90 درصد مردم به سینما نمی‌روند
کد خبر: ۱۷۸۰۳
تاریخ انتشار: 2015 November 13    -    ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰

90 درصد مردم به سینما نمی‌روند

شرایط حاکم بر فیلم‌نامه نویسی در سینمای ایران، همراه با اما و اگر‌های فراونی در این حوزه است. زمانی یک سوژه بال و پر می‌گیرد و شکوفا می‌شود و می‌توان به آن فیلم‌نامه گفت که نویسنده با فراغ بال به کار خود بپردازد و تمام داشته‌های خود را در مورد آن سوژه پیاده کند. بزرگترین حرف نویسندگان همین است که با وجود استعداد در این زمینه، آثار فاخر و تنوعی در فیلم‌نامه نداریم. عبدالحسن برزیده، نویسنده و کارگردان سینما با اشاره به این اتفاق در مورد تأثیر‌پذیری یک نویسنده از اطراف خود گفت: بخشی از این تأثیر‌پذیری مردم به مسئولان سینماست و بخشی دیگر مربوط به رفتار مردم است. در مورد مسئولان، شرایطی که برای یک نویسنده از جانب آن‌ها ایجاد شده است، به هیچ عنوان ایده‌آل نیست و یا حتی متعادل نیست. به این دلیل که شما سراغ هر موضوعی می‌روید، آنقدر اما و اگر در آن به وجود می‌آید که استعداد فیلم‌نامه‌نویس، به هیچ عنوان شکوفا نمی‌شود.

وی ادامه داد: در واقع شما زمانی موفق به ساخت یک فیلم می‌شوید که از ممیزی‌های ایجاد شده گذر کنید. متأسفانه یک سری سوژه‌های جذاب وجود دارد که بخاطر سختگیری‌ها به فیلم‌نامه‌نویسی نمی‌رسد.  در این زمان ما دچار خود‌سانسوری شده‌ایم و اکثر فیلم‌نامه‌نویسان با آن مواجه شده‌اند این حرف‌ها را تجربه کرده‌اند. یک فیلم‌نامه‌نویس باید استقلال فکری داشته باشد تا آن اثر ساخته شود.

کارگردان «مزار شریف» همچنین درمورد انتخاب یک سوژه از طرف فیلم‌نامه‌نویس بیان کرد: این محدودیت‌ها باعث می‌شود که یک نویسنده به سراغ خیلی از چالش‌ها و موضوعاتی که جامعه با آن روبروست نرود و دچار فقر سوژه بشود.  همواره اگر نویسنده به دنبال موضوعات بکر و مهم نرود، اثرش با شکست روبرو شده است.

برزیده همچنین در صحبت‌های خود، گریزی به منتقدان سینما و نظرات آن  زد و گفت: صرفاً هر اثری که یک منتقد از آن تمجید کند،فیلم خوبی نیست. بعضی از این منتقدان عادت کرده‌اند که از یک الگوی ارسطویی پیروی کنند و هر اثری در قالب این الگو قرار بگیرد از دیدگاه آن‌ها اثر خوبی است و هر اثری که در آن قالب نگنجد، مورد قهر آن‌ها قرار می‌گیرد. متأسفانه در برخی از این منتقدان جسارت کافی وجود ندارد.

کارگردان «پرواز خاموش» در ادامه در مورد حضور مردم در سنیما‌ها بیان کرد: یکی از مشکلات عمده سینما این است که 90 درصد مردم ایران به سینما نمی‌روند و توان جذب آن‌ها را نداریم. این موضوع دلایل خاص خود را هم دارد. از مشکلات اجتماعی گرفته تا کمبود سینما و شرایطی از این دست.

وی در مورد «مزار شریف» گفت: استقبال خیلی خوبی از این فیلم نشد به خاطر مشکلات موجود پیرامون این اثر، اما چیزی که برای من مهم است، اینکه هر کسی در سینما این اثر را می‌بیند، راضی از سینما خارج می‌شود و همین برای من مهم است.

باشگاه خبرنگاران جوان
آخرین اخبار