چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!
کد خبر: ۳۲۴۰۶۹
تاریخ انتشار: 2024 September 19    -    ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۲

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!

عشق و علاقه یکی از مهم‌ترین جوانب زندگی انسان است و ساختن یک رابطه معنادار و با ارزش اهمیت زیادی دارد. همه ما به دنبال نیمه گمشده و عشق حقیقی خود می‌گردیم و بهترین رابطه را برای خود می‌خواهیم. اما چگونه می‌توانیم این رابطه را بسازیم؟ در این مقاله می‌خوانیم چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم و چه معیارهایی باید داشته باشیم.

چرا به رابطه عاشقانه نیاز داریم؟

 

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!

برخی از نیازها به صورت غریزی در ما وجود دارند و به سمت آنها کشیده می‌شویم. یک رابطه عاشقانه توانایی تامین بسیاری از این نیازها را دارد. برطرف شدن این نیازها به رشد و پیشرفت ما در زندگی کمک می‌کنند و برخی از آنها برای رشد شخصی ضروری هستند. در ادامه برخی از این نیازها را بررسی می‌کنیم:

·      نیاز به عشق و پذیرش

·      نیاز به حمایت و همراهی

·      نیاز به اعتماد و امنیت

·      نیاز به مهر و محبت

·      نیاز به احترام و ارتباط

·      نیازهای جسمی و جنسی

هدف از بررسی این نیازها، اشاره به پایه‌های موردنیاز برای شکل‌گیری رابطه عاشقانه است. ساخت یک رابطه عاشقانه نیازمند این است تا فردی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف می‌کند و از طرف مقابل نیازهای وی توسط شما برآورده می‌‌شود. بنابراین انتخاب صحیح اولین قدم موفقیت در رابطه عاشقانه است.

بیشتر بخوانید: مردان عاشق چه زنانی میشوند؟

نیازمندی‌‌های یک رابطه عاشقانه

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!

 

برطرف کردن نیازهای گفته شده، نیازمندی‌هایی دارد که باید در فرد وجود داشته باشد. مانند هر فعالیت دیگری این نیازمندی‌ها در طول زمان نیاز به توجه دارند تا رشد کنند و قادر به شکل دادن به یک رابطه عاشقانه باشیم. در ادامه برخی از این موارد را بررسی می‌کنیم.

خودشناسی

قبل از اینکه شروع کنید به شناختن فرد دیگری و وی را دوست داشته باشید، باید خودتان را بشناسید و خودتان را دوست داشته باشید! خودشناسی اهمیت زیادی در روابط دارد و به افراد اجازه می‌دهد نیازهای جزئی‌تر و معیارهای خود را بشناسند و به نوعی جای درستی دنبال عشق خود باشند!

خودشناسی یعنی بدانیم چه نقاط ضعف و قدرتی داریم، چه ویژگی‌های شخصیتی‌ای داریم و به طور کلی چه کسی هستیم؟ پاسخ به این سوال تا میزان زیادی معیارهای ما برای طرف مقابل و معیارهای رابطه را مشخص می‌کند. برای مثال فرد احساسی، رابطه‌ای احساسی با آدمی احساسی نیاز دارد.

مهارت‌های برقراری ارتباط

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!

 

مهارت‌های برقراری ارتباط نقش پررنگی در رابطه زناشویی دارند. هر رابطه می‌تواند طوفانی و شیرین شروع شود اما دوام و ماندگاری آن نیاز به ارتباط صحیح بین طرفین نیاز دارد. شما باید قادر باشید تا نظر، افکار و نیازهای خود را به بهترین شکل ممکن منتقل کنید تا از سوتفاهمات جلوگیری شود.

کمبود مهارت‌های برقراری ارتباط یکی از اصلی‌ترین دلایل ضربه خوردن روابط است. مردان و زنان تفاوت‌های جنسیتی زیادی دارند که تفاوت در روش‌های برقراری ارتباط یکی از پررنگ‌ترین موارد است. برای اینکه قادر باشید رابطه خود را سرپا نگه دارید باید زبان مشترکی با طرف مقابلتان داشته باشید.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یکی از مفاهیم مهم دیگری است که به ما اجازه می‌‌دهد خودمان را ابراز و بیان کنیم. خودشناسی نقش پررنگی در شکل‌گیری اعتماد به نفس دارد اما فقط شامل این موارد نمی‌شود. اعتماد به نفس یعنی به انتخاب‌ها، ظاهر و رفتار خودمان واقف باشیم و همیشه بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

اعتماد

اعتماد علاوه بر جنبه گروهی خود، یک بُعد شخصی نیز دارد. یعنی افراد توانایی محدودی برای اعتماد کردن و مورداعتماد قرار گرفتن دارند که با کمبود آن در رابطه یا سرازیر شدن آن دچار احساسات منفی می‌شوند. این میزان مشخص از اعتماد در افراد، به موارد مختلفی از جمله تجربیات گذشته و نوع نگاه کلی به جهان هستی بستگی دارد.

مثلا برخی از افراد به صورت کلی جهان و انسان ها را غیرقابل اعتماد می‌دانند و برخی دیگر خطری در اعتماد کردن نمی‌بینند. توانایی اعتماد کردن به طرف مقابل و همینطور مورداعتماد قرار گرفتن در رابطه بسیار مهم است و می‌تواند سوتفاهم‌های زیادی ایجاد کند.

ویژگی‌های یک رابطه عاشقانه

بنابر مطالبی که در وب سایت مشاوره آنلاین روانشناسی پُل نوشته شده، حالا که می‌دانیم چرا رابطه عاشقانه را می‌خواهیم و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشیم، حال باید بدانیم یک رابطه عاشقانه سالم چه شکلی است؟! افراد مختلف ممکن است تصورات مختلفی درباره یک رابطه عاشقانه داشته باشند. فارغ از این نظرات شخصی، ویژگی‌های کلی‌ای وجود دارد که هر رابطه باید داشته باشد.

احترام

همه روابط بر پایه احترام بنا می‌شوند. روابط زناشویی و عاشقانه نیاز بیشتری به این احترام دارند و به نوعی همه ارتباطات و احساسات موجود در رابطه بر پایه احترام بنا می‌شوند. در یک رابطه سالم احترام متقابل وجود دارد یعنی طرفین به یکدیگر احترام می‌گذارند و متوجه ارزش ها، مرزها و انتخابات یکدیگر هستند.

صمیمیت

هیچ رابطه دوستانه یا عاشقانه‌ای بدون صمیمیت رشد نخواهد کرد. صمیمیت یعنی علاوه بر شنیدن باورها، ارزش‌ها و نیازهای طرف مقابل و احترام گذاشتن به آنها، برای محقق شدن آنها تلاش کنید. صمیمیت یعنی اعتماد و احترام متقابل برای صحبت کردن، شوخی کردن و تجربه کردن موارد مختلف وجود داشته باشد.

به زبان ساده‌تر، صمیمیت یعنی دو نفر، خود را دوست یکدیگر بدانند و زمان خوبی با یکدیگر سپری کنند.

اعتماد و صداقت

مفهوم صداقت در رابطه می‌تواند پیچیده باشد. در برخی موارد صداقت داشتن در رابطه نه تنها به رابطه آسیب می‌زند بلکه اصلا درست هم نیست؛ اما این دو مفهوم در کنار یکدیگر معنا می‌گیرند و صداقت موردنیاز در رابطه، با اعتماد متقابل معنا می‌گیرد.

ترکیب اعتماد و صداقت در رابطه یعنی با دانستن یا نداستن برخی موارد همچنان باور داشته باشید که وی کار صحیح را انجام می‌دهد. نکته مهم درباره اعتماد و صداقت در رابطه این است که خرج شدنی است! یعنی در برخی شرایط ممکن است کاهش یابد و نیاز به تلاش طرف مقابل برای ترمیم آن وجود داشته باشد.

حمایت و همدلی

همسر یا پارتنر باید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین حامی فردی باشد. شناخت از وی به همراه احترام گذاشتن به ارزش‌ها باعث می‌شود تا در هر شرایطی حمایت و همدلی وجود داشته باشد.

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟

چگونه در رابطه عاشقانه موفق باشیم؟ ویژگی مهم یک رابطه موفق!

 

بر اساس نظریه و مطالعات استرنبرگ، یک رابطه عاشقانه موفق نیاز به سه وجه دارد؛ 1- صمیمیت 2- تعهد 3- جذابیت. وی توضیح می‌دهد که یک رابطه کامل و رضایت بخش فقط با وجود این سه عامل ممکن است. نکته مهم این است که وقتی رابطه‌ای با این سه عامل شروع می‌شود و کامل و رویایی است، به این معنا نیست که همیشه اینطور باقی می‌ماند، بلکه در طول زمان نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.

کلام آخر

روابط عاشقانه از نیازهای مهم هر انسانی هستند اما گاهی کشف، ساخت یا بقای آنها بسیار دشوار به نظر می‌رسد. به طور کلی صمیمیت، تعهد و جذابیت یک رابطه عاشقانه موفق را می‌سازند اما این رابطه نیاز به نگهداری و مراقبت دارد تا بقا و دوام داشته باشد.

منابع:

https://www.plannedparenthood.org/learn/relationships/healthy-relationships

https://www.helpguide.org/relationships/social-connection/relationship-help

https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/healthyliving/relationships-tips-for-success

آخرین اخبار