اخیرا در شبکههای اجتماعی و بسیاری از رسانههای جهان موضوع تی شرت «مارک زاکربرگ» مدیر عامل شبکه فیسبوک تبدیل به بحث روز شده است.
زاکربرگ خود در یک برنامه پرسش و پاسخ به این سوال که آیا تی شرت دیگری ندارد و چرا یک تی شرت را در بسیاری از مراسمها به تن میکند، چنین پاسخ میدهد: «این کارها وقت گیر است و انرژی میبرد. اینکه چه لباسی بپوشم یا برای صبحانه چه تهیه کنم انرژی آدم را میگیرد. ما مشغول مدیریت یک شبکه بزرگ بین المللی (فیسبوک) هستیم و تلاش داریم هدف خود را که عضویت هر چه بیشتر مردم جهان در این شبکه است، محقق کنیم. من چندین تی شرت دارم اما با یک رنگ واحد.... استیو جابز نیز همیشه یک لباس واحد مشکی به تن داشت و همیشه شلوار جین میپوشید. شاید این رفتارم الگو پذیری از جابز باشد» (نقل به مضمون)
این سخنان پاسخ یک کارآفرین مبدع است که ثروت امروزی خود را مدیون ایده بکر و خلاقانه خود است.
زاکربرگ یک مدیر جوان و خلاق است و سبک زندگی خاصی دارد. او بر خلاف ثروت چند میلیاردیاش که او را به عنوان یکی از جوانترین ثروتمندان دنیا مطرح کرده است، زندگی سادهای دارد. شاید ازدواج زاکربرگ که همین چند وقت پیش بود یاد همه باشد. مدیر عامل بزرگترین شبکه اجتماعی جهان و یکی از ثروتمندان جهان به رغم ازدواجهای پر زرق و برق و پر خرج برخی از «سلبریتیها» یا شاهزادهها که شاید بسیار کمتر از زاکربرگ ثروت دارند، به سادگی برگزار شد و عروس و داماد مراسمی ساده برگزار کردند.
شاید زاکربرگ را بتوان در سبک زندگی و پوشش با «استیو جایز» مدیرعامل سابق کمپانی «اپل» مقایسه کرد. جابز یکی از الگوهای رفتاری و مدیرانی است که قطعا زاکربرگ از او برای زندگی و ایده مدیریت خود الهام گرفته است.
جابز را همه با لباس تی شرت مشکی یقه سه سانت که از سال ۱۹۹۷ همواره بر تن داشت میشناسند. به نظر میرسد زاکربرگ نیز میخواهد راه جابز را در ساده زیستی و عدم توجه به ظواهر و پوشش طی کند.
جابز خود در خاطراتش گفته بود الگوی نوع پوشش ساده خود و کارمندان شرکت اپل را از شرکت سونی در ژاپن گرفته است.
جابز در دهه ۱۹۸۰ سفری به ژاپن داشت و از کمپانی مشهور سونی بازدید کرده بود. در آنجا چیزی که توجه جابز را جلب کرده بود لباس یونیفرم گونه و یکسان کارمندان سونی بود.
جابز دلیل این نوع پوشش یکسان و ساده را از «آکیو موریتا» مدیر سونی میپرسد و مدیر سونی در پاسخ میگوید: «بعد از جنگ جهانی دوم، ژاپنیها لباس نمیپوشیدند (احتمالا به دلیل فقر گسترده اقتصادی) و به همین خاطر شرکتها به کارگران خود چیزی میدادند که به تن کنند. به این ترتیب در طول سالها پوشیدن یونیفرم به یک سبک تبدیل شد، روشی برای پیوند زدن کارمندان به هم. این گونه یکی از دغدغههای کارمندان برای انتخاب نوع پوشش نیز رفع شد و کارمندان انرژی خود رابه جای صرف در انتخاب نوع پوشش و ظواهر روی کار متمرکز میکنند.»
جابز از این ایده خوشش میآید و تلاش میکند این ایده را در شرکت «اپل» اجرایی کند. او نزد «ایسی میاکه» طراح لباس شرکت سونی میرود و از او میخواهد لباسی برای او طراحی کند. نتیجه طراحی همان لباس مشکی یقه سه سانت معروف بود و یک شلوار جین و یک کفش کتانی که جابز تقریبا تا اواخر عمر خود در همه نوع مراسم همواره بر تن داشت.
جابز برای مدتی شرکت اپل را ترک میکند و در نهایت در سال ۱۹۹۷ در بازگشت مجدد خود به این شرکت با لباس ساده طراحی شده از سوی میاکه ظاهر میشود. جابز تا آخر عمر خود که مدیر عامل «اپل» بود (مهر ماه ۱۳۹۰) از همین نوع و فرم لباس ساده میپوشید.
شاید زاکربرگ مدیر شرکت فیسبوک نیز میخواهد راه جابز را ادامه دهد. فیسبوک روز به روز گسترش مییابد و ارزش بیشتری پیدا میکند و همزمان کارمندانش روز به روز بیشتر میشود.
زاکربرگ امروز یک کار آفرین جهانی است که به اقصی نقاط عالم میرود و با عالیترین مقامات سیاسی کشورها دیدار و گفتوگو میکند، اما همواره سبک پوشش سادهای دارد. هر چند هنوز زاکربرگ به یک قالب واحد در نوع پوشش نرسیده است اما غالبا با تی شرتهای ساده به ویژه یک نوع تی شرتی که اخیرا پوشیدن مداوم آن مورد توجه رسانهها قرار گرفته در انظار عمومی ظاهر میشود.
مدیرانی که دنیا را تغییر میدهند حتما و یقینا به درجهای از اعتماد به نفس و عبور از خود میرسند که به چیزی فراتر از امور جزئی همچون انتخاب نوع پوشش و زرق و برق و.. میاندیشند. آنها به آینده شرکت خود و آینده جهان میاندیشند و برای آن برنامه ریزی میکنند. آلبرت اینیشتین نابغه فیزیک نیز که جهان را تغییر داد همواره یک نوع خاص و ساده از لباس برتن میکرد.
مدیرعامل فیسبوک در سفرهایی که دارد دائما این دغدغه را در صفحه شخصی خود در فیسبوک به اشتراک میگذارد که چه تعدادی از مردمان جهان هنوز به شبکه اینترنت به طور عام و به شبکه فیسبوک به طور خاص دسترسی ندارند و او و شرکت تحت مدیریت او باید با همکاری با دولتها و دیگر نهادهای بین المللی، روز به روز دامنه شمول دسترسی به اینترنت و شبکههای اجتماعی - اینترنتی را گسترش دهند؛
حالا در این میان پرسیدن این سوال که زاکربرگ چه میپوشد یا نمیپوشد، بیشتر به درد کلیک خوردن و مخاطبان عام رسانهها میخورد و قطعا مدیر بزرگترین شبکه اجتماعی جهان شاید به همان اندازهای هم که گفته به این مساله توجه نداشته باشد. شاید زاکربرگ حتی چند روز به طور مداوم و پشت سر هم یک تی شرت را بر تن کند و شاید آن را نشوید، اما قطعا هر روز اطلاعات مربوط به گسترش دامنه شرکت و مشکلات کارمندان شرکت را جویا میشود وقت خود را صرف این قبیل کارها میکند.
ناهار خوردن مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک و همسرش در سفر ماه عسل به ایتالیا
منبع: عصرایران