از هر سه زن شاغل یک نفر مورد تبعیض است
کد خبر: ۱۹۰۸
تاریخ انتشار: 2015 June 08    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷
براساس آمار مرکز بادنک و کلارک از هر سه زن شاغل در انگلیس یک نفر معتقد است که در محیط کار مورد تبغیض قرار می گیرد امروزه زنان بیش از پیش در محیط های کاری نقش آفرینی می کنند. شکاف های پرداختی و شغلی در حال کاهش است و انعطاف بیشتری برای والدین شاغل در نظر گرفته می شود اما علی رغم این تکامل های اجتماعی و حرفه ای، حضور زنان در سطح ارشد کم رنگ است... .



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نقل از روزنامه گاردین با افزایش رقابت جهانی و جستجو برای کشف استعدادها، برای اینکه کارفرمایان امروزی بتوانند در بازارهای مدرن موفق شوند، آنها باید بدون در نظر گرفتن جنسیت از تمامی استعدادها بهره گیرند. به راستی چه چیز بر سر راه پیشرفت زنان وجود دارد و سازمان ها چگونه می توانند از عهده چالش های فعلی بر آیند؟

تحقیقات نشان می دهند که تبعیض جنسیتی هنوز در دنیای کسب و کار رایج است، زنان معتقدند فرصت های شغلی بهتری در محیط های کاری به مردان داده می شود.
تحقیقات جدید حاکی از این هستند که از هر سه زن شاغل در انگلستان، یک زن در محیط های کار احساس تبغیض می کند.

براساس گزارش مرکز جذب نیروی بادنوک و کلارک 31 درصد پاسخ دهندگان معتقدند در محیط های کاری به مردان فرصت های بیشتری داده می شود. این مساله به ویژه در بخش خصوصی بیشتر دیده می شود: تقریباً یک چهارم (20 درصد) پاسخ دهندگان بخش خصوصی معتقدند آنها بخاطر جنسیت فرصت ترفیع را از دست داده اند. در بخش دولتی این رقم در حدود 8 درصد است.
همه پاسخ دهندگان به عواملی اشاره کرده اند که مانع رشد مدیران زن می شود از جمله اینکه زنان به انعطاف پذیری بیشتری نیاز دارند (54 درصد) و نبود الگوهای زن (26 درصد).

البته بیش از نیمی از زنان در نظر سنجی (57 درصد) معتقد بودند جهت گیری های ناآگاهانه بزرگترین مانع زنان در محیط های کاری می باشد.

اکثر پاسخ دهندگان معتقدند برای مقابله با این جهت گیری ها برنامه های آموزشی و حمایتی ضروری اند، 55 درصد افراد طرفدار توسعه و آموزش رهبری هستند درحالیکه 43 درصد معتقدند برنامه های نظارتی یک گزینه مناسب اند. و تنها 7 درصد طرفدار سهمیه بندی بودند.
نیکلا لینک لتر، مدیر اجرایی مرکز بادنک و کلارک معتقد است شرکت ها باید الگو داشته باشند و با نشان دادن اینکه تنوع برای کسب و کار خوب است، سایرین را تشویق می کند تا از الگوهای آنان پیروی کنند.

به گفته او، ما باید کسب و کارها و بخش هایی را که با موفقیت شرایط موجودشان را تغییر می دهند بررسی کنیم و فرهنگ برابری جنسیتی را ایجاد کرده و از شیوه های آن درس بگیریم.
شناسایی و به چالش کشیدن جهت گیری های جنسیتی در محل کار تاثیرات مثبتی بر روی کسب و کارها دارد. آنهایی که می توانند این جهت گیری را مدیریت کنند نه تنها بهتر می توانند استعدادهای برتر را جذب و حفظ کنند بلکه موفق تر خواهند بود.

به گفته شارلوت سوینی کارشناس تنوع، دربرگیری و رهبری تغییرات، تنها یک راه طلایی برای حذف جهت گیری جنسیتی وجود ندارد بلکه آموزش صحیح می تواند تاثیرات شگرفی داشته باشد. آگاه ساختن مدیران از جهت گیری هایشان هم عاملی مهم به حساب می آید و همچنین تجهیز کردن آنان به دانش و مهارت مورد نیاز برای رفتار و تفکر به گونه ای متفاوت یک عامل مهم دیگر است.

سویینی به برخی از اقدامات شرکت ها اشاره دارد که می توان با انجام آنها تاثیر جهت گیری ها را کنترل کرد از جمله بررسی داده های فردی نظیر نیروگیری ها و ارزشیابی ها برای شناسایی اینکه آیا جهت گیری در تصمیم گیری ها نقشی ایفا می کند یا خیر و همچنین تشویق کارکنان به صحبت با دیگران به هنگام تصمیم گیری برای کسب دیدگاه ها و برداشت های مختلف.

بدون استثنا در محل کار هرکس جهت گیری هایی دارد. مواجهه با این جهت گیری ها مستلزم این است که افراد جهت گیری های خود را شناسایی کنند و به هنگام تصمیم گیری و در رهبری شان از این جهت گیری ها آگاهی یابند. برای مواجهه با این جهت گیری ها، رفتار سازمانی باید تغییر کند و این نیازمند و وابسته به رهبری است. باید حرکتی سازمانی به سوی رفتارهای دربرگیرنده وجود داشته باشد، رفتارهایی که توسط یک رهبر مسئول و پاسخگو صورت می گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار