سرنوشت پسماندهای پایتخت را اینجا بخوانید
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۷۶۲۱
تاریخ انتشار: 2015 November 12    -    ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
بنا بر اخبار رسيده، كشور آلمان در زمينه مديريت پسماند توانسته نه‌تنها زباله توليدي خود را بازيافت و تبديل به انرژي كند حتي اعلام آمادگي كرده است تا از كشور‌هاي همجوار زباله وارد كند. اين در حالي است كه بنابر اخبار منتشر شده در كشور ما پسماندهاي توليد شده يا به روش‌هاي سنتي دفن مي‌شود يا با سرعت لاك‌پشتي بازيافت مي‌شود كه اين امر تبعات بسياري را براي شهر، شهروندان و محيط زيست به دنبال دارد. اين در حالي است كه زباله‌هاي شهري به‌خصوص پسماند‌هاي ساختماني همچنان دفن مي‌شود.

در شهر تهران هنوز همه مراحل مديريت پسماند به درستي انجام نمي‌شود. در قانون مديريت پسماند تكاليفي بر عهده مديريت اجرايي پسماند گذاشته شده است كه اين مراحل بايد به صورت دقيق طي شوند اما متأسفانه اين مراحل هنوز به صورت كامل اجرايي نشده است. رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهر تهران در زمينه مديريت پسماند ساختماني با اشاره به اينكه روزانه 50 هزار تن زباله ساختماني در پايتخت توليد مي‌شود، گفت: متأسفانه در زمينه مديريت پسماند ساختماني نتوانستيم مانند مديريت ساير پسماندها عملكرد مناسبي داشته باشيم.
 
روزانه حدود 50 هزار تن توليد نخاله ساختماني

محمدحسين بازگير در زمينه بازيافت و پردازش پسماندها افزود: در حال حاضر در تهران روزانه حدود 7هزار تن پسماند خانگي توسط شهروندان توليد مي‌شود كه پس از جمع‌آوري به مراكز دفن مجاز تهران مانند آرادكوه منتقل مي‌شود. در كنار اين روزانه 80 تا 90 تن زباله بيمارستاني جمع‌آوري و توسط سيكل مشخصي به مراكز مجاز منتقل مي‌شود.   به گفته وي، بيشترين مشكل و معضل در حوزه پسماند ساختماني است كه روزانه حدود 50 هزار تن توليد نخاله ساختماني در شهر تهران داريم كه اين نشان از پويا بودن ساختمان‌سازي در اين شهر دارد. به‌رغم اينكه نمود آن را مشاهده نمي‌كنيم و يك ركود در اين حوزه وجود دارد اما توليد پسماند ساختماني بسيار زياد است.
 
12برابر شدن پردازش پسماند شهري

همچنين مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران در خصوص روند 10 ساله مديريت سازمان پسماند شهرداري تهران گفت: در حال حاضرظرفیت 12 واحد جديد پردازش پسماند شهري تهران از 500 تن در روز درسال 1384 به 7 هزار و 500 تن در روز، رسيده و به عبارتي افزايش 15 برابري داشته است.  حسين جعفري در اين زمينه با بيان اينكه با احداث 16 واحد پالايش كود كمپوست در مجتمع پردازش و دفع آراد كوه و ارتقاي ظرفيت اسمي، پالايش كود كمپوست شهر تهران به هزار و 770 تن در روز رسيده است،  وي از طراحي، احداث و بهره‌برداري از اولين سلول دفن بهداشتي كشور در مجتمع آراد‌كوه به ظرفيت 600 هزار تن و در زميني به مساحت 5 هكتار و با بهره‌گيري از لايه‌هاي عايق ژئوسنتتيك خبر داد و گفت: اولين واحد تصفيه‌خانه شيرابه كشور با همكاري بخش دانشگاهي (دانشكده محيط زيست دانشگاه تهران) با ظرفيت عملي 400 مترمكعب در روز در مجتمع آرادكوه در بهمن‌ماه 1391 راه‌اندازي شد.

روزنامه جوان
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv