تغذیه سالم، مانع مؤثر در سرطان
کد خبر: ۵۴۷۴
تاریخ انتشار: 2015 July 21    -    ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

تغذیه سالم، مانع مؤثر در سرطان

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران با اشاره به اینکه سرطان در اثر رشد و تکثیر غیر طبیعی سلولهای بدن ایجاد می شود گفت: تغذیه صحیح در پیشگیری و درمان انواع سرطان نقش مهمی ایفا می کند.

فاطمه شیرانی اظهار کرد: رژیم غذایی حداقل در 35 درصد از کل موارد سرطان و 50 درصد از انواع سرطان در زنان تاثیر گذار است و پس از دخانیات، مهمترین عامل قابل اصلاح در پیشگیری از سرطان می باشد.

وی افزود: برخی مواد شیمیایی، نگهدارنده ها، افزودنی ها و سموم در مواد غذایی، مصرف بالای غذاهای فرآینده شده، دریافت بالای نمک و منابع نیتریت و نیترات، مصرف زیاد گوشت قرمز و چربی های اشباع همراه با دریافت ناکافی میوه و سبزیجات، سبک غلط زندگی، فعالیت فیزیکی ناکافی و کم تجربگی می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهد.

شیرانی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد شیوع انواع سرطان در گیاهخواران کمتر است و در عین حال ابتلا به سرطان در افرادی که میوه و سبزی زیاد مصرف می کنند تقریبا نصف سایر افراد است.

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: در حقیقت مصرف کافی میوه و سبزی به طور قطع در کاهش خطر سرطان نقش دارد.

وی گفت: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، مصرف حداقل پنج واحد (حدود 400 گرم) میوه و سبزی در روز از بروز بیماری های مزن و انواع سرطان جلوگیری می کند.

شیرانی اضافه کرد: میوه و سبزی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد ضدسرطان مانند ویتامین A و C، بتا کاروتن، اسید فولیک، فیبر غذایی، کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، استرول های گیاهی و فنولیک اسید می باشد.

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران اظهار کرد: این مواد مغذی باعث کاهش آسیب های ناشی از اکسیداسیون چربی و رادیکال های آزاد در بدن می شود.

وی تاکید کرد: بنابراین مصرف پنج واحد از میوه و سبزی به عنوان یک پیام بهداشتی مهم در کنترل سرطان مطرح است.

شیرانی ادامه داد: فهرست کامل مواد غذایی ضد سرطان شامل انواع میوه و سبزی های سبز تیره، زرد و نارنجی مانند هویج، مرکبات، گوجه فرنگی، انگور قرمز، سیر و پیاز، زیتون، حبوبات، غلات کامل، سبوس گندم و خانواده کلم می باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مویز و کشمش حاوی سطح بالایی از ایزوفلاوونوئیدها هستند و باید به عنوان مواد ضدسرطان در رژیم غذایی گنجانده شوند.

وی گفت: انواع مغزها (گردو، فندق، بادام و پسته)، غذاهای دریایی و انواع ماهی منابع غنی از سلنیوم می باشد که نقش آنتی اکسیدانی در بدن ایفا می کنند.

شیرانی اظهار کرد: دریافت کافی کلسیم، ویتامین دی و لاکتوز مانند مصرف شیر کم چرب خطر برخی سرطان ها از جمله سرطان کلون (روده بزرگ) را کاهش می دهد.

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران تصریح کرد: فیبر غذایی یا همان دیواره سلولزی گیاهان در سبزی، میوه، غلات کامل و حبوبات وجود دارد و فیبر با افزایش سرعت انتقال مواد از روده بزرگ باعث تماس کمتر دیواره روده با مواد سرطان زا می شود و در عین حال با جذب آب و افزایش حجم مدفوع، دفع مواد زاید را از بدن تسهیل کرده و خطر انواع سرطان را کاهش می دهد.

وی اضافه کرد: مصرف کلم و گل کلم باعث تخریب مواد سرطان زا در بدن می شود.

شیرانی ادامه داد: مطالعات نشان می دهد مصرف چای سبز، سیر، پیاز، انگور و مرکبات باعث کاهش بدخیمی ها در سلول های بدن می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه در خصوص عوامل تغذیه ای که خطر بروز سرطان را افزایش می دهد گفت: اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطرساز سرطان می باشد و توصیه می شود وزن مناسب بدن در طول زندگی حفظ شود و در صورت اضافه وزن از طریق مشورت با متخصص تغذیه، رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده شود.

وی اظهار کرد: مصرف غذاهای پرچرب مانند روغن جامد، انواع لبنیات پرچرب، دنبه، چربی گوشت قرمز، سس مایونز و کره خطر سرطان دستگاه گوارش، سینه و کلیه را افزایش می دهد.

شیرانی افزود: گوشتهای فرآیند شده مانند انواع سوسیس و کالباس به علت وجود نیترات و نمک زیاد می تواند خطر انواع سرطان از جمله معده را افزایش دهد.

عضو انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران ادامه داد: سرخ کردن مواد غذایی در حرارت بالای 180 درجه سانتی گراد می تواند باعث تولید مواد سرطان زای آکریلامید به ویژه در سیب زمینی سرخ شده می شود.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین غذاهای نیمه سوخته مانند کباب و جوجه کباب سوخته، چیپس، نان، پیاز داغ، ته دیگ و سیب زمینی سوخته را مصرف نکنید.

شیرانی گفت: کباب کردن گوشت و حرارت شدید به مواد غذایی باعث تولید آمین های هتروسیکلیک در پخت گوشت می شود و خطر سرطان دستگاه گوارش را افزایش می دهد.

این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: بر اساس توصیه های انجمن سرطان آمریکا، حفظ وزن بدن از محدوده نرمال، فعالیت فیزیکی مرتب در طول زندگی، استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع و کاهش مصرف مواد غذایی پرچرب و نوشیدنی های پرکالری خطر بروز سرطان را کاهش می دهد.
ایرنا
آخرین اخبار