جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست
کد خبر: ۱۸۶۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2020 August 06    -    ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
پایتخت مجارستان همه چیزهایی را در خود جای داده که یک شهر زیبا می‌تواند ارائه کند. ساختمان‌های تاریخی باشکوه، شب‌زنده‌داری و… بوداپست همچنین به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. بوداپـِست پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست«تابناک با تو» - پایتخت مجارستان همه چیزهایی را در خود جای داده که یک شهر زیبا می‌تواند ارائه کند. ساختمان‌های تاریخی باشکوه، شب‌زنده‌داری و… بوداپست همچنین به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

بوداپـِست پایتخت، بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور مجارستان و مرکز سیاسی، فرهنگی، تجاری، صنعتی و ترابری این کشور است.

بوداپست از سه بخشِ اُبودا (بودای قدیم)، بودا (تپه ای و در کرانهٔ باختری دانوب)، و پست (خلاف بودا کاملاً تخت و سمت خاوری رود) تشکیل شده‌است.

شهر باستانی آکوئینکوم که امروز خرابه‌های آن در شمال بوداپست است، سکونتگاه سلتها بوده که بعدها تبدیل به مرکز ایالات رومی پانونیای سفلی شد. در قرن نهم میلادی مجارها وارد این سرزمین شدند. در حمله مغول (‎۱۲۴۱–۱۲۴۲) شهر غارت شد ولی پس از آن مجدداً رونق یافت و به زودی به یکی از اصلی‌ترین مراکز رنسانس در اروپا تبدیل شد.

در سال ۱۵۴۱ با محاصرهٔ بودا (۱۵ سال پس از نبرد موهاچ) شهر بمدت ۱۴۵ سال بدست دولت عثمانی افتاد و در این دوره به لحاظ اقتصادی افت شدیدی کرده، جمعیت شهر به شدت کاهش پیدا کرد و قصر سلطنتی به ویرانه ای مبدل گشت ولی در سال ۱۶۸۶ آزاد شد. بوداپست (از اتحاد ۳ شهر پست، بودا و اُبودا) از سال ۱۸۷۳ تا سال ۱۹۱۷ به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز اروپایی و پایتخت امپراتوری اتریش-مجار به‌شمار می‌رفت که به پس از جنگ جهانی اول به موجب پیمان تریانون منحل شد. شهر هستهٔ اصلی آشوب‌ها و وقایع مهم در انقلاب ‎ ۱۸۴۸–۱۸۴۹، جنگ جهانی دوم و انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان بود.

بوداپست یکی از زیباترین شهرهای اروپاست، که هر ساله چند میلیون گردشگر از آن دیدن می‌کنند.

پل “زنجیر” قدیمی‌ترین پل از ۹ پلی است که در سراسر رود دانوب وجود دارد. این پل سال ۱۸۴۹ میلادی ساخته شده است. در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ میلیون گردشگر از پایتخت مجارستان دیدن کرده‌اند. تعداد گردشگران در ده سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

با عبور از پل “زنجیر” به منطقه “قلعه” می‌رسیم. خانه‌های ساخته شده به سبک باروک، موزه‌ها و کلیساها. اشراف مجار این‌جا زندگی می‌کردند.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

کلیسای “ماتیاس” متعلق به ۷۰۰ سال پیش است. در این کلیسا مراسم عروسی بسیاری برگزار شده است. از جمله در سال ۱۸۶۷، امپراتور اتریش فرانتس یوزف و همسرش الیزابت در این کلیسا ازدواج کردند.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

چندین استخر آب‌گرم در بوداپست قرار دارد که از چشمه‌های آب گرم تغذیه می‌شوند. دمای آن‌ها بین ۲۸ تا ۴۰ درجه سانتیگراد است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

ظرافت‌های معماری قرن نوزدهم در معماری این بنا دیده می‌شود. کافه‌ای زیبا که در سال ۱۸۹۴ افتتاح شده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

بازار مرکزی بوداپست جایی است که گردشگران می‌توانند محصولات شهروندان محلی‌ را خریداری کنند. از صنایع دستی گرفته تا سبزی‌ها و گوشت و ماهی در این بازار به فروش می‌رسد.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

کنیسه بزرگ یهودیان بین سال‌های ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۹ ساخته شده و در طول جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید. بعد از جنگ آن را بازسازی کردند.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

“درخت زندگی” داخل کنیسه یادآور ۵۶۴ هزار قربانی هولوکاست در مجارستان است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

ساختمان پارلمان به ارتفاع ۹۶ متر و طول ۲۶۸ متر با ۷۰۰ اتاق. یونسکو بوداپست را در لیست میراث جهانی قرار داده است.

جاذبه‌های گردشگری شهر زیبای بوداپست

منبع: یک پزشک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
0
0
درستش بوداپشت هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار