افغان‌ها این کسب و کار ایرانی را رسما نابود کردند
کد خبر: ۳۲۲۹۶۱
تاریخ انتشار: 2024 September 01    -    ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

افغان‌ها این کسب و کار ایرانی را رسما نابود کردند

رئیس اتحادیه سراجان تهران گفت: ۸۰ درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران متعلق به اتباع افغانستانی است. آن‌ها چندین سال است که در صنف ما رخنه کرده‌اند؛ نه مالیات می‌دهند و نه ارز صادرات کیف را برمی‌گردانند.
رئیس اتحادیه سراجان تهران گفت: ۸۰ درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران متعلق به اتباع افغانستانی است. آن‌ها چندین سال است که در صنف ما رخنه کرده‌اند؛ نه مالیات می‌دهند و نه ارز صادرات کیف را برمی‌گردانند.
 
سید محمود موسوی، رئیس اتحادیه سراجان تهران (کیف زنانه، کیف پول، چمدان، کوله‌پشتی و کیف نوزاد) در گفت‌وگویی بیان کرد: ۸۰ درصد تولیدی‌های کیف زنانه در تهران متعلق به اتباع افغانستانی است، آن‌ها چندین سال است که در صنف ما رخنه کرده‌اند و تمام امور مربوط به تولید، بنکداری، کارگری و باربری در کیف زنانه را خودشان انجام می‌دهند، به تازگی هم به بخش کوله‌پشتی و چمدان ورود کرده‌اند. 
 
موسوی افزود: اتباع در این صنف تولیدات بی‌کیفیتی دارند، هیچ کدام از آن‌ها مجوز ندارند و همه غیرقانونی کار می‌کنند. حتی یک فرد افغانستانی بود که کارت ملی و شناسنامه ایرانی هم گرفته بود، اما اتحادیه تا به امروز به هیچ کسی مجوز نداده است.
 
وی با تاکید بر این که دولت هیچ کمکی در این زمینه به صنف ما نکرده است، گفت: یک مشکلی در برخورد با این واحدهای غیرقانونی وجود دارد، اتاق اصناف می‌گوید برای پلمپ این واحدها توسط اماکن، نیاز به ارائه کد ملی است، در حالی که این‌ها اتباع افغانستانی هستند و کد ملی ندارند؛ به همین دلیل نه امکان پلمپشان وجود دارد و نه حتی یک ریال مالیات می‌دهند. 
 
رئیس اتحادیه سراجان تهران معضل دیگر این صنف را قاچاق دانست و گفت: امسال آنقدر کیف قاچاق وارد کشور شده که چک‌های تولیدکنندگان داخلی برگشت خورده و آن‌ها بیچاره شده‌اند. قیمت کیف ایرانی ۵۰۰ هزار تومان و کیف خارجی یک میلیون تومان است، با وجود این که کیفیت تولیدات داخلی خیلی خوب شده است اما مردم صرفا به خاطر خارجی بودن کیف، محصولات قاچاق وارداتی انتخاب می‌کنند.  
 
به گفته موسوی، به دلیل این که قاچاق زیاد شده، تولیدی‌ها محصولات خود را به قیمت تمام شده می‌فروشند و چک مدت‌دار می‌گیرند تا بتوانند چک‌هایشان را پاس کنند و آبرو و حیثیت چندین ساله خود را حفظ کنند.   
 
موسوی درخصوص ممنوعیت واردات کیف به کشور گفت: واردات کیف از سال ۹۷ ممنوع شده است و صد درصد مخالف آزادسازی واردات کیف هستیم، چرا که همین الان هم با فعالیت غیرمجاز اتباع و ورود اجناس قاچاق، صنف ما رو به ورشکستگی است.
 
وی تصریح کرد: ما در زمینه صادرات حرفی برای گفتن داریم، دولت باید به ما کمک کند تا صادرات داشته باشیم، نه این که واردات انجام شود. 
 
رئیس اتحادیه سراجان تهران اضافه کرد: عراقی‌ها از ایران خرید می‌کنند و به این کشور صادرات کیف داریم، اما اتباع افغانستانی به عنوان فروشنده در ایران به آن‌ها می‌گویند پول را دلاری به حساب خانواده‌شان که خارج ایران هستند واریز کنند؛ در واقع با این رویه نه تنها هیچ ارزی وارد مملکت نمی‌شود که سرمایه خارج هم می‌شود. 
 
محمودی درخصوص میزان فروش کوله‌پشتی در آستانه بازگشایی مدارس نیز گفت: از ۱۳ میلیون دانش آموز در کشور شاید ۲ میلیون نفر هم از تولیدات داخل خرید نکرده‌اند، این اتفاق دو دلیل دارد که یکی افزایش کیفیت محصولات است، به‌طوری که دانش‌آموز از یک کیف سه سال استفاده می‌کند و دلیل دیگر هم افت قدرت خرید مردم است. 
 

رئیس اتحادیه سراجان تهران گفت: تقاضا برای خرید کیف افت ۶۰ درصدی داشته و کیف دیگر جزئی از سبد مصرفی خانوار نیست. مردم اول به فکر خوراک بعد پوشاک و در مرحله بعد کفش هستند و خبری از خرید کیف نیست و کیف به یک کالای لوکس تبدیل شده است. 

اقتصادآنلاین

آخرین اخبار