۱۰ حقیقت علمی درباره خواب دیدن
کد خبر: ۷۷۲۷
تاریخ انتشار: 2015 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
bato-adv
bato-adv
تنها در تاریکی ایستاده اید، در یک شب طوفانی و صدای ضربان قلبتان به گوش می‌رسد. یک قاتل حرفه ای به دنبال شماست ، لباس سیاهی به تن دارد و شما قربانی بعدی او هستید. بدن شما به رعشه افتاده و به سختی می توانید حرکت کنید؛ ولی بدنبال ادامه زندگی هستید. و ناگهان …. از خواب بیدار می شوید.

تصویر آشنایی بود؟

 این یکی از رایج ترین خواب هایی است که در سراسر دنیا دیده شده است. رویاها و سوالات مرتبط به آن یک پرسش ازلی بوده است. چرا رویا می بینیم؟ آنها چه معنایی دارند؟ سوالات زیادی وجود دارد ولی پاسخ ها همواره مبهم بوده اند.

در ادامه ده مورد از مسایل جذاب در مورد خواب و رویا را با هم مرور می کنیم.

 نابینا

خواب های مردم نابینا

ما می توانیم چهره ها و اشیا را در خواب و رویا نیز ببینیم. اما انسانهایی که از بدو تولد کور زاده شده اند چیزی از تصاویر و رنگ ها نمی دانند. با این حال آنها رویاهای صوتی می بینند. آنها صداها را می شنوند، عطر و بوها را احساس می‌کنند و نیز در خواب به لرزه می افتند. البته آنهایی که در ادامه‌ی زندگی کور شده‌اند تصاویری هم می‌بینند. بعلاوه نتایج یک تحقیقات در کشور دانمارک حاکی از آن است که نابینایان بسیار بیشتر از انسان های معمولی دچار خواب های آشفته و کابوس ها می‌شوند.

ما ۹۰ درصد رویاهای خود را فراموش می‌کنیم

به طور متوسط همه ما نزدیک به یک سوم از عمر خود را در خواب به سرمی‌بریم و متاسفانه نمی‌توانیم اغلب این رویاهای رؤیت شده در این زمانها را به‌یاد بیاوریم. ۹۵ درصد از رویاها به محض بیدار شدن از خواب فراموش می‌شوند. هرچند محتمل به نظر می‌رسد که اگر در مرحله عمیق خواب که به حرکت سریع چشم معروف است بیدار شویم بهتر می توانیم خواب و رویای دیده شده را به یاد آوریم؛ ولی متاسفانه در این حالت تمام رویا به دلیل قطع شدن آن ناتمام می‌ماند و قابل بازگو شدن نیست. مطالعه ای که در مجله‌ی سلامت نوجوانان در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده است نشان می دهد که دختران نوجوان نسبت به همسن های پسر خود در به یاد آوردن رویاها بهتر عمل می‌کنند.

ما تنها در مورد آنچه می دانیم رویا می‌بینیم

در خواب چهره های غریبه ای وجود دارند که نمی شناسیم. حدود ۴۸ درصد از انسانهایی که در خواب ما ظاهر می شوند برای ما ناشناس هستند. اما آیا این چهره ها واقعا غریبه بوده و مغز ما آنها را خلق کرده است؟ نه. همه ی این چهره ها چهره های واقعی هستند که ما روزی در جایی با آنها مواجه شده ایم. شاید همان مردی که در آخرین کابوس قصد داشت شما را به قتل برساند همانی است که در فروشگاه مواد غذایی در کودکی دیده اید.

تعداد اندکی از انسانها خواب سیاه و سفید می‌بینند

هرچند بسیاری ما رویاها را به صورت رنگی می بینیم اما درصد قلیلی از افراد هستند که ادعا می‌کنند خواب را به صورت رنگی ندیده و به صورت سیاه و سفید می بینند و وقتی بلافاصله بعد از بیدارکردن از خواب مورد سوال قرار می‌گیرند تا رنگی را در یک جدول رنگ انتخاب کنند، اغلب رنگ های کمرنگ را انتخاب می‌کنند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ در دانشگاه دوندی انجام گرفت، دیده شد که افرادی که در دوران کودکی با تلویزیون های سیاه و سفید سروکار داشته اند با احتمال بیشتری ممکن است خواب های سیاه و سفید ببینند.

رویاهای شفاف

تصور کنید که می‌خواهید تصمیم بگیرید که به کجا بروید، چه کسی رو ملاقات کنید و چه کاری را در رویایتان انجام دهید. برای برخی چنین تصوری ممکن است و آنها چنین کاری را انجام می‌دهند. مجموعه هایی وجود دارند که ادعا می‌کنند بر خواب هایشان تسلط دارند و توانایی این را دارند که به طور کامل خواب هایشان را تحت کنترل داشته باشند. آنها از تکنیک هایی برای یادگیری این مهارت استفاده کرده و می توانند امور خارق العاده ای مانند پرواز کردن ، عبور از دیوارها، سفر به دور دست ها و حتی سفر به گذشته را در خواب تجربه کنند و این خواب ها را رویاهای شفاف می نامند.

اختراعات الهام گرفته از خواب

رویاها همواره منبع الهام نویسندگان بوده است. اما برخی خواب‌ها جرقه ای برای اکتشافات و اختراعات شده است. مادام واکر از جمله افرادی است که با الهام از یک رویای شخصی به تولید محصولات آرایشی مو پرداخت و اولین زن میلیونر آمریکا شد. الیاس هو نیز چرخ خیاطی را از رویایش برگرفته بود. از سایر اختراعات از این دست می توان به ایده ی گوگل توسط لری پیج ، ژنراتور جریان متناوب توسط تسلا، شکل مارچیچ DNA از جیمز واتسون و جدول تناوبی عناصر توسط مندلیف اشاره کرد.

رویاهای اخطار دهنده

رویاهای اخطار دهنده در واقع دیدن قطعی آینده هستند. بسیاری موارد دیده و شنیده شده است که مردم ادعا کرده اند که حادثه ای را قبلا در خواب دیده بوده اند. می‌توانید بگویید که اینها صرفا یک تصادف ساده بوده اند، اما آنها بعضا معتقدند که اتفاقات دقیقا به همان شکلی که در خواب دیده اند رخ داده است. از مشهورترین این موارد می توان به ترور آبراهام لینکلن ، ۱۹ روایت مختلف از فاجعه‌ی کشتی تایتانیک، مرگ برادر مارک تواین و خواب های مرتبط با فاجعه‌ی یازده سپتامبر اشاره کرد.

داروهای خواب آور DMT

بعضی از افراد به نوعی به دیدن خواب اعتیاد پیدا می‌کنند تا حدی که به طور مصنوعی با مصرف داروهایی که به DMT موسوم اند رویاهایشان را می سازند. دکتر ریک استراسمن می گوید:” DMT ماده‌ی شیمیایی است که در مقادیر جزیی به طور طبیعی توسط غده ی پینه آل در بدن تولید می‌شود و ممکن است در مواقعی مقدار آزاد شده ی آن بیشتر شود. مثلا در هنگام مرگ یا تولد ، توهم و خواب.”

این دارو غیر قانونی است و از جمله پرطرفدارترین داروی روانگردان است که بسیار سخت بدست می‌آید. دکتر استراسمن در مطالعاتی بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ با ترکیبات دز بالای این دارو مشاهده کرد که آزمایش شوندگانش تجربه های از قبیل ربوده شدن توسط موجودات فضایی، فضاهای عرفانی و مذهبی را تجربه کرده اند و یا چیزهایی را مشاهده می‌کنند که وجود ندارد.

خواب ها می توانند به یادگیری کمک کنند

فیلم ماتریکس را به یاد بیاورید که در آن نئو آموزش خود را طریق خواب و رویا دریافت می‌کرد. یادگیری در زمان خواب شاید افسانه ای باشد؛ ولی نیست. مطالعات نشان داده که خواب دیدن در مورد مهارت هایی که یادگرفته ایم می تواند بازدهی عملکرد ما را بالا ببرد. در مطالعه ای در سال ۲۰۱۰، ۹۹ داوطلب را برای حل یک معمای مجازی هزارتو در کامپیوتر خواستند. نصف نفرات بعد از درگیر شدن با معما اجازه داشتند بخوابند و نصف دیگر بیدار ماندند. داوطلبانی که در خواب با مسئله درگیر شده بودند ده برابر سایرین پیشرفت داشتند.

خواب مردان و زنان

با وجود آنکه رویاهای رایج زیادی وجود دارند ولی بسته به جنسیت خواب ها متفاوت می‌شوند. دنیای خواب های خانم ها از دنیای خواب آقایان متفاوت است. زنان بیشتر از مردان در معرض کابوس ها هستند و خواب های متنوع تری می بینند و معمولا بیشتر می‌توانند خوابهایشان را به یاد بیاورند. در خواب مردان ۶۷ درصد از شخصیت ها مردهای دیگر هستند؛ در حالی که در مورد زنان ۴۸ درصد شخصیت ها زنان دیگر هستند. مردان اغلب در خواب با سایرین درگیری هایی دارند در حالی که زنان اغلب در مورد فامیل و محیط های اطرافشان خواب می‌بینند.

بیشتر بدانید :
– وقتی خروپف می کنید، نمی توانید خواب ببینید.
– کودکان نوپا تا وقتی به سن ۳ سالگی برسند درباره ی خودشان خواب نمی بینند . آنها عموماً در همان سن تا ۷ یا ۸ سالگی شان کابوسهای بیشتری نسبت به بزرگسالان می بینند.
– اگر شما را به طور ناگهانی از خوابی کوتاه بیدار کنند، رویاهای واضح تری را نسبت به وقتی که تمام شب را خوابیده اید به یاد می آورید.

منبع: ایران ویچ
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv