شيوه‌هاي موثر در پيشگيري از آفتاب‌سوختگي
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۵۴۸۷
تاریخ انتشار: 2015 July 21    -    ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آفتاب‌سوختگي نوعي التهاب پوستي است که در اثر مجاورت طولاني مدت در آفتاب يا يا ساير منابع پرتو فرابنفش حاصل مي‌شود. در واقع آفتاب سوختگي هنگامي رخ مي‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشيد يا ساير منابع نوري حاوي پرتو فرابنفش بيش از توانايي رنگدانه محافظت کننده پوست بدن يعني ملانين باشد. اين در حالي است که در اثر قرار گرفتن طولاني مدت در معرض آفتاب پوست افراد قرمز و دردناک شده و با تاول‌هاي پوستي مواجه مي‌شوند.

همچنين آفتاب سوختگي خطر ابتلا به سرطان "ملانوما" و تخريب‌هاي پوستي را افزايش مي‌دهد. بر اساس نظرسنجي‌هاي انجام شده از سوي انجمن سرطان پوست، حدود 42 درصد از افراد حداقل يک بار در سال دچار آفتاب سوختگي مي شوند. بنابراين لازم است تا تمام افراد با شيوه هاي مراقبت و درمان پوستي آشنا شوند.

موارد آفتاب‌سوختگي متفاوت است که در موارد حادتر مراجعه به کلينيک‌هاي پزشکي و استفاده از تسکين دهنده‌ها ضروري است. نخستين اقدام پس از آفتاب سوختگي اين است که خود را از قرار گرفتن در معرض آفتاب نجات دهيم. پس از آن نوبت به خنک سازي پوست مي‌رسد که با قرار دادن يک حوله مرطوب بر روي پوست به مدت 10 تا 15 دقيقه و يا گرفتن دوش سرد حاصل مي‌شود. همچنين مرطوب کردن پوست پس از حمام نکته بسيار مهمي است زيرا در غير اين صورت پوست فرد از زمان قبل از حمام خشک تر مي‌شود.

اين در حالي است که چند روز پس از آفتاب‌سوختگي، پوست آسيب ديده شروع به ريختن کرده و مرحله لايه برداري پوست به صورت طبيعي آغاز مي‌شود. بنابراين براي تسکين آفتاب سوختگي مصرف داروهاي مختلف پيشنهاد مي‌شود که قرمزي و تورم پوست را کاهش مي‌دهد.

از ديگر شيوه هاي مراقبتي آفتاب سوختگي هيدراته کردن پوست است، زيرا آفتاب سوختگي نه تنها پوست را خشک مي کند، بلکه آب ساير قسمت‌هاي بدن را نيز تحليل مي برد. بنابراين نوشيدن مقدار کافي آب و مايعات براي جلوگيري از خشک شدن پوست و درمان آن بسيار اهميت دارد.

همچنين استفاده از کرم‌هاي ضد آفتاب، روش بسيار موثر براي محافظت از پوست در برابر پرتوهاي فرابنفش UVA و اجزاي نور خورشيد است که باعث ايجاد سرطان هاي پوستي مي‌شود. کرم ضدآفتاب، لباس‌هاي پوشاننده و عينک‌هاي آفتابي ضد پرتو فرابنفش، براي پيشگيري از قرار گرفتن در برابر نور خورشيد توصيه مي‌شوند. اما براي جلوگيري از آفتاب سوختگي کرم‌هاي ضدآفتاب داراي فاکتور محافظتي نور خورشيد (SPF) بالا پيشنهاد مي‌شود که اعداد بالاتر SPF بيانگر قدرت محافظت بيشتر کرم است.

مدیکال نیوز
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv