به واکسن کرونا خوش‌‎بین نباشیم!
کد خبر: ۱۹۴۲۰۶
تاریخ انتشار: 2020 October 27    -    ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
متخصص اپیدمیولوژی گفت: ایمنی واکسن در برابر کرونا حدود ۵۰ درصد گزارش شده است و باتوجه به شرایط تحریم و قیمت بالای این واکسن نمی‌توان خوشبین بود به زودی وارد ایران شود و مورد استفاده همگان قرار گیرد، بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است.

متخصص اپیدمیولوژی گفت: ایمنی واکسن در برابر کرونا حدود ۵۰ درصد گزارش شده است و باتوجه به شرایط تحریم و قیمت بالای این واکسن نمی‌توان خوشبین بود به زودی وارد ایران شود و مورد استفاده همگان قرار گیرد، بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری توجه به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است.

علی احمدی در خصوص تفاوت‌های پاندمی کرونا (کووید ۱۹) با سایر پاندمی‌های گذشته در جهان، اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک مرجع معتبر و بین‌المللی در زمینه مراقبت از بیماری‌ها در تاریخ ۱۰ بهمن سال ۱۳۹۸ اپیدمی کرونا را به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال ۱۳۹۸، پاندمی کووید ۱۹ را پس از گزارش بیماری از ۱۱۵ کشور به عنوان یک بیماری عالم‌گیر در جهان معرفی کرد، اگر یک بیماری از چند قاره و حداقل دو منطقه از مناطق شش‌گانه سازمان بهداشت جهانی فراتر برود عبارت" پاندمی" به آن بیماری اطلاق می‌شود.

این متخصص اپیدمیولوژی بیان کرد: البته اولین مورد رسمی کرونا از ۱۷ آذرماه ۹۸ از ووهان چین گزارش و دولت چین ۹ دی ماه ۹۸ مراتب اپیدمی را به سازمان جهانی بهداشت گزارش کرد، پس از آن کشور ما درگیر این پاندمی شد و حدود ۳۰ بهمن ۹۸ با گزارش دو مورد فوت ناشی از کرونا در قم، رسما از ایران این پاندمی گزارش شد.

وی در خصوص سایر اپیدمی‌های گذشته در جهان، یادآور شد: طاعون آتن از سال ۴۲۶ تا ۴۳۰ قبل میلاد حدود چهار سال طول کشید و تقریبا ۲۵ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا شدند و به عنوان پاندمی بیماری حصبه شناخته شد، پاندمی بعدی آنفلوآنزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ بود و به مدت دو سال حدود ۵۰۰ میلیون به این بیماری مبتلا و حدود ۵۰ میلیون نفر نیز در این پاندمی جان خود را ازدست دادند.

به واکسن کرونا خوش‌‎بین نباشیم!

احمدی اضافه کرد: پاندمی آنفلوآنزای هنگ کنگی از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۰ حدود یک‌میلیون نفر را به کام مرگ برد، پاندمی بعدی نیز در سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴ یک سندروم تنفسی حاد به نام سارس بود که این در ۲۹ کشور گزارش شد.

وی افزود: آنفلوآنزای N۱H۱ نیز در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ حدود ۲۰ تا ۲۴ درصد جمعیت جهان را درگیر کرد و در نهایت پاندمی ابولا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از ۲۸ میلیون نفر را در ۱۰ کشور درگیر کرد و ۱۱ هزار مرگ ناشی از این بیماری ثبت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه پاندمی کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شده و هم‌چنان ادامه دارد، عنوان کرد: این پاندمی مهمترین پاندمی در یک‌صد سال اخیر است که در همه ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بهداشتی زندگی انسان‌ها تاثیر داشته است و از زمان آغاز این پاندمی در جهان تا کنون بر اساس آمارهای رسمی حدود ۴۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا و بیش از یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان اینکه منبع انتشار ویروس کرونا عطسه و سرفه و ترشحات تنفسی بیماران آلوده و انسان‌های حامل این بیماری است، گفت: راه‌های انتقال ویروس کرونا از طریق تنفس و دست زدن به اشیا و سطوح آلوده به ویروس است، احتمال سرایت از طریق آب و غذا بسیار بسیار کم و تاکنون گزارشی از انتقال ویروس از طریق آب و غذا گزارش نشده است.

محدودیت‌های مقطعی برای کنترل ایپدمی کووید ۱۹ موثر نیست

احمدی در ادامه با تاکید بر اینکه استراتژی محدودیت‌های مقطعی برای کنترل ایپدمی کووید ۱۹ موجب به بارآمدن خسارت‌های فراوان می‌شود، توضیح داد: قابل قبول نیست که اپیدمی یک بیماری عفونی بیش از هشت ماه طول بکشد و کنترل نشود، محدودیت مقطعی بدترین شیوه برای کنترل هرگونه اپیدمی است، محدودیت مقطعی به عنوان یک مسکن موجب کاهش موارد ابتلا و مرگ می‌شود، اما این روش موجب طولانی شدن دوره پاندمی و بروز پیک‌های متعدد خواهد شد.

این متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: بهترین شیوه برای کنترل اپیدمی کووید۱۹ استفاده از قوانین و اصول ابتدایی علم اپیدمیولوژی در بررسی اپیدمی‌ها است که در بیش از ۱۰۰ سال گذشته به آن دست پیدا کرده‌ایم، از جمله این اصول کشف زودرس همه بیماران با بیماریابی و غربالگری، قرنطینه موارد مشکوک به بیماری، جداسازی و ایزوله بیماران به مدت حداقل دو هفته، تقویت نظام مراقبت اپیدمی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی(شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک، شرکت نکردن در هیچ تجمعی و رعایت فاصله فیریکی و اجتماعی) از مهم‌ترین نکات در کنترل هرگونه اپیدمی است.

وی تاکید کرد: اگر تمامی نکات در بحث کنترل اپیدمی صورت بگیرد، قطعا اپیدمی کووید ۱۹ در کمتر از یک‌ماه قابل کنترل است، اما اگر خطر اپیدمی به درستی درک نشود و مردم مشارکت لازم را نداشته باشند و ارگان های مسئول حمایت‌های اجتماعی ضروری را انجام ندهند و بخواهیم با محدودیت‌های مقطعی با این ویروس مقابله کنیم، قطعا روند کنترل این ویروس طولانی‌تر و با پیک‌های بیشتر و تعداد موارد مرگ و میر به طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند، مسئولان و سیاست‌گذاران باید به فوریت اقدامات علمی را انجام دهند و به‌جای بیمار محوری، دنبال ویروس و قطع زنجیره انتقال باشند.

حدود ۸۰ درصد مبتلایان دارای علائم خفیف و متوسط هستند

احمدی در در خصوص احتمال ابتلای مجدد افراد به کووید ۱۹، بیان کرد: دوره کمون بیماری کرونا اگر چه بین ۱ تا ۲۸ روز متغیر است اما غالبا بین ۲ تا ۱۲ روز (متوسط ۵ تا ۷ روز) است، فرد مبتلا از زمان ورود ویروس به بدنش دچار عفونت و حامل بیماری است، طبق یافته‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در برخی گزارشات تا حدود ۵۰ درصد مبتلایان هیچ‌گونه علامتی ندارند، انتقال ویروس توسط این افراد حدود یک سوم بیماران با علایم بالینی است، همچنین حدود ۸۰ درصد مبتلایان دارای علائم خفیف و متوسط هستند و حدود ۲۰ درصد نیاز به بستری به مدت هشت تا ۱۰ روز در بیمارستان دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: معمولا حدود ۱۵ درصد افراد بستری در بیمارستان نیاز به خدمات و مراقبت‌های ویژه درمانی و بستری در بخش‌های ویژه دارند و معمولا ۸۵درصد بهبود پیدا می‌کنند. از افرادی که در بخش‌های ویژه بیمارستانی بستری می‌شوند تقریبا ۳۵ تا ۵۰ درصد جان خود را از دست می‌دهند و مابقی بهبود پیدا می‌کنند، سن بالا، بیماری زمینه‌ای و چاقی از ریسک فاکتورهای مهم مرگ و میر کرونا است و البته پاسخ سیستم ایمنی افراد و دوزهای ویروس کرونای وارد شده به بدن در مرگ و میر تعیین‌کننده هستند.

وی یادآور شد: احتمال مجدد ابتلای افراد به بیماری کووید ۱۹ را برخی زیر پنج درصد اعلام کردند، اما تجربه قابل جمع‌بندی و استنادی در خصوص میزان ابتلای مجدد افراد به این بیماری وجود ندارد و تاکنون موارد محدودی از ابتلای مجدد اثبات شده گزارش شده است.

حس چشایی و بویایی بیماران مبتلا به کرونا بعد از مدتی باز می‌گردد

احمدی با بیان اینکه از دست دادن حس بویایی و چشایی در بیماران مبتلا به کرونا محدود است، عنوان کرد: معمولا در این بیماران علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، گرفتگی بدن، بدن درد و تنفس دردناک شایع‌تر است و ازبین رفتن حس بویایی در مقایسه با علایم مذکور بیشتر قابل تحمل است. برای بازگشت حس بویایی و چشایی باید با صبوری و دادن فرصت برای طی شدن سیر طبیعی و دوره درمان منتظر ماند، همچنین می‌توان از سرم شستشوی بینی به‌مدت دو تا چهارهفته، روزانه دو بار استفاده کرد، استراحت، تقویت سیستم ایمنی بدن و تجویز اسپری توسط پزشک متخصص نیز توصیه می‌شود.

مطمئن‌ترین راه برای تست کرونا

این متخصص اپیدمیولوژِی توضیح داد: مطمئن‌ترین و معتبرترین راه برای تشخیص کرونا، تست PCR است، تست آنتی‌بادی برای تشخیص این بیماری توصیه نمی‌شود، زیرا از زمان بروز علائم حداقل ۲۱ روز زمان لازم است تا در بدن فرد آنتی‌بادی تولید شود، همچنین بهترین زمان برای انجام تست PCR روز دوم تا چهارم ابتلا به کرونا است و کمترین میزان منفی کاذب با ۲۰ درصد در این دوران اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: اگر فرد در روز شروع علائم بیماری تست بدهد احتمال حدود ۳۸ درصد منفی کاذب وجود دارد، در روز پنجم ۲۵ درصد، روز هفتم ۳۰ درصد و در روز چهاردهم انجام تست PCR احتمال ۵۰ درصد منفی کاذب وجود دارد.

به واکسن کرونا خوش‌بین نباشیم

احمدی در ادامه با بیان اینکه از هشت ماه گذشته تا کنون نزدیک به ۲۰۰ پروژه ساخت واکسن در جهان کلید خورده است، گفت: کمتر از ۳۰ پروژه ساخت واکسن به مرحله انسانی رسیده و تنها یک مورد تائید شده است، همچنین در حال حاضر ۱۲ واکسن وارد فاز دوم شده‌اند در حال گذراندن آزمایش‌های ایمنی و ۱۸ واکسن نیز در فاز اول تست ایمنی‌زایی هستند و ۱۴۰ واکسن نیز در مرحله پیش بالینی و آزمایشگاهی قرار دارند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: حتی باوجود پیشرفت‌های بسیار در تکنولوژِی نمی‌توان روند ساخت واکسن را بیشتر از این تسریع کرد و به زمان کافی برای انجام فرایندها نیاز است. همچنین ایمنی واکسن در برابر کرونا حدود ۵۰ درصد گزارش شده است و باتوجه به شرایط تحریمی و قیمت بالای این واکسن نباید به زودی در ایران به ورود و استفاده همگانی واکسن خوش‌بین بود، بهترین راه برای پیشگری از این بیماری رعایت اقدامات و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی است.

وی با اشاره به اینکه در پیک‌های جاری اپیدمی، ویروس کرونای موجود در ایران از نوع اروپایی است و بدترین پیامدهای بالینی را به دنبال دارد، اظهار کرد: از ابتدا تا کنون دو نوع از ویروس D۶۱۴ , G۶۱۴ در ایران مانند سایر کشورها کشف شده و تا کنون جهش‌های زیادی (بیش از یکصد جهش) داشته‌اند، اما این جهش‌ها موجب افزایش بیماری‌زایی نشده است.

احمدی یادآور شد: در چهارمحال و بختیاری در شرایط کنونی، هر فرد مبتلا حداقل می‌تواند بیش از یک نفر را مبتلا کند، برای کنترل این ویروس باید این عدد به زیر یک نفر برسد، اگر عدد بالای یک نفر باشد، قطعا اپیدمی بیماری پیش‌رونده است. این عدد را سرایت پذیری یا عدد مولد و تکثیر بیماری(R) می‌نامند.

این متخصص اپیدمیولوژِی در پایان با بیان اینکه کنترل پاندمی یک مسیر روشن دارد تاکید کرد: باید به دنبال عامل بیماری‌زا یا ویروس باشیم، باید زنجیره انتقال ویروس متوقف شود، تمرکز بر اقدامات درمانی برای قطع زنجیره انتقال کافی نیست، بنابراین اولویت در حال حاضر پیشگیری است.

وی خاطرنشان کرد: امروز نباید به دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی و صرفا درمان بیماران (که تا کنون داروی موثری وجود ندارد) باشیم، بلکه باید از شیوع ویروس از مبدا جلوگیری کنیم، این پاندمی اگر هیچ مداخله جدی هم صورت نگیرد نهایتا با گذشت زمان و تلفات زیاد و ایجاد ایمنی دسته جمعی که واقعا غیر اخلاقی و غیر علمی است کنترل می‌شود، اما نباید اجازه دهیم روند پاندمی طولانی و تعداد تلفات افزایش پیدا کند، مهم‌ترین راه بیماریابی فعال، قرنطینه افراد مشکوک، بستری مبتلایان و جداسازی آن‌ها در نقاهتگاه، جلب مشارکت مردم و .. است، جریمه و محدودیت‌های مقطعی پاسخگو نیست.

احمدی در پایان با توجه به جلسه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا در حضور رهبر معظم انقلاب، خواستار اجرایی شدن مصوبات این نشست و بسیج واقعی همه مردم و مسئولان برای کنترل اپیدمی در زمان محدود شد.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار