شهر باستانی «ناتل» مازندران از زیر گل و لای بیرون آمد
کد خبر: ۵۵۹۸۵
تاریخ انتشار: 2016 November 24    -    ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
سومین فصل کاوش باستان‌شناسی شهر تاریخی «ناتل» در استان مازندران مدفون شده در زیر سه تا چهار متر گل و لای، به کشف فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی در خارج از حصار این شهر دوران اسلامی منجر شد.

«عبدالرضا مهاجری‌نژاد»، سرپرست سومین فصل کاوش شهر قدیم ناتل با اعلام این خبر افزود: کاوش این فصل در ادامه پژوهش‌های پیشین شامل شناسایی، مستندسازی و پیگردی ساختارهای معماری مربوط به دوره صفوی در قسمت دروازه شمالی، حصار و خندق قلعه شهر قدیم ناتل است.

او با اشاره به اینکه سومین فصل کاوش شهر قدیم ناتل پس از وقفه‌ای شش ساله آغاز شده است، بیان کرد: آثار بدست آمده در این فصل از کاوش، شامل فضاهای صنعتی و نیمه‌صنعتی در خارج از حصار است .

این باستان‌شناس اظهار کرد: همچنین در گمانه‌ی لایه‌نگاری در قسمت شمال شرقی شهر قدیم ناتل، آثار و لایه‌های قدیمی‌تر مربوط به قرون اولیه و میانه اسلامی که در متون تاریخی از آن به عنوان شهری مهم در منطقه یاد شده، در زیر لایه ضخیمی از رسوبات رودخانه‌ای به دست آمده است.

او با اشاره به بارندگی‌های اواخر تابستان سال جاری و ریزش و برش بخش‌هایی از دیواره رودخانه «شیم رود» در مرکز شهر قدیم افزود: این شواهد نشان داد که شهر «ناتل» در قرون اولیه اسلامی به واسطه سیلاب‌های مخرب که در منابع تاریخی به آن اشاره شده، متروک و در زیر لایه‌های رسوبی به قطر سه تا چهار متر مدفون شده است.

مهاجری‌نژاد با اشاره به کشف پایه‌های پل ارتباطی روی رودخانه «شیم‌رود» زیر رسوب، اظهارکرد: براساس شواهد موجود در دوره‌ی صفوی شهر در قسمت‌های مرتفع‌تر و با فاصله بیشتر از رودخانه شکل گرفته‌اند.

این باستان شناس گفت: کاوش شهر قدیم ناتل به منظور شناسایی بیشتر فضاهای معماری دوره صفویه و شناخت لایه های احتمالی دوران تاریخی در گمانه لایه نگاری ادامه دارد.

براساس این گزارش؛ سومین فصل کاوش شهر قدیم «ناتل» شهرستان نور با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت می‌گیرد.

مرجع : خبرگزاری فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار