بهبودیافتگان کرونا، با عوارض تنفسی چه کنند؟
کد خبر: ۱۹۴۵۳۷
تاریخ انتشار: 2020 October 31    -    ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
یک پزشک فوق تخصص ریه، آسیب‌هایی که بر اثر ابتلا به کرونا متوجه ریه انسان می‌شود، عوارض ناشی از آن و راهکارهای کاهش عوارض ریوی و تنفسی در بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ را تشریح کرد.

یک پزشک فوق تخصص ریه، آسیب‌هایی که بر اثر ابتلا به کرونا متوجه ریه انسان می‌شود، عوارض ناشی از آن و راهکارهای کاهش عوارض ریوی و تنفسی در بهبودیافتگان از بیماری کووید ۱۹ را تشریح کرد.

دکتر فاطمه صفایی‌نیک در گفت‌وگویی اظهار کرد: بیماری کووید ۱۹ که به دلیل فعالیت ویروس کرونا در بدن انسان بوجود می‌آید شاید در وهله اول آسیبی به ریه‌ها نرساند و در اکثر موارد بدون درگیری ریه با این ویروس، فرد بیمار بهبودی کامل پیدا کند، البته بروز عوارض طولانی مدت نظیر سرفه مزمن، برونشیت و بیماری‌های فیبروتیک ریه و بیماری‌های عروقی ریوی در بیماران کرونایی محتمل است.

وی افزود: افرادی که مبتلا به بیماری کروناویروس و درگیری ریوی ناشی از آن می‌شوند، حتی پس از طی پروسه درمان و بهبودی لازم است به پزشک متخصص ریه مراجعه کرده و به صورت دوره‌ای معاینه شوند و هرگونه علائم ریوی را جدی تلقی کنند تا عوارض کمتری را تجربه کنند.

وی افزود: بیماران مبتلا به کروناویروس در صورت درگیری دستگاه تنفسی شان با این بیماری برای اینکه عوارض کمتری را تجربه کنند باید ورزش و تغذیه مناسب را در دستور کار روزانه خود قرار داده و با کمک متخصصان فیزیوتراپیست مستقر در بیمارستان و کلینیک‌های تخصصی ریه، آموزش‌های لازم در خصوص فیزیوتراپی تنفسی و بازتوانی ریه را ببینند تا سریع‌تر به زندگی عادی خود برگردند.

این پزشک فوق تخصص ریه درباره عوارض ریوی کرونا پس از بهبود فرد مبتلا به کووید ۱۹ گفت: عوارض این بیماری به دو صورت طولانی مدت و کوتاه مدت است و ممکن است در پروسه زمانی کوتاهی برطرف شود. البته طولانی بودن یا کوتاه بودن عوارض ناشی از این بیماری بستگی به شدت بیماری و زمان مراجعه بیمار دارد.

وی ادامه داد: اگر فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در مراحل اولیه ابتلا و روزهای نخستین به پزشک مراجعه کند و روند درمانی او آغاز شود احتمال اینکه عوارض بیماری برای او قابل برگشت و کوتاه مدت باشد بیشتر است، چرا که اقدامات و مصرف داروهای تجویز شده بیمار را در کنترل عوارض کمک خواهد کرد و اگر بیمار دیر مراجعه کند، احتمال بروز عوارضی می‌رود که غیرقابل برگشت بوده و تنها می‌توان عوارض را کنترل کرد.

دکتر صفایی‌نیک به عوارض درمانی این بیماری نیز اشاره کرد و گفت: طبیعی است که هر درمانی ممکن است عوارضی را برای فرد به همراه داشته باشد ولی در کل پزشک وقتی تصمیم به درمان یک بیمار می گیرد قطعا عوارض کمتری متوجه بیمار خواهد شد و حتما بیمار از آن درمان سود بیشتری خواهد برد.

وی ادامه داد: براساس آنچه گفته می‌شود برخی عوارض کلیوی، کبدی، قلبی و ... از جمله عوارض درمانی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ متاثر از مصرف داروهای این بیماری است که نگران کننده نبوده و با انجام آزمایش‌های دوره‌ای و تشخیص پزشک میزان عوارض به حداقل خواهد رسید.

وی در مورد عوارض اقداماتی نظیر حمایت مکانیکی و لوله گذاری در تراشه که در بیماران بد حال انجام می‌شود نیز به عفونت و احتمال تنگی تراشه و ... اشاره کرد.

دکتر صفایی‌نیک با تاکید بر اینکه تصمیم به درمان بیمار سود بیشتری را نسبت به عوارضی که متوجه انسان می‌شود به همراه دارد، گفت: کسانی که از این بیماری رهایی پیدا کردند در سطوح مختلفی از بدن خود آسیب‌هایی را خواهند دید که با آزمایشات دوره‌ای زیر نظر پزشک متخصص از این عوارض و آسیب‌ها مصون خواهند ماند.

وی به وارونگی هوا در فصل پاییز و زمستان نیز اشاره کرد و گفت: در این ایام شماری از روزها با پدیده آلودگی هوا مواجه خواهیم شد و مردم باید مراقبت دو چندانی از ریه‌های خود داشته باشند. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی به هیچ وجه در فضاهای آلوده تردد نکنند و در صورت اضطرار حتما از ماسک استفاده کنند.

وی به بیماران مبتلا به آسم و بیماری‌های ریوی توصیه کرد که درمان خود را به طور کامل انجام دهند و بیماری آنها کاملا کنترل شده باشد و مراقبت‌های ریوی دوچندانی را نسبت به بقیه افراد داشته باشند.

این فوق تخصص ریه تاکید کرد: تنها راه شکست کرونا رعایت اصول و دستورالعمل‌هایی است که مکررا اطلاع رسانی و گوشزد می‌شود و مهمترین آنها استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. شستشوی مرتب دست ها و رعایت بهداشت فردی و همچنین رعایت اصول قرنطینه برای افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ از دیگر ضرورت‌ها برای شکست کروناست.

وی همچنین خطاب به افرادی که تصور می‌کنند با یک بار درگیری با ویروس کرونا امکان ابتلای مجدد آنان وجود نخواهد داشت، گفت: تجربه نشان داده که ابتلای مجدد به کرونا دور از ذهن نیست و مواردی مشاهده شده که در بازه‌های زمانی متفاوت کوتاه مدت و طولانی مدت افراد مختلفی برای بار دوم به کروناویروس مبتلا شدند. به همه مردم حتی افرادی که قبلا مبتلا شدند توصیه می‌شود اصول اولیه بهداشتی و پروتکل‌های مربوطه را به طور دقیق رعایت کنند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار