بهشت دوستداران حیات وحش
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۸۴۹۱
تاریخ انتشار: 2015 August 22    -    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv

نام قاره آفریقا و کشورهای آن که به گوش می‌رسد، شاید واژگانی چون خشکسالی، جنگ داخلی و فقر اول از همه به ذهن برسد، اما قاره سیاه، آن‌قدرها هم تیره روز نیست!
 
تانزانیا یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری در شرق آفریقا با جاذبه های توریستی فراوان است. حدود 38 درصد از مساحت تانزانیا به عنوان مناطق حفاظت شده کنار گذاشته شده است. 16 پارک ملی،
29 منطقه تفریحی، 40 منطقه طبیعی کنترل شده و پارک های دریایی در کنار کوه کلیمانجارو که بلندترین نقطه آفریقاست، بخش های مختلف گردشگری این کشور را تشکیل می دهد.

براساس آمار منتشر شده در سال 2013، سفر و گردشگری 12.7 درصد از تولید ناخالص داخلی تانزانیا را تشکیل داده و 11 درصد از نیروی کار کشور در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. آمار استخدام در بخش گردشگری مانند آمار ورود مسافران خارجی هر سال در حال افزایش است.

به عنوان مثال سال 2005 فقط 590 هزار نفر گردشگر از مرزهای تانزانیا عبور کرده اند؛ این در حالی است که این آمار در سال 2012 نزدیک به یک میلیون و صد هزار نفر بوده است.

آنچه تانزانیا را در مرکز توجه قرار داده، پایتخت یا زندگی شهری آن نیست بلکه طبیعت شگرف آن، چشم هر بیننده ای را خیره می کند. جاذبه های گردشگری شناخته شده تانزانیا در بخش شمالی این کشور واقع شده و شامل کوه کلیمانجارو و پارک ملی سرنگتی است.

پارک ملی سرنگتی به خاطر مهاجرت سالانه بیش از 1.5 میلیون گاو وحشی آفریقایی و 250 هزار گورخر در آن معروف شده است. این پارک به خاطر وسعت زیاد و تعداد بالای جانوران و درندگان، اغلب به عنوان بهترین اندوخته طبیعی در قاره آفریقا شناخته می شود.

سرنگتی، بزرگ ترین جمعیت شیرهای آفریقا را در خود جای داده و این به دلیل زیاد بودن طعمه در این منطقه است. هم اکنون نزدیک به 3000 شیر در این زیست بوم زندگی می کنند. سافاری یا وحش گشت (کلمه پیشنهادی فرهنگستان زبان و ادب فارسی) به وسیله بالن یکی از روش های محبوب بازدید از این پارک هیجان انگیز است.

بالن های رنگی که گاهی تا 16 نفر ظرفیت دارند از فراز گله های گورخر، شیر و دیگر حیوانات عبور کرده و صحنه های شگفت انگیزی را برای عکاسی فراهم می کنند.

یکی دیگر از بخش های حیات وحش تانزانیا، منطقه حفاظت شده انگورونگورو بوده که جزو میراث جهانی یونسکو نیز هست. دره انگورونگورو ـ که کاسه ای آتشفشانی و فعال است ـ درون پارک قرار گرفته که البته در آن خبری از مواد مذاب نیست! برای دیدن حیات وحش موجود در این منطقه، سوار شدن در ماشین های مخصوص و گشتزنی در آن پیشنهاد می شود.

در کنار مناظر طبیعی اگر بخواهیم به یک نقطه گردشگری که رنگ و بوی شهری دارد اشاره کنیم، بدون شک شهر سنگی زنگبار تنها گزینه در تانزانیاست. زنگبار شهری تجاری ـ ساحلی با تاریخی جذاب است که به کاشفان، ادویه های عجیب و غریب، تاجران دریایی و سلاطین متعدد شناخته می شود. بسیاری از مناطق تاریخی این شهر دست نخورده باقی مانده و مسئولان فرهنگی برای حفظ معماری زیبای آن، نزدیک به 200 نفر از شهروندان را به خدمت گرفته اند.

گرچه این کشور آفریقایی به حیات وحش متنوع خود معروف است، اما نمی توان از سواحل آن چشمپوشی کرد. جزیره مافیا، بزرگ ترین جزیره یک مجمع الجزایر کوچک در سواحل تانزانیا واقع شده است. این جزیره به خاطر داشتن آب های عمیق مناسب برای غواصی، آبزیان فراوان و همچنین قسمت های مرجانی منحصربه فرد خود شهرت دارد. مسابقات غواصی و ماهیگیری در این جزیره از طرفداران زیادی برخوردار است.

در نهایت این که اگر به گردشگری فرهنگی و آشنایی با قبایل آفریقایی علاقه دارید، تانزانیا فرصت مناسبی را برای همراهی کردن مردم قبایل ماسایی و بوشمن ها ـ که افرادی صحرانشین هستند ـ فراهم کرده است.

چطور برویم؟

سفر به تانزانیا هیجان خاص خود را دارد. برای تجربه این ماجراجویی و دیدن حیات وحش زیبای این کشور، باید کمی هم اهل ریسک باشید. تانزانیا در ایران سفارتخانه ندارد، اما این امر مشکلی را در مورد صدور روادید برای شما ایجاد نمی کند چراکه در فرودگاه یا مرز تانزانیا براحتی می توانید

برای گرفتن ویزا اقدام کنید. در حال حاضر، تورهای گردشگری ایرانی سفر به کشورهای آفریقایی را به صورت یک مجموعه پیشنهاد می دهند؛ به عنوان مثال تور 13 روزه دور آفریقا که شامل اوگاندا، تانزانیا، کنیا و زنگبار می شود با احتساب هزینه بلیت هواپیما، نزدیک به 16 میلیون تومان برای شما آب می خورد! اما اگر در جهانگردی استاد هستید نیازی به این همه خرج نیست.

جام جم
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv