آیا وجود گاز رادون در هوای تهران خطرناک است؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۰۸۴۶۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: 2018 May 08    -    ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

محمد رستگاری با اشاره به این موضوع گفت: گاز رادون منبع تولید مصنوعی و انسان ساخت ندارد و این گاز در همه شهر‌های دنیا وجود داشته و در هوای محیط تهران هیچ میزان نگران کننده‌ای از گاز رادون گزارش نگردیده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی ما در این خصوص صرفا وجود این گاز را در برخی محیط‌های بسته نشان می‌دهد، افزود: در این رابطه ضوابط فنی حفاظت از ساختمان‌ها در برابر گاز رادون که جزئی از استاندارد‌های ساختمانی است که توسط مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان انرژی اتمی تهیه شده است.

رستگاری ادامه داد: امکان کاهش میزان این گاز در ساختمان‌ها از طریق روش‌های ساختمان سازی از قبیل: عایق کاری و ... به راحتی امکان پذیر است.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران یادآور شد: درخصوص هوای تهران و اندازه گیری پارامتر‌های آلاینده از طریق ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان، محیط زیست استان تهران و شرکت کنترل کیفیت بر مبنای استاندارد‌های بین المللی و ملی هوای محیط عمل نموده که این گاز جزو این پارامتر‌ها نمی‌باشد.

وی در پایان تأکید کرد: این یک موضوع بهداشتی بوده و در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی می‌باشد و می‌بایست دستگاه‌های ذیربط در اینخصوص اظهار نظر نهایی داشته باشند.

فارس

bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
نسبت گاز رادون اگر از یه حدی بالاتر باشه نشانه فعالیت گسلهاست و پیش هشدار وقوع زلزلس

نسبتش یادم رفته وگرنه مینوشتم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
واقعا چرا ما تهرانیا نمیمیریم؟معجزست ها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
رادون یک گاز پرتوزای بی‌رنگ، بی‌بو، بدون مزه و از نظر شیمیایی بی‌اثر می‌باشد؛ و تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه‌گیری رادون می‌توان وجود آن را تشخیص داد. گاز رادون از تلاشی (واپاشی) اورانیم طبیعی موجود در خاک، آب و صخره‌ها بوجود می‌آید. رادون تولید شده نیز، ذرات پرتو زای دیگری تولید می‌کند که دختران رادون نامیده می‌شوند.

اثرات رادون بر سلامت انسانها رادون موجود در هوا از طریق تنفس وارد ریه انسان‌ها می‌شود. سپس رادون در ریه تلاشی می‌نماید و ذره آلفا انتشار می‌دهد. ذره آلفا دارای جرم سنگین و بار الکتریکی دو برابر الکترون با علامت مثبت است. ذره آلفا انتشار یافته در ریه، دارای انرژی است؛ که این انرژی باعث حرکت ذره در بافتهای ریه می‌شود، و به تدریج در مسیر حرکت و برخورد با سلول بافتهای ریه یون‌سازی نموده، تا زمانی که انرژی خود را کاملاً از دست داده و متوقف شود. انرژی ذره آلفا که توسط بافتها جذب می‌شود باعث آسیب به بافت یا مرگ آن‌ها می‌شود؛ بنابراین در صورتیکه هوای تنفسی حاوی رادون بمقدار زیاد باشد، بافتهای ریه به تدریج آسیب می‌بینند؛ که در دراز مدت می‌تواند باعث سرطانی شدن این‌گونه بافتها شود.

بر اساس تحقیقات بین‌المللی بعد از سیگار، رادون به عنوان مهمترین عامل سرطان ریه شناخته شده‌است. بخصوص افراد سیگاری که هوای داخل منازل آنها، حاوی مقدار زیاد رادون باشد احتمال ابتلا آن‌ها به سرطان ریه به مراتب بالاتر از سایر افراد است. همچنین طبق گزارش کمیته علمی اثرات پرتوهای اتمی سازمان ملل (UNSCEAR 1977) بطور متوسط نیمی از پرتوگیری (معادل دز مؤثر) سالانه مردم در مناطقی که از نظر پرتوزائی عادی هستند ناشی از رادون و دختران آن است (year/mSv 2).
ویکی پدیا
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv