پرداخت کمک اجاره به دهک های پایین!
کد خبر: ۵۹۷۳۳
تاریخ انتشار: 2016 December 31    -    ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰

پرداخت کمک اجاره به دهک های پایین!

اشخاص یا دستگاه هایی که برای دهک های پایین مسکن بسازند از دولت تسهیلات یا سود 17 درصد می گیرند.

علی رستگار دولت یازدهم در نظر دارد در قالب برنامه « مسکن اجتماعی»به چهار دهک  کم در آمد جامعه کمک هزینه اجاره خانه بپردازد . این موضوع را جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده قرار است مشمولان این طرح در شهرهای بالای 500هزار نفر ماهانه 400هزار تومان و ساکنین شهرهای با جمعیت کمتر از 500هزار نفر ماهانه 200هزار تومان کمک بلاعوض دریافت کنند.

این طرح جزئیات دیگری هم دارد که شامل پرداخت تسهیلات با بهره پایین و 7.5 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای رهن خانه می شود.

عباس آخوندی وزیر راه بعد از کسب رای اعتماد از جایگزین شدن طرح مسکن اجتاعی با مسکن مهر گفته بود  تصور این بود که مسکن اجتماعی طرحی باشد مشابه طرح مسکن عمومی که در کشورهای دیگر اجرا می شود. یعنی واحدهای مسکونی با مالکیت دولت با اجاره ارزان در اختیار مردم قرار بگیرد. بعدتر اما گفته شد واحدهایی برای اجرای این طرح ساخته می شود که علاوه بر اجاره در صورت تقاضای خریدار فروخته هم می شود. با گذشت 3.5 سال از عمر دولت یازدهم اجرای این طرح به طور جدی پیش نرفت تا اینکه دیروز جزئیات جدیدی اعلام شد.

جزئیات طرح

جواد حق شناس معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است ( با محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب اشتباه نشود) او در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا خبر پرداخت کمک اجازه به اقشار ضعیف را اعلام کرده جزئیات طرح ها را به نقل از او در ادامه می خوانید.

در قالب «طرح جامع مسکن» دو برنامه حمایتی واجتماعی در نظر گرفته شده که در برنامه اجتماعی روش هایی غیر از ساخت پیش بینی شده است.

بدین ترتیب اگر کسی بخواهد از واحدهای اجاری استفاده کند و دارای شرایط باشد در شهرهای کمتر از 500 هزار نفر 200هزار تومان و شهرهای بالای 500 هزار نفر 400هزار تومان در ماه بن اجاره دریافت خواهد کرد. این رقم نیز از ارقام تامین هزینه های مسکن مرکز آمار استخراج شده که متوسط پرداختی اجاره بها به چهار دهک پایین جامعه را تعیین کرده است.

کمک دیگری که در قالب اجتماعی پیش بینی شده این است که متقاضیان در شهرها بتوانند تا 7.5 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای رهن خانه دریافت کنند.

متقاضیان اعم از اشخاص حقیقی نهادهای اجتماعی کمیته امداد بهزیستی یا هر دستگاه دیگری می توانند با بنیاد مسکن درخصوص خرید یا ساخت مسکن برای محرومان توافق کنند. بدین ترتیب به سازندگان و خریداران تسهیلات با نرخ سود 7 درصد پرداخت می شود و به طور مثال در کلان شهرها می توانند از 100 میلیون تومان وام با بهره 7 درصد برای خرید یا ساخت یک واحد مسکونی استفاده کنند و آن را به مدت 10 سال به محرومان اجاره دهند . مبلغ اقساط نیز تقریبا معادل اجاره ای می شود که دریافت می کنند و بعد از 10 سال می توانند خانه را در تملک خود بگیرند.

اگر دولت زمینی هم داشت و خواست در اختیار بگذارد متقاضیان با سازمان های حمایتی می توانند تا 60 درصد این زمین ها را بسازند و بفروشند و 40 درصد باقی مانده را در قالب توافق با بنیاد مسکن به دهک های پایین اجاره دهند.

قالب حمایتی این طرح شامل ساخت مسکن می شود . دولت در این خصوص تسهیلاتی را پیش بینی کرده که در کلان شهرها تا 50 میلیون تومان در شهرهای زیر 200هزار نفر 40 میلیون تومان ودر شهرهای کوچک 30 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 7 درصدی در قالب یارانه به متقاضیانی که دارای زمین هستند و زمینشان قابل دریافت پروانه از شهرداری است پرداخت شود اگر بخواهند خرید مسکن انجام دهند نیز بتوانند عمر ساختمان ها نیز تا 20 سال در نظر گرفته شده است.

در برنامه حمایتی طرح دیگری پیش بینی شده که متقاضی در صورت تمایل می تواند از مسکن مهر فاقد متقاضی با 7 میلیون تومان کمک بلاعوض به اضافه تسهیلات مسکن مهر استفاده کند. بدین ترتیب ممکن است مقداری از واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر نیز به فروش برسد.

همه روش‌های صاحبخانه شدن در سالهای بعد از انقلاب

"خانه نخرید، همه را صاحبخانه می کنیم" این جمله تیتر اول روزنامه کیهان در 21 آذرماه سال 58 بود. درسالهای اخیر بارها و به بهانه های مختلف صفحه اول آن شماره روزنامه کیهان درشبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده.

گاهی به غلط در میان عامه مردم تصور می شود که این جمله از امام خمینی (ره) است در صورتی که این جمله برگرفته ازمصاحبه آیت الله خسروشاهی رئیس وقت هیئت امنای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

اگر به آرشیو روزنامه کیهان مراجعه کنید در متن مصاحبه عینا این نقل قول را پیدا نمی کنید بلکه تیتر برداشت خود تحریریه روزنامه از محتوای مصاحبه بوده. در متن مصاحبه آمده: " با تشکیل بانک مسکن، مشکل مسکن در سرتاسر کشور حل شده تلقی می شود. کسانی که پول زیاد برای خرید خانه ندارند، در خرید خانه عجله به خرج ندهند" در سالهای بعد از انقلاب طرح های مختلفی برای خانه دار شدن مردم به اجرا گذاشته شد. هر چند بعضی تورمی بر اقتصاد کشور داشتند اما با حال نتیجه کار خانه دار شدن اقشار مختلف مردم بود.

مدتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دولت وقت شروع پرداخت وام های مسکن تا سقف 300 هزار تومان به مردم کرد که خیلی از اقشار ضعیف تر جامعه با همین وام صاحب خانه شدند. در آن زمان ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور بود و به همین دلیل این وام ها به وام بنی صدری معروف شد.

پس از عبور ازسالهای دفاع مقدس و روی کار آمدن دولت سازندگی تلاش ها برای کمک حل مسئله مسکن از سر گرفته شد. در این دوران هم وام های مسکن 5 میلیون تومانی به خریداران عرضه شد که البته همین مسئله مثل همه دوره های مشابه باعث افزایش تورم شد.

دردوران دولت اصلاحات هم سیاست های حمایتی خرید مسکن از طریق پرداخت وام دوره قبل پیگیری شد. درا ین دوران وام مسکن تا 12 میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد. در برنامه سوم توسعه (سال 79 تا 83) راهکارهایی مثل کمک به تعاونی های صنفی مسکن و افزایش فروش تراکم توسط شهرداری هم دنبال شد.

اواسط دهه 80 شمسی و با روی کار آمدن دولت نهم از طرح های جدیدتری رونمایی شد. وام خرید مسکن تا 18 میلیون تومان افزایش یافت و 36 میلیون تومان وام هم برای انبوه سازان در نظر گرفته شد. طرح اجاره به شرط تملک زمین های 99 ساله برای حمایت از تعاونی های مسکن یکی دیگر از طرح ها بود.

پرهزینه ترین طرح این دوران اما مسکن مهر بود. ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در شهرها و روستاهای مختلف آغاز شد. هدف این بود که با عرضه زمین ارزان قیمت، ارزش زمین ازتعیین قیمت خانه حذف شود هر چند خانوارهای زیادی با تسهیلات ارائه شده در این طرح صاحبخانه شدند اما انتقاداتی خیلی جدی هم نسبت به آن وجود داشت و دارد. مثلا اینکه جانمایی خیلی از سایت های مسکن مهر مناسب نبود و قرض کردن دولت از بانک مرکزی برای تامین هزینه های این طرح باعث تورم بالا در کشور شد.

دولت یازدهم و عباس آخوندی وزیر راه از همان ابتدا مخالفت خود را با طرح مسکن مهر اعلام کردند. با این حال اعلام شد که دولت به تعهدات قبلی در این زمینه عمل خواهد کرد.

مقام معظم رهبری در شهریورماه 93 دردیدار با اعضای هیئت دولت گفت: اگر احتمالا با اصل طرح مسکن مه و یا نحوه تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند وباید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد. حالا مسئله اینجاست که هزینه های ساخت واحدهای نیمه تمام بالا رفته و دولت ا حتمالا به علت کمبود بودجه یا ملاحظه آثارتورمی نمی خواهد مبلغ تسهیلات را برای خریداران بالا ببرد. گفته می شود اتمام این طرح تا سال 97 طول خواهد کشید. دولت یازدهم البته در این مدت اقدامات دیگری هم برای رونق بخش مسکن انجام داده. مثل پرداخت وام مسکن صندوق یکم تا سقف 80 میلیون تومان وام 130 میلیونی به انبوه سازان که هفته پیش اعلام شد.

منبع : روزنامه هفت صبح

آخرین اخبار