جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار
کد خبر: ۱۹۷۶۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2020 December 05    -    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
اصولاً با در نظر گرفتن قیمت بالای خودرو در ایران و تبدیل این کالای مصرفی به محل سرمایه گذاری در کشورمان، در واقع لقب جذاب را به هیچ خودرویی نمی توان داد! چراکه حتا بی کیفیت ترین خودروها هم با بالاترین قیمت تمام شده به دست خریداران ایرانی می رسند. چاره چیست؟

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

اصولاً با در نظر گرفتن قیمت بالای خودرو در ایران و تبدیل این کالای مصرفی به محل سرمایه گذاری در کشورمان، در واقع لقب جذاب را به هیچ خودرویی نمی توان داد! چراکه حتا بی کیفیت ترین خودروها هم با بالاترین قیمت تمام شده به دست خریداران ایرانی می رسند. چاره چیست؟

باید تلاش کرد که در همین وضعیت کنونی بازار، منطقی ترین گزینه را از نظر امکانات و ویژگی ها نسبت به برچسب قیمتی انتخاب کرد. زمانی که یک خودرو مشخصات فنی قابل قبولی داشته باشد، از نظر ظاهری به اندازه کافی مورد پسند مردم واقع شود و کیفیت ساختش به درجه ای برسد که رضایت خریدار را جلب کند، آن گاه می توان گفت که این خودرو یک گزینه جذاب در بازار است. قطعاً تمام این ویژگی ها به صورت یک‌جا در خودروهای موجود در بازار یافت نمی شوند، اما با اندکی بالا و پایین کردن گزینه های قابل خرید می توان فهرستی از محصولات ارزشمندتر را غربال کرد تا با آگاهی کافی به انتخاب اتومبیل مناسب پرداخت. در این سلسله مقالات هر بار به سراغ یک بازه قیمتی می رویم و صفرکیلومترهای جذاب موجود در آن بازه را معرفی می کنیم. بدیهی است که از معرفی گزینه های دست دوم در این نوشتار صرف نظر شده است.

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

پژو ۲۰۶ تیپ ۵

هنوز هم دوست داشتنی است! بدون شک، واژه محبوب را برازنده این خودرو باید دانست! تیپ ۵ که معروف ترین، پرفروش ترین و پرتیراژترین تیپ «پژو ۲۰۶» در ایران محسوب می شود، با وجود افزایش قیمت افسارگسیخته نسبت به سال های گذشته، همچنان یکی از جذاب ترین خودروهای بازار است. تیپ ۵ که نسخه فول آپشن پژو ۲۰۶ دنده دستی به شمار می رود، طرف داران فراوان و مالکان متعصبی دارد. نخستین مزیت تیپ ۵ به برادر ارزانش، تیپ ۲، موتور قوی تر آن است. پیشرانه TU5 نصب شده در این خودرو، برخلاف پیشرانه TU3 موجود در تیپ ۲، تکنولوژی ساخت جدیدتری دارد و یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ است. این موتور که یک بار زیر تیغ مهندسان «ایران خودرو» هم رفته و داخلی سازی را تجربه کرده است، در نسخه های ایرانیزه ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می کند. در حالی که، در نسخه های فرانسوی، TU5 قادر به تولید ۱۰۸ اسب بخار بود! گشتاور حاصل از این پیشرانه هم به ۱۴۲ نیوتن متر می رسد. این قدرت و گشتاور اگرچه در دنیای امروز برای پیشرانه ای ۱٫۶ لیتری چندان وسوسه کننده نیستند، اما با در نظر گرفتن سال ساخت پژو ۲۰۶ می توان نمره قبولی را به آن داد. در حالی که، اگر از نظر وزنی هم به این خودرو نگاه کنیم، درمی یابیم که در تیپ ۵ با توان کافی برای یک شتاب گیری خوب مواجه هستیم. گیربکس استفاده شده در تیپ ۵ تفاوت چندانی با جعبه دنده تیپ ۲ ندارد. البته باز هم در مدل های ایرانیزه، این گیربکس عوض شده و جای خود را به جعبه دنده اصلاح شده «پژو ۴۰۵» داده است! فارغ از مشخصات فنی، تیپ ۵ امکانات رفاهی بیش تری هم نسبت به تیپ ۲ دارد. تنظیم برقی آینه های کناری، شیشه بالابرهای برقی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل دیجیتال، ۴ بلندگو همراه با ۲ تیوتر و گرم کن آینه های کناری از مهم ترین آپشن های اضافی تیپ ۵ در مقایسه با تیپ ۲ هستند. البته متأسفانه ایران خودرو در سال های اخیر، ترمزهای دیسکی عقب، سیستم صوتی مجهز به سی دی پلیر و سنسورهای دنده عقب را از فهرست امکانات تیپ ۵ حذف کرده است!

اما چرا باید تیپ ۵ را دوست داشته باشیم؟ خب برای خرید هاچ بک دویست و چند میلیون تومانی دلایل زیادی وجود دارد. اول این که، یک خودروی رایج در بازار است و به پول نقد می ماند! یعنی هر زمان که اراده کنید، تیپ ۵ فروش می رود و مشتری های زیادی برایش صف کشیده اند. همین رایج بودن سبب شده تجهیزات جانبی و لوازم افترمارکت متنوعی برای این خودرو در بازار عرضه شود. به گونه ای که به جرئت باید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را تیون‌شونده ترین اتومبیل موجود در ایران بدانیم! لوازم فابریک و غیرفابریک این خودرو که ساخت چین، تایوان، فرانسه و ایران هستند، به سادگی در بازار یافت می شوند و دست مالک را برای تیون ظاهری و فنی خودرو کاملاً باز می گذارند. در واقع، شما به عنوان دارنده تیپ ۵ تقریباً می توانید با هر بودجه ای که دوست دارید اتومبیل خودتان را شخصی سازی کنید. این قابلیت شخصی سازی بالا و آسان سبب شده طیف وسیعی از جوانان به خرید این خودرو تمایل پیدا کنند. جدا از این بحث، تیپ ۵ ترکیب متوازنی از امکانات و پرفورمنس را ارائه می دهد. توانایی های حرکتی این خودرو برای یک خریدار جوان کاملاً راضی کننده است. سواری آن هم نه آن قدر خشک است که مناسب استفاده خانواده ها نباشد، نه آن قدر نرم که نظر جوان ترها را جلب نکند. فقط یادتان باشد این خودرو فاقد ESP است و با توجه به هاچ بک بودنش بهتر است مواظب فرمان دادن هایتان با آن باشید! امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۶ شاید با خودروهای جدیدتر قابل قیاس نباشد، اما سال هاست نسبت به رقیب های هم‌قیمتش برتری دارد. به عنوان مثال، از کنار آپشن هایی همچون چراغ بدرقه، اینترفیس (کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان) و تهویه اتوماتیک نمی توان به سادگی عبور کرد.

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

جذاب ترین خودروهای صفرکیلومتر ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیونی در بازار

ایران خودرو بارها دست به جراحی «سمند» زده است. در سال های اول به فکر کوچک کردن چراغ های عقبش افتاد؛ بعدها پروژه فیس لیفت بیرونی آن یا همان «سورن» را پیاده سازی کرد؛ در آخر هم «دنا» را با شعار نسل جدید سمند و خودرویی کاملاً متفاوت به عرصه نمایش گذاشت! در میان این فیس لیفت های گوناگون، برخی مدل ها مورد استقبال خریداران قرار نگرفتند، مانند «سمند SE» که خیلی زود از خط تولید خداحافظی کرد. اما برخی دیگر هم به دل مردم نشستند و ماندگار شدند، همچون دنا و «سمند LX». در این میان، سورن را باید محصولی متوسط از نظر اقبال عمومی دانست! خودرویی که اگرچه به اندازه دنا دیده نشد، اما هرگز شکست هم نخورد و همواره طرف داران خاص خودش را داشت. در واقع، سورن‌بازها دسته ای مستقل از سمندبازها هستند که سورن را بهترین خودروی داخلی برای اسپرت شدن می دانند! سورن‌بازها به شدت طراحی این خودرو را دوست دارند و به آن عشق می ورزند. ایران خودرو هم همواره هوای این گروه را داشته است! به گونه ای که با وجود فروش نه چندان بالای سورن، همیشه در فکر به روزرسانی این سدان ملی به سر می برد. جدیدترین شاهکار ایران خودرو بر روی این محصول، «سورن پلاس» است که فقط با تغییر چراغ ها و نصب فرمان دنا سعی دارد خودش را نسخه ای مدرن از سورن نشان دهد! اما پیش از سورن پلاس، ایران خودرو سال ها قبل به فکر ایجاد تغییر در سورن افتاده بود. همان زمانی که انتقادها به عدم ایجاد تغییر در طراحی داخلی سورن بالا گرفته بود. بنا به روایتی، ایران خودرو در زمان رونمایی اولیه از سورن هنوز فرصت پیدا نکرده بود کار طراحی داخلی این خودرو را تمام کند. در واقع، رونمایی از سورن هم یک معرفی شتاب زده دیگر از خودروساز داخلی بوده که معلوم نیست با چه اهدافی اتفاق افتاده است! به هر حال، ایران خودرو دقیقاً چند سال پس از ورود سورن به بازار، فاز دوم طراحی این محصول را، که تکمیل طرح جدید کابین بود، در دستور کار خود قرار داد. بدین گونه، «سورن ELX» متولد شد.

سورن ELX در ظاهر، فقط یک تفاوت اساسی با سورن معمولی دارد. آن هم طراحی جلوپنجره است که از حالت شبکه ای به خطوط افقی تغییر پیدا کرده است. اما با ورود به کابین با فضایی بسیار متفاوت از کابین سنتی سمند مواجه می شوید. طرح کلی داشبورد به عقیده برخی افراد، برداشت ناقصی از داشبورد «پژو ۴۰۷» است! این داشبورد حتا اگر کپی هم باشد، برای یک خودروی ایرانی جذابیت های زیادی دارد. افزون بر تغییر داشبورد، رودری ها هم عوض شده اند اما فرمان و پشت آمپر با سمند EF7 برابری می کنند. در این میان، خالی از لطف نیست بدانید که ایران خودرو از یک زمان به بعد تغییراتی دوباره در کابین سورن ELX به وجود آورد. این تغییرات به بازطراحی پنل کنترل سیستم تهویه و نصب کلیدهای کنترل سیستم صوتی از روی فرمان محدود می شوند. تغییر قابل توجه دیگر در سورن ELX، اضافه شدن پیشرانه EF7 به این خودروست. در واقع، امروز این محصول نیز همچون دنا با پیشرانه قدیمی XU7 به تولید نمی رسد. پیشرانه EF7 هم که نیازی به معرفی ندارد، چراکه همه آن را به بازدهی خوب و مصرف سوخت مناسب می شناسیم. تمام موارد گفته شده در تصمیم ما برای معرفی سورن ELX به عنوان صفرکیلومتری جذاب در بازار مؤثر بوده اند. طراحی سورن شاید این روزها قدیمی شده باشد، اما هنوز هم در مقایسه با خودروهایی همچون «پژو پارس» و سمند LX، مدرن تر به نظر می رسد. از سویی دیگر، طراحی کابین سورن ELX واقعاً جذاب و ارگونومیک است و در عین حال، کیفیت متریال استفاده شده در ساخت آن هم یک سر و گردن بالاتر از سایر تولیدات ایران خودرو احساس می شود. امکانات سورن ELX نیازهای یک خانواده را پوشش می دهد. وجود مواردی همچون صندلی های برقی در جلو، سیستم تهویه اتوماتیک، کلیدهای کنترلی فرمان و آینه های تاشونده برقی نیز جای تقدیر دارد.

اقصاد آنلاین

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان خان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
10
تحقير تا كجا
SHERVIN
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
9
خجالت هم خوب چیزیه
جام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
1
9
حالا مگه چندتا خودرو داریم که اینا جذابتریناشونه ؟
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
1
خاک بر سر ما ملت شد رفت...! چقدر تحقیر تا کی...!؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار