    -    ۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
زمستان چند روزی است که شروع شده و این روزها دغدغه خیلی از ما این است: چطور خانه های گرمتری داشته باشیم؟ اگر خانه مان را خیلی گرم کنیم قبض برق و گاز را چه کنیم؟ شاید اولین کاری که ما در خانه می کنیم چرخاندن شیر شوفاژ یا بیشتر کردن درجه بخاری باشد، اما این کارها تنها به مصرف بیشتر و حتی هدر رفتن انرژی می انجامند.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی«تابناک با تو» - زمستان چند روزی است که شروع شده و این روزها دغدغه خیلی از ما این است: چطور خانه های گرمتری داشته باشیم؟ اگر خانه مان را خیلی گرم کنیم قبض برق و گاز را چه کنیم؟ شاید اولین کاری که ما در خانه می کنیم چرخاندن شیر شوفاژ یا بیشتر کردن درجه بخاری باشد، اما این کارها تنها به مصرف بیشتر و حتی هدر رفتن انرژی می انجامند. آمارها می گویند مصرف سرانه نهایی انرژی ایران ۸۰% بالاتر از متوسط جهانی است و این یعنی منابع انرژی ما با سرعت زیادی رو به نیست شدن می روند. اما انرژی هم مثل آب، با راه حل های کوچک خانگی و توسط تک تک ما می تواند نجات پیدا کند و ذخیره شود. در این مطلب راه حل های ساده ای را یاد می گیریم که با استفاده از آن ها می توانیم خانه هایمان را گرم تر کنیم و هم کمتر از وسایل برقی و گرمایشی استفاده کنیم و هم در صورت استفاده، انرژی شان را هدر ندهیم.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

با موکت کردن می توانید سرمای کف خانه را (حداقل در بعضی از نقاط) کمتر کنید

۱. فرش و کفپوش را جایگزین سرامیک کنید

حتما شما هم حس کرده اید که خانه هایی که کف سرامیکی دارند معمولا بیشتر احساس سرما می دهند. حتی در یک خانه، نقاطی که سرامیک لخت است در فصل سرما خیلی سردتر از نقاطی است که با موکت یا انواع فرش پوشیده شده است. با موکت کردن می توانید سرمای کف خانه را (حداقل در بعضی از نقاط) کمتر کنید، جاهایی را هم که دوست ندارید موکت کنید، با فرش و قالی‎های مختلف بپوشانید. هرچه موکت پرزدارتر و برجسته تر باشد فضا بیشتر از سرمای سرامیک تاثیر خواهد گرفت. البته موقع خرید، حتما اندازه های فضا را بگیرید و به شستن و تمیز کردن موکت هم فکر کنید.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

اگر رادیاتورتان به قسمت بیرونی دیوار وصل است، پشت آن را کمی فویل آلومینیومی بچسبانید

۲.راه حل فویل را می شناسید؟

اگر رادیاتورتان به قسمت بیرونی دیوار وصل است، پشت آن را کمی فویل آلومینیومی بچسبانید (فاصله بین دیوار و رادیاتور). خاصیت انعکاسی فویل باعث می شود که گرما به جای پخش شدن در دیوار، به داخل اتاق برگردد و فضا را گرم کند. مراقب فویلتان باشید تا خیس نشود و از جایش نیفتد.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

به جای این که دمای بخاری را تا آخر بالا ببرید یک کیسه آب گرم همراه خود کنید

۳. کیسه آب گرم را فراموش نکنید

یکی از جذاب ترین و بامزه ترین راه های گرم ماندن در زمستان، این است که یک کیسه آب گرم را همراه خودمان به قسمت های مختلف خانه ببریم. اگر سیستم گرمایش خانه شما طوری است که یک نقطه خانه معمولا گرم تر از بقیه است (مثلا یک تک بخاری دارید یا شوفاژها در اتاق وجود ندارند)، ثابت نشستن در آن نقطه ایده خوبی به نظر نمی رسد. به جای این که دمای بخاری را تا آخر بالا ببرید تا یک اتاق شبیه به کوره شود و بقیه اتاق ها تا حد متوسطی گرم شوند، بخاری را کم کنید و در اتاق فاقد بخاری یا شوفاژ با یک کیسه آب گرم، گرما ایجاد کنید. یک حس خوب و دوست داشتنی.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

گرمای دلچسب آفتاب، می تواند بدون نیاز به شوفاژ یا بخاری (یا هر سیستم گرمایشی دیگری) خانه را کاملا گرم کند

۴. بگذارید خورشید خانه را گرم کند

زمستان روزهای آفتابی هم دارد. در روزهایی که آفتاب می تابد پرده ها را کنار بزنید و بگذارید نور خورشید وارد خانه شود. گرمای دلچسب آفتاب، می تواند بدون نیاز به شوفاژ یا بخاری (یا هر سیستم گرمایشی دیگری) خانه را کاملا گرم کند.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

سعی کنید در روزهای بارانی و برفی پرده ها را خیلی کنار نکشید تا خانه تان سردتر از چیزی که باید، نشود

۵. پرده ها تاثیرگذار هستند

یکی از چیزهایی که می تواند تا حدود زیادی روی گرما و سرمای خانه تاثیر بگذارد پرده است، بله پرده! اگر پرده های خانه شما نازک باشند (مخصوصا برای پنجره های بزرگ و مناطق سرد) سرما خانه را پر می کند. راه حل این است که یا خود پرده هایتان را از جنس های ضخیم انتخاب کنید یا زیرپرده های کتانی و نخی کلفتی برایشان بگذارید. سعی کنید در روزهای بارانی و برفی پرده ها را خیلی کنار نکشید تا خانه تان سردتر از چیزی که باید، نشود.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

پنجره های دو جداره سرما (و گرما) را بین لایه هایشان گیر می اندازند تا سوز وارد خانه نشود

۶. پنجره ها را دو جداره کنید

یک بار تغییر دادن جنس پنجره ها به یو پی وی سیِ دو جداره، می تواند تا ابد شما را از سرما و سوزی که وارد خانه می شود نجات بدهد. پنجره های دو جداره سرما (و گرما) را بین لایه هایشان گیر می اندازند تا سوز وارد خانه نشود. کل فرایند تغییر پنجره ها، می تواند کمتر از یک روز طول بکشد.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

می توانید در فر را باز بگذارید تا فضای اطرافش را گرم کند

۷. در فر را باز بگذارید

البته بعد از تمام شدن پخت و پز! روزهایی که در فر چیزی می پزید و منتظر خنک شدنش هستید، می توانید در فر را باز بگذارید تا فضای اطرافش را گرم کند. البته بهتر است اگر کودک، حیوان خانگی یا مهمان در منزل دارید این کار را نکنید و به مهمانانتان هشدار بدهید که یک درِ داغ در فضا وجود دارد (!) تا کسی دچار سوختگی نشود.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

می توانید به مدت نیم تا یک ساعت آب را روی گاز بگذارید و از بخار آب داغی که در فضا پخش می شود و آن را گرم می کند لذت ببرید

۸. آب در حال جوش آمدن، مثل یک بخاری عمل می کند

چه آب را در یک قابلمه یا ظرف کوچک بجوشانید و چه در یک کتری، آبی که روی گاز جوش می آید، می تواند فضای آشپزخانه یا اتاق های دیگر را گرم کند. می توانید به مدت نیم تا یک ساعت آب را روی گاز بگذارید و از بخار آب داغی که در فضا پخش می شود و آن را گرم می کند لذت ببرید. بعد هم با آب جوش آمده برای خودتان چای یا دمنوش داغ درست کنید.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از رنگ سفید می تواند فضا را خیلی سرد جلوه بدهد

۹. رنگ های گرم را فراموش نکنید

انتخاب رنگ می تواند فضای سرد خانه شما را گرم و دنج کند. برای مبل ها، میزها، اکسسوری ها و حتی سرویس چوب رنگ هایی مثل قهوه ای، کرم، آبی و سبز تیره و قرمز و آجری انتخاب کنید تا خانه تان همیشه حس و حالی گرم و دوست داشتنی داشته باشد. خیلی ها سفید را به عنوان رنگ اصلی خانه شان انتخاب می کنند چون سفید به بیشتر رنگ ها می آید و انتخاب را آسان می کند. فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از رنگ سفید می تواند فضا را خیلی سرد جلوه بدهد. فرش هایتان را با زمینه های گرم مثل لاکی و آجری بخرید و هر جایی که بین انتخاب فلز و چوب دو دل ماندید، چوب را انتخاب کنید.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

فقط در ساعت هایی هود را روشن کنید که غذاهای سرخ کردنی یا دارای بوی فراوان می پزید

۱۰. مراقب هود اشپزخانه باشید

شاید وقتی در حال آشپزی باشید روشن نگه داشتن هود فکر خوبی باشد، اما این را هم فراموش نکنید که هود آشپزخانه یک سمیر برای رفت و آمد هوا به خانه است و در زمستان، این یعنی وارد شدن هوای سرد. برای جلوگیری از این موضوع، بهتر است فقط در ساعت هایی آن را روشن کنید که غذاهای سرخ کردنی یا دارای بوی فراوان می پزید و در در ساعت هایی که با آن کار ندارید با یک لایه پلاستیک یا کاور مخصوص بپوشانیدش.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

این هیترها را می توانید در سایزها و با قدرت های مختلف گرمازایی بخرید و گرمای نقطه ای ایجاد کنید

۱۱. هیترها یا گرمکن‎ های سیار ایده های خوبی هستند

برای اتاق هایی که سیستم گرمایشی ندارند یا آن گوشه هایی از سالن خانه که از شوفاژ و بخاری دور هستند، هیترهای برقی می توانند مناسب باشند. این هیترها را می توانید در سایزها و با قدرت های مختلف گرمازایی بخرید و گرمای نقطه ای ایجاد کنید (هیترها معمولا یک مربع یک در یک را گرم می کنند). البته در استفاده از آن ها باید خیلی دقت کنید چون سرشان نباید پوشیده باشد و پره هایشان باید با هوای آزاد در تماس باشند، چون ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی شوند.

ترفندهای دکوراسیون خانه گرم و بهینه سازی مصرف انرژی

شاید پوشیدن یک ژاکت و شلوار بلند کمی در خانه سخت باشد اما در مقایسه با میزان انرژی و پولی که ذخیره می کنید، واقعا راحت است!

۱۲. بیشتر لباس بپوشید

به جای این که با لباس تابستانی در خانه قدم بزنید و دمای خانه را تا حد امکان بالا ببرید، بیشتر لباس بپوشید و دمای خانه را نرمال نگه دارید. شاید پوشیدن یک ژاکت و شلوار بلند کمی در خانه سخت باشد اما در مقایسه با میزان انرژی که ذخیره می کنید، واقعا راحت است. با این روش، همه اعضای خانه می توانند طوری که دوست دارند لباس بپوشند و کسی هم از گرمای بیش از حد اذیت نشود.

منبع: خوگر نیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار