چند توصيه مهم درباره قرص‌ خواب‌
کد خبر: ۴۸۳۱
تاریخ انتشار: 2015 July 14    -    ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

چند توصيه مهم درباره قرص‌ خواب‌

در چند سال اخير حتي برخي پزشکان مصرف اين قرص‌ها را با خطر مرگ زودهنگام، آلزايمر، افزايش مرگ و مير و دو برابر شدن احتمال سوانح رانندگي مرتبط دانسته‌اند. اين واقعيات بيشتر افراد را نسبت به مصرف داروهاي خواب‌آور براي داشتن خواب آرام شبانه مردد مي‌سازد.

به گفته متخصصان خواب، روش‌هاي زيرکانه و هوشمندانه براي مصرف داروهاي خواب‌آور نسخه‌اي و غيرنسخه‌اي وجود دارد تا عوارض احتمالي اين داروها تا حد امکان کاهش پيدا کند. همچنين از آنجا که جايگزين‌هاي طبيعي معمولا اثرات داروها و ترکيبات شيميايي را تحت الشعاع قرار مي‌دهند، مصرف آنها مادامي بلامانع است که بتوان آنها را مطابق با دستورالعمل‌ها، شناخت بدن و آگاهي از مهم‌ترين خطرات‌ احتمالي‌شان مصرف کرد.

دکتر «مارک بولوس» از مرکز علوم سلامت تورنتو گفت: مطمئن‌ترين و سالم‌ترين روش براي مصرف قرص‌هاي خواب، خودداري از مصرف آنها مگر در شرايط خيلي اضطراري است به طور مثال شبِ قبل از عمل جراحي يا حضور در شرايطي استرس‌زا مصرف اين داروها اشکالي ندارد.

دکتر «کارل بازيل» يک متخصص ديگر از کلمبيا نيز افزود: پيش از مصرف قرص‌هاي خواب‌آور به طور خودسرانه يا تحت نظر پزشک لازم است فرد به عادات خواب خود توجه کند چون گاهي بدون نياز به دارو و با انتخاب يک الگوي مناسب خواب مي‌توان مشکل را حل کرد. همچنين افراد اغلب به اين مساله فکر نمي‌کنند که مصرف محرک‌هايي همچون کافئين و شکلات در اواخر روز فرد را از داشتن خواب کافي محروم مي‌کند. علاوه بر اين استفاده از تبلت و گوشي هوشمند و نور منتشر شده از آنها اين حس را به بدن القا مي‌کند که هنوز زمان خواب نشده است.

به گفته پزشکان، به طور کلي مصرف قرص‌هاي خواب با تجويز پزشک يا بدون نسخه در صورتي که به ميزان بالايي انجام شود، خطرناک خواهد بود. پيش از آنکه از اين قرص‌ها را استفاده کنيد لازم است از محتويات آن اطلاع پيدا کنيد. بيشتر اين داروها حاوي آنتي‌هيستامين هستند که فرد را گيج و منگ مي‌سازند و همچنين تاثير آن براي طولاني مدت باقي مي‌ماند.

قرص‌هاي خواب‌آور در رفتارهاي طبيعي بدن مداخله مي‌کند. بنابراين هنگام مصرف آنها بايد بسيار هوشيار بود. اين قرص‌ها با گيج کردن فرد در برخي مواقع موجب مي‌شود فرد دچار فراموشي شود. همچنين تاثيرات آرامبخش بودن اين قرص‌ها در مواقع غيرقابل انتظار همچون در زمان رانندگي مشاهده مي‌شود. به گفته دکتر بازيل، از آنجايي که تاثيرات قرص‌هاي خواب براي طولاني مدت باقي مي‌ماند اين احتمال وجود دارد فرد در حالت بيداري هم در هوشياري صددرصدي نباشد.

يکي از مهم‌ترين خطراتي که مصرف قرص‌هاي خواب مي‌تواند به همراه داشته باشد مصرف آن با مواد الکلي يا ديگر داروهاي آرامبخش است و حتي مي‌تواند کشنده باشد.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، به طور کلي مطالعات جديد نشان مي‌دهد استفاده از جايگزين‌هاي طبيعي و حتي تغيير رژيم غذايي به خواب راحت کمک مي‌کند. بررسي‌هاي اخير حاکي از آن است که تکنيک «رفتاردرماني شناختي» تاثير مشابهي با داروهاي تجويزشده براي بي‌خوابي دارد بدون آنکه تاثيرات جانبي داشته باشد.

ايسنا
آخرین اخبار