مقدار مناسب اسید فولیک چقدر است
bato-adv
کد خبر: ۱۲۳۴۶
تاریخ انتشار: 2015 September 24    -    ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
فولیک اسید یک ویتامین B مهم برای زنان بخصوص برای زنانی که باردارهستند و یا قصد بارداری را دارند می باشد. این ویتامین می تواند در پیشگیری از ایجاد نواقص مغزی و نخاعی در جنین مؤثر باشد.

البته فولیک اسید برای مردان و زنان در هر سنی مفید و قابل استفاده می باشد و در بعضی مطالعات نشان داده شده است که در پیشگیری از حمله های قلبی و مغزی و حتی بیماری آلزهایمر و بعضی سرطانها بسیار کمک کننده می باشد.
اسید فولیک برای درمان کمبود آن که باعث بعضی از انواع کم خونی و سایر مشکلات شده استفاده می شود.

کمبود اسید فولیک در بین افرادیکه مشکلات گوارشی، بیماری های کلیه و کبد و یا اعتیاد به الکل دارند، شایع می باشد. زمانیکه اسید فولیک برای درمان کمبود آن مصرف می شود، باید به همراه ویتامین B12 مصرف گردد، این دو مکمل بعلاوه درمان کم خونی ناشی از آنها برای بهبود سلامت اعصاب نیز مفید می باشند. همچنین اسید فولیک برای کاهش مضرات داروی متوترکسات (methotrexate) که برای درمان پسوریازیس و آرتریت روماتوئید استفاده می شود، تجویز می گردد.

عوارض کمبود اسید فولیک
بجز کم خونی و نقایص مادرزادی، کمبود اسید فولیک باعث مشکلاتی همچون:
– افزایش خطر سکته قلبی دوم
– افزایش خطر سکته مغزی
– افزایش خطر ابتلا به بعضی از انواع سرطان همچون سرطان معده
– کاهش قابل ملاحظه تعداد اسپرم در مردان شده و ممکن است بتواند باعث ناباروری مردان شود.
– افزایش خطر ابتلا به افسردگی
شما باید همیشه با پزشک خود در خصوص دریافت میزان لازم از این ویتامین مشورت نمائید. البته در ذیل میزان مجاز مصرف این ویتامین بر اساس راهنمایی سازمان سلامت زنان ذکر می گردد:
* زنانی که در سنین باروری هستند۴۰۰ میکروگرم در روز
* زنانی که باردار هستند۶۰۰ میکروگرم در روز
* زنانی که درحال شیردهی به کودک می باشند ۵۰۰ میکروگرم در روز
* زنانی که سابقه ی تولد فرزندی با نقص نخاعی مغزی دارند تحت نظر پزشک ممکن است تا ۴۰۰۰ میکروگرم روزانه مصرف نمایند در صورتیکه تمایل به بارداری مجدد داشته باشند.
زنانی که سابقه تولد فرزندی با نقص مغزی- نخاعی دارند ولی تمایل به بارداری مجدد ندارند روزانه مجاز به مصرف ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید هستند.

منابع طبیعی فولیک اسید کدام اند؟

منابع خوب و مفید اسید فولیک شامل:
– سبزجات از جمله اسفناج، بروکلی و کاهو
– لوبیا، نخود فرنگی و عدس
– میوه هایی همچون لیمو، موز، طالبی، هندوانه، پرتقال، کیوی و عنبه
– جگر و قلوه جگر نباید در زنان باردار استفاده شود)
– زرده تخم مرغ، شیر، دانه های آفتابگردان و حبوبات نیز از دیگر منابع این ویتامین می باشند.

بولتن نیوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نیازمندیها
بلیت هواپیما چارتر